Slik kan du unngå at båten din blir skadet i storm

Stadig tøffere værforhold setter høyere krav til oss som er båteiere. Dette bør du sjekke før høststormene melder sin ankomst.

TekstIf-redaksjonen
FotoIf
Dato02.10.2019

For de fleste av oss handler båtliv om følelser. Det er lite som kan matche en varm og deilig sommerdag på sjøen, men idyllen kan imidlertid fort briste når værgudene blir kranglete.

Tidlige høststormer med sterk vind og styrtregn blir mer og mer vanlig. I fjor ble omtrent dobbelt så mange båter skadet i august og september, som i de samme månedene i 2017. Ekstremværet «Knud» sørget alene for over 180 registrerte båtskader hos If alene.

Mener mange skader kan unngås

En skade eller en havarert båt er en veldig kjedelig avslutning på sesongen. Selv om båten er forsikret fører en skadesak til mye ekstrajobb for alle involverte, og det kan være en mental påkjenning å miste noe man verdsetter. Ikke minst er det også et miljøaspekt inne i bildet.

Atle C. Strøm, produktsjef for båtforsikring i If.

Atle C. Strøm, produktsjef for båtforsikring i If. Foto: If

– Havarerte båter lett kan lekke drivstoff og forurense lokalmiljøet. Derfor kan man gjerne ta en ekstra runde i havna og også følge litt med på nabobåtene, oppfordrer Atle C. Strøm, produktsjef for båtforsikring i If.

Den erfarne båtmannen har verdifulle tips til dem som ikke har anledning til å få båten opp av vannet før uværet kommer. Samtidig mener han at hyppigere ekstremvær setter større krav til oss som båteiere.

– Selvlensende båter er mer utsatt i ruskevær og må sjekkes ekstra nøye. Om høsten kan løv eller annet tette utløpet slik at båten fylles med vann. Resultatet er at den blir liggende tungt i sjøen, utløpet for selvlenseren kommer under vann og du får en «selvsynkende» båt. Båter med lav motorbrønn er også utsatte dersom de blir liggende med mye sjø rett inn mot hekken, sier Strøm.

Trenger du båtforsikring? Beregn pris her

Gi båten litt ekstra oppmerksomhet

Han mener båter generelt trenger hyppigere tilsyn utover høsten. I tilfeller der dette er vanskelig – mange har eksempelvis båt liggende ved hytta et stykke unna der de bor – er det viktig å påse at alt er i orden før man reiser derfra. Dette gjelder spesielt fortøyningen, som blir ekstra viktig i takt med mer ekstremvær.

– Bruk gjerne strekkavlastere og dobbelt fortøyningstau! Det gir en ekstra sikkerhet, og mindre påkjenninger på båt og bryggeanlegg. Se til at fendere er festet i riktig høyde og tåler kraftige bevegelser uten å sprette opp eller bli revet av. Sjekk også at kalesjen sitter som den skal. Mange kalesjer blir ødelagt i ruskevær – som kan medføre skader på innredning og medføre fare for at båten synker. Begrepet «fortøy for storm» gjelder i særlig grad om høsten, sier Strøm.

– Husk også på at luftfuktigheten blir høyere på høsten. Derfor er det lurt å ta puter og tøy ut av båten, avslutter Atle C. Strøm.

Som tabellen under viser, var det en dramatisk økning i antallet båtskader i august og september 2018, sett i forhold til i samme periode i 2017.

Måned 2017 2018
August 298 407
September 225 484

Dette bør du gjøre når båtsesongen går mot slutten:

  • Sørg for jevnlig tilsyn. Behovet er som regel størst på høsten da værforholdene er tøffere.
  • Fortøy slik at båten ligger trygt selv i storm.
  • For båter med selvlensing: Sjekk at dreneringer er frie for løv eller annet som kan forhindre vannet fra å renne ut.
  • Husk å kontrollere lensepumper og batteri.
  • Ta ut det du kan av puter, tøy og lignende av båten. Det blir ofte veldig høy luftfuktighet på høsten.
  • Når båten er kommet på land: Tøm den så raskt som mulig, og gjør alt klart for opplag i god tid før kuldegrader og sur vind kommer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Les mer og beregn pris på båtforsikring