Betaling og faktura
Her finner du svar på ofte stile spørsmål om betaling, faktura, betalingsterminer, trekkdato og annet som har med betaling å gjøre.
Generelle spørsmål om betaling
Hvor finner jeg mine betalinger og fakturaer?
Du har alltid full oversikt over forsikringene dine i Mine sider eller i Mitt If-appen. Her kan du også endre betalingsmåte, trekkdato og antall betalingsterminer – og ikke minst se tidligere og fremtidige betalinger.
Hvordan endrer jeg betalingsmåte?
Her finner du mer informasjon om hvordan du endrer betalingsmåte.
Kan jeg dele opp betalingen?
Ja, det kan du! Det er noen variasjoner etter betalingsmåte, her ser du hvilke:
Betaling med papirfaktura:
Hvis du betaler med papirfaktura kan du velge mellom 1, 2, 3 eller 4 betalingsterminer i året. Du kan endre antall terminer i Mine sider.
Betaling med avtalegiro eller e-faktura:
Betaler du med avtalegiro eller e-faktura velger du mellom 1, 2, 3, 4 eller 12 betalingsterminer også i Mine sider.
Vi velger antall betalingsterminer for deg:
Når du oppretter avtalegiro vil du få 12 betalingsterminer i året, om ikke annet er avtalt. Du kan når som helst endre antall terminer i Mine Sider. Når du inngår avtale om e-faktura ("Ja takk til alle") i nettbanken, eller "Alltid Vipps e-faktura" i Vipps-appen, vil du beholde det antall betalingsterminer du allerede har.
Vi tar ikke noe gebyr for å dele opp betalingen, så du betaler det samme uansett hvor mange betalingsterminer du velger. Du bestemmer selv hvilken dato i måneden du ønsker å betale.
Jeg har flere forsikringsavtaler. Kan alle betales samtidig?
Du kan ha flere forsikringer på samme forsikringsavtale og velge én og samme betalingsmåte for hele avtalen bortsett fra personforsikringer. Du kan også velge å ha ulike betalingsmåter for hver enkelt avtale hvis det er ønskelig.
Jeg har mottatt flere fakturaer, hvilke skal jeg betale?
Hvis du gjør endringer i forsikringsavtalen din som gjør at prisen blir en annen, justerer vi prisen på de fakturaene vi sender deg. Hvis du allerede hadde fått en faktura som e-faktura, og deretter en ny med justert beløp, er det den siste fakturaen du skal betale.
Har du derimot avtalegiro betaler du begge, ettersom dette justeres fortløpende. Hvis summen ser feil ut, ta kontakt med oss.
Månedsbeløpet stemmer ikke med det jeg fikk oppgitt. Hva gjør jeg?
I mange tilfeller deles årsbeløpet på 11 måneder det første året fordi betalingsfristen på den første fakturaen du mottar fra oss har en lovpålagt betalingsfrist på 30 dager. Fra år to deles årsbeløpet på 12 måneder.
Eksempel:
Årsprisen på forsikringen er 1 200 kroner. Ved månedlig betaling blir regnestykket slik:
År 1: 1200 / 11 = 109 kroner per måned
År 2: 1200 / 12 = 100 kroner per måned
Se din betalingsplan under "Betalinger" på Mine sider.
Jeg har betalt for mye, hvordan får jeg pengene tilbake?
Hvis du har betalt inn et høyere beløp enn du skal slik at vi skylder deg penger, vil vi trekke fra det vi skylder deg på den neste faktura. Hvis vi skylder deg mer enn det du skal betale på neste faktura, sender vi deg ikke betalingsvarsel i hele tatt.
Hvis du ønsker å få pengene tilbakebetalt, kan du kontakte oss.
Hvorfor har jeg fått papirfaktura?
Hvis du pleier å få e-faktura fra oss, men nå har fått papirfaktura, kan det skyldes at du ikke har gitt samtykke til at vi kan sende deg e-faktura.
Jeg pleier å betale hver måned, men har nå fått en papirfaktura som gjelder for tre måneder?
Dersom du tidligere fikk e-faktura, men nå har fått papirfaktura, kan det forklares av at vi ikke tilbyr månedsbetaling i kombinasjon med papirfaktura.
Hvis du ønsker å endre til e-faktura, må du gå inn i nettbanken din og trykke "Ja takk til alle" eller "Alltid Vipps e-faktura" i Vipps-appen. Da vil vi sende deg neste faktura som e-faktura. Les mer om å endre betalingsmåte.
Du kan også kontakte oss, så hjelper vi deg.
Kan jeg betale raskere enn hva betalingsplanen sier?
Ja, du kan betale inn mer enn det som er avtalt, det er da viktig at du bruker riktig KID- og kontonummer slik at betalingen blir registrert riktig. Etter en slik ekstrabetaling vil vi justere beløpet på framtidige betalingsterminer.
Hvordan betale fra utlandet?
Innbetaling fra utlandet kan gjøres til bankkontoen vår (Nordea Norge):
IBAN: NO2960030635704
BIC/SWIFT: NDEANOKK
Avtalegiro
Hvordan oppretter jeg avtalegiro?
Avtalegiro oppretter du enkelt i Mine sider under "Betalinger".
Hva må jeg gjøre med avtalegiro hvis jeg bytter bank eller endrer kontonummer?
Hvis du ønsker å flytte avtalen om avtalegiro til en annen bank, må du først slette avtalen i den gamle banken din, og så opprette ny avtale med din nye bank. Husk i så fall at du må slette hele avtalen om avtalegiro i den gamle banken, ikke bare et betalingstrekk.
Ønsker du å trekke pengene fra en annen konto i samme bank, kontakt banken din.
Betalingen har ikke gått gjennom, hva kan ha gått galt?
Det kan være flere årsaker til at en automatisk betaling ikke er gjennomført:
- Du har ikke dekning på konto.
- Du har ikke opprettet e-faktura eller avtalegiro.
- Du har ikke bekreftet betaling på varselet banken har sendt deg om ny e-faktura.
- Beløpsgrensen på avtalegiro er overskredet. Pass på at beløpsgrensen er høyere enn det du skal betale. Dette kan du enkelt endre i nettbanken din.
Hva er avtalegiro kombinert med e-faktura?
Hvis du velger å kombinere avtalegiro med e-faktura, vil betalingene gjøres automatisk på betalingsfrist som for avtalegiro samt at du vil få fakturaspesifikasjon som ved e-faktura. Hvis du allerede betaler din forsikringsavtale med avtalegiro men ønsker å kombinere denne med e-faktura, kan du gjøre dette ved å sjekke at du har inngått ny avtale om e-faktura ("Ja takk til alle") i nettbanken, eller "Alltid Vipps e-faktura" i Vipps-appen og deretter ta kontakt med oss.
Når du oppretter avtalegiro vil det automatisk bli opprettet kombinert med e-faktura dersom du har inngått ny avtale om e-faktura ("Ja takk til alle") i nettbanken, eller "Alltid Vipps e-faktura" i Vipps-appen.
Hvis du mottar papirfaktura og ønsker avtalegiro kombinert med eFaktura, får du det ved å opprette dette i Mine Sider.
Dersom du har registrert en e-postadresse på e-fakturaavtalen i nettbanken din, vil du motta en e-post fra varsel@efaktura.no ca. to uker før pengene trekkes fra kontoen din. Her får du informasjon om beløpet og når det trekkes. Du vil også kunne motta varsling på mobiltelefonen din, dersom du har aktivert varslinger for mobilbank-appen din.
E-faktura
Hva er e-faktura?
Med e-faktura får du fakturaen ferdig utfylt i nettbanken, eventuelt også i Vipps. Det er ikke lenger mulig å inngå avtaler med enkeltselskaper, nå fungerer det slik at du må inngå en generell e-fakturaavtale.
Betalingen går ikke automatisk slik som for avtalegiro. Du må godkjenne betalingen i nettbanken eller i Vipps for at den skal bli gjennomført. Når det er en ny e-faktura i nettbanken din som du må godkjenne, vil du bli varslet på e-post.
Jeg pleier å få e-faktura fra dere, men har nå fått papirfaktura. Hva er grunnen til det?
Det kan skyldes at du ikke har gitt den nye aksepten til e-faktura i nettbanken din. Les mer om dette her.
Hvordan kan jeg endre tilbake til e-faktura?
Logg inn i nettbanken og gi den generelle aksepten til e-faktura. Deretter vil vi automatisk endre betalingsmåten din tilbake til e-faktura. Når betalingsmåten er endret (rundt en ukes tid) kan du justere antall betalingsterminer under "Mine betalinger" i Mine sider.
Betalingen har ikke gått gjennom, hva kan ha gått galt?
Det kan være flere årsaker til at betalingen ikke er gjennomført:
- Du har ikke dekning på konto.
- Du har ikke opprettet e-faktura eller avtalegiro.
- Du har ikke bekreftet betaling på varselet banken har sendt deg om ny e-faktura.
- Beløpsgrensen på avtalegiro er overskredet. Pass på at beløpsgrensen er høyere enn det du skal betale. Dette kan du enkelt endre i nettbanken din.
Betalingspåminnelse
Jeg har mottatt faktura selv om jeg har sagt opp forsikringen eller angret på kjøpet?
Når du sier opp en forsikring, vil den gjelde helt til den datoen oppsigelsen gjelder fra. Du vil derfor få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.
Du må også betale for de dagene du har hatt forsikring dersom du bruker angreretten og sier opp forsikringen innen 14 dager etter kjøp.
Forfallsdato
Hva skjer om jeg ikke betaler innen forfallsdato?
Hvis du ikke betaler fakturaen innen forfallsdato, vil vi sende deg en betalingspåminnelse med ny betalingsfrist. Du vil da få et purregebyr og forsinkelsesrente.
Hvis du heller ikke betaler innen betalingsfristen på betalingspåminnelsen, vil forsikringen automatisk opphøre dagen etter forfallsdato. Dersom du betaler beløpet etter denne fristen, vil ikke forsikringen settes i kraft igjen automatisk. Hvis du i en slik situasjon ønsker å videreføre forsikringen, må du ta kontakt med oss.
Du vil motta sluttfaktura for den perioden du har hatt en gyldig forsikring hos oss. Hvis ikke sluttfakturaen betales innen fristen, vil beløpet bli oversendt til inkasso og krevd inn av et inkassoselskap.
Hvordan endrer jeg forfallsdato?
Skriv til oss i Mine sider, så endrer vi forfallsdatoen for deg.
Oppsigelse
Hvordan fungerer betalingen i oppsigelsestiden?
Du vil få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.