Spørsmål om betaling og faktura
Her får du veiledning og svar på ofte stilte spørsmål om betaling og faktura for forsikringene dine.
Ønsker du å motta e-faktura?
Da må du først gi en generell aksept til e-faktura i nettbanken eller i Vipps-appen
Hva trenger du svar på?
Betaling og faktura
Hvis du gjør endringer i forsikringsavtalen som gjør at prisen blir en annen, justerer vi prisen på de fakturaene vi sender deg.
Hvis du allerede hadde fått en faktura (papirfaktura eller e-faktura), og så får en ny med justert beløp (på samme forsikringsavtale), er det den siste fakturaen du skal betale. Hvis du derimot har avtalegiro, skal du alltid la alle gå til betaling, vi gjør alltid nødvendige justeringer av beløpene på avtalegiro dersom forsikringsavtalen endres.
Husk at dersom du har flere forsikringsavtaler, så vil du få fakturaer for hver av dem. Da skal du naturligvis betale alle.
I mange tilfeller deles årsbeløpet på 11 måneder det første året fordi betalingsfristen på den første fakturaen du mottar fra oss har en lovpålagt betalingsfrist på 30 dager. Fra år to deles årsbeløpet på 12 måneder.
Eksempel
Årsprisen på forsikringen er 1 200 kroner. Ved månedlig betaling blir regnestykket slik:
År 1: 1200 / 11 = 109 kroner per måned
År 2: 1200 / 12 = 100 kroner per måned
Se din betalingsplan under "Betalinger" på Mine sider
Hvis du har betalt inn et høyere beløp enn du skal slik at vi skylder deg penger, vil vi trekke fra det vi skylder deg på den neste fakturaen. Hvis vi skylder deg mer enn det du skal betale på neste faktura, sender vi deg ikke betalingsvarsel i hele tatt. Hvis du ønsker å få pengene tilbakebetalt med én gang, kan du kontakte oss, så ordner vi det.
Dersom du pleier å få e-faktura fra oss, men nå har fått papirfaktura, kan det skyldes at du ikke har gitt den nye aksepten til e-faktura i nettbanken din. Du skal ha fått informasjon om dette i en SMS fra oss.
Du kan lese mer om dette her: Aksept for å motta e-faktura | If Forsikring
Dersom du tidligere fikk e-faktura, men nå har fått papirfaktura, er grunnen at vi ikke tilbyr månedsbetaling i kombinasjon med papirfaktura. Ønsker du å endre tilbake til månedsbetaling og e-faktura, sjekk om du har gitt den nye aksepten til e-faktura.
Du kan lese mer om det her: Aksept for å motta e-faktura | If Forsikring
Når du har gitt den nye aksepten, og vi har endret betalingsmåten din tilbake til e-faktura, kan du selv endre tilbake til 12 terminer i Mine sider, under Betalinger og Betalingsmåte
Du kan også ringe oss på 21 49 24 00, så hjelper vi deg.
Ja, du kan betale inn mer enn det som er avtalt, det er da viktig at du bruker riktig KID- og kontonummer slik at betalingen blir registrert riktig. Etter en slik ekstrabetaling vil vi justere beløpet på framtidige betalingsterminer.
Innbetaling fra utlandet kan gjøres til Nordea Norge.
IBAN: NO2960030635704
BIC/SWIFT: NDEANOKK
Betalingsmåter
Endre til eller fra avtalegiro
Her ser du hvordan du kan endre betalingsmåte.
Hvis du betaler med papirfaktura eller e-faktura og ønsker å endre betalingsmåte til avtalegiro, kan du gjøre dette i Mine sider. Har du flere forsikringsavtaler, har du én betalingsavtale for hver av dem.
Logg inn i Mine sider: Under «Mine betalinger» velger du den forsikringsavtalen du ønsker å endre til avtalegiro for.
Hvis du allerede har avtalegiro og ønsker å avslutte avtalegiro, må du gjøre dette i nettbanken din. Når du avslutter avtalegiro og har inngått avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen, vil vi sende deg neste faktura som e-faktura. Hvis du avslutter avtalegiro og ikke har inngått en avtale om e-faktura («Ja takk til alle»), vil vi sende deg neste faktura i posten.
Endre til eller fra e-faktura
Hvis du betaler med papirfaktura og ønsker å endre til e-faktura, må du inngå avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen. Da vil vi sende deg neste faktura som e-faktura. Dersom du ikke lenger ønsker å motta e-faktura, kan du avslutte avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken eller i Vipps-appen. Da vil vi sende neste faktura i posten.
NB! Du vil da også motta faktura i posten fra alle andre selskaper du mottar e-faktura fra.
Er det bare fra oss du ikke ønsker å motta e-faktura, kontakt oss så hjelper vi deg.
Ja du kan dele opp betalingen.
Betaling med papirfaktura
Hvis du betaler med papirfaktura, kan du velge mellom 1, 2, 3 eller 4 betalingsterminer i året. Du kan endre antall terminer i Mine sider.
Betaling med avtalegiro eller e-faktura
Betaler du med avtalegiro eller e-faktura velger du mellom 1, 2, 3, 4 eller 12 betalingsterminer – i Mine sider.
Vi velger antall betalingsterminer for deg
Når du etablerer avtalegiro vil du få 12 betalingsterminer i året, om ikke annet er avtalt. Du kan når som helst endre antall terminer – i Mine Sider. Når du inngår avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken, eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen, vil du beholde det antall betalingsterminer du allerede har.
Vi tar ikke noe gebyr for å dele opp betalingen, så du betaler det samme uansett hvor mange betalingsterminer du velger. Du bestemmer selv hvilken dato i måneden du ønsker å betale.
Endre dato for betaling.
Hvis du har flere forsikringsavtaler hos oss, må du etablere betalingsavtale for hver av dem.
Du kan ha flere forsikringer på samme forsikringsavtale. Du velger betalingsmåte for hele avtalen.
Du kan benytte forskjellige betalingsmåter på hver enkelt avtale. Hvis du har både skadeforsikringer (for eksempel bil- eller husforsikring) og personforsikringer (for eksempel livsforsikring), vil disse alltid etableres på hver sin forsikringsavtale.
Avtalegiro
Avtalegiro oppretter du i Mine sider.
Hvis du ønsker å flytte avtalen om avtalegiro til en annen bank, må du først slette avtalen i den gamle banken din, og så opprette ny avtale med din nye bank. Husk i så fall at du må slette hele avtalen om avtalegiro i den gamle banken, og ikke bare slette et betalingstrekk.
Ønsker du å trekke pengene fra en annen konto i samme bank, må avtalegiro opprettes på nytt på det nye kontonummeret.
Det kan være flere årsaker til at en automatisk betaling ikke er gjennomført:
- Beløpsgrensen på avtalegiro er overskredet. Pass på at beløpsgrensen er høyere enn det du skal betale, du kan endre beløpsgrensen i nettbanken din.
- Du har ikke dekning på konto.
- Du har ikke bekreftet betaling på varselet banken har sendt deg om ny e-faktura.
- Du har ikke opprettet hverken e-faktura eller avtalegiro
Når du oppretter avtale om avtalegiro, må du sette opp en grense for hvor mye som kan trekkes fra kontoen din ved hver betaling (beløpsgrense). Dette er bare en sikkerhetsgrense, vi vil uansett trekke kun det som fremgår av betalingsplanen din.
Hvis du har satt en beløpsgrense som er lavere enn det som skal betales, blir ikke betalingen gjennomført. Vi vet ikke hvilken beløpsgrense du setter siden dette ligger i avtalen mellom deg og banken din. Det er derfor viktig at du selv passer på at beløpsgrensen er høy nok, slik at du unngår unødvendige betalingspåminnelser og ekstra kostnader.
Avtalegiro er en avtale mellom deg og banken din. Når du har opprettet avtalegiro, gir du banken fullmakt til å betale regningen din uten at du trenger å godkjenne hver betaling selv.
Du kan knytte avtale om avtalegiro opp mot den bankkontoen du selv ønsker. Det er også mulig å la en annen person opprette avtalegiro for forsikringsavtalen din, dersom det er en annen som skal betale regningen.
Avtalegiro kombinert med e-faktura
Hvis du velger å kombinere avtalegiro med e-faktura vil betalingene gjøres automatisk på betalingsfrist som for avtalegiro, samt at du vil få fakturaspesifikasjon som ved e-faktura.
Hvis du allerede betaler din forsikringsavtale med avtalegiro men ønsker å kombinere denne med e-faktura, kan du gjøre dette ved å sjekke at du har inngått ny avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken, eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen og deretter ta kontakt med oss.
Når du oppretter avtalegiro vil det automatisk bli opprettet avtalegiro kombinert med e-faktura dersom du har inngått ny avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken, eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen.
Hvis du mottar papirfaktura og ønsker avtalegiro kombinert med e-faktura , får du det ved å opprette avtalegiro i Mine Sider.
Dersom du har registrert en e-postadresse på e-fakturaavtalen i nettbanken din, vil du motta en e-post fra varsel@efaktura.no ca. to uker før pengene trekkes fra kontoen din. Her får du informasjon om beløpet og når det trekkes. Du vil også kunne motta varsling på mobiltelefonen din, dersom du har aktivert varslinger for mobilbank-appen din.
E-faktura
Det kan skyldes at du ikke har gitt den nye aksepten til e-faktura i nettbanken din.
Du kan lese mer om dette her: Aksept for å motta e-faktura | If Forsikring
Logg inn i nettbanken og gi den generelle aksepten til e-faktura. Deretter vil vi automatisk endre betalingsmåten din tilbake til e-faktura.
Ønsker du 6 eller 12 terminer, kan du selv endre til det i Mine sider under Betalinger og Betalingsmåte. Men ikke før vi har endret betalingsmåten din tilbake til e-faktura. Dette vil ta inntil en uke.
Du kan også ringe oss på 21 49 24 00, så hjelper vi deg. Du kan lese mer om den nye aksepten til e-faktura her: Aksept for å motta e-faktura | If Forsikring
Med e-faktura får du fakturaen ferdig utfylt i nettbanken, eventuelt også i Vipps. Betalingen går ikke automatisk slik som for avtalegiro. Du må godkjenne betalingen i nettbanken eller i Vipps for at den skal bli gjennomført.
Når det er en ny e-faktura i nettbanken din som du må godkjenne, vil du bli varslet på e-postadressen du registrerer når du inngår ny avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken din eller i Vipps.
Det er gjort endringer i tjenesten for å motta e-faktura.
Du kan ikke lenger inngå e-faktura avtale med enkeltselskaper. For å kunne motta e-faktura må du inngå avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken, eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen. Da vil alle selskaper du mottar faktura fra sende fakturaen som e-faktura. Selv om du allerede mottar e-faktura, må du inngå denne nye avtalen for å fortsatt kunne motta fakturaen som e-faktura. Dersom du lurer på noe vedrørende dette, kontakter du banken din.
Hvis du hittil har betalt med papirfaktura og inngått ny avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen, vil du automatisk motta fakturaer som e-faktura fra oss. Dette vil også skje for andre selskaper du er vant til å motta papirfaktura fra. Hvis du ikke ønsker dette, må du slå av igjen avtale om e-faktura («Ja takk til alle») i nettbanken, eller «Alltid Vipps e-faktura» i Vipps-appen og vi vil sende deg faktura i posten igjen. Hvis du lurer på noe vedrørende dette, kontakter du banken din.
Hvis det bare er fra oss i If du ikke ønsker å motta faktura som e-faktura, kan du kontakte oss så hjelper vi deg.
Det kan være flere årsaker til at en automatisk betaling ikke er gjennomført:
- Beløpsgrensen på avtalegiro er overskredet. Pass på at beløpsgrensen er høyere enn det du skal betale, du kan endre beløpsgrensen i nettbanken din.
- Du har ikke dekning på konto.
- Du har ikke bekreftet betaling på varselet banken har sendt deg om ny e-faktura.
- Du har ikke opprettet hverken e-faktura eller avtalegiro
Betalingsoversikt
Du har alltid full oversikt over forsikringene dine og fordeler i Mine sider eller i Mitt If-appen. Der kan du også følge status på skademeldinger og sjekke betalinger.
Betalingspåminnelse
Når du sier opp en forsikring, vil den gjelde helt til den datoen oppsigelsen gjelder fra. Du vil derfor få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.
Du må også betale for de dagene du har hatt forsikring dersom du bruker angreretten og sier opp forsikringen innen 14 dager etter kjøp.
Forfallsdato
Hvis du ikke betaler fakturaen innen forfallsdato, vil vi sende deg en betalingspåminnelse med ny betalingsfrist. Du vil da få et purregebyr og forsinkelsesrente.
Hvis du heller ikke betaler innen betalingsfristen på betalingspåminnelsen, vil forsikringen automatisk opphøre dagen etter forfallsdato. Dersom du betaler beløpet etter denne fristen, vil ikke forsikringen settes i kraft igjen automatisk. Hvis du i en slik situasjon ønsker å videreføre forsikringen, må du ta kontakt med oss.
Du vil motta sluttfaktura for den perioden du har hatt en gyldig forsikring hos oss. Dersom ikke sluttfaktura betales innen fristen, vil beløpet bli oversendt til inkasso og krevet inn av inkassoselskapet Intrum.
Forfallsdato kan enkelt endres ved at du gir oss bekjed.
Betaling i forbindelse med oppsigelse
Du må betale for oppsigelsestiden. Du vil få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.
Du vil få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.