Hvordan klargjøre båten for sesongen?

Her er våre beste tips for båtpussen og en sikker sjøsetting av båten!

Båt fortøyd til kai, husk båtforsikring

Det må som regel gjøres noe service på båten før den er klar til sjøsetting på våren. Setter du bort jobben til et båtverksted, husk at servicepakken kan ha ulikt innhold fra verksted til verksted.

Atle C. Strøm, produktsjef for båtforsikring, anbefaler å ta en avsjekk med verkstedet hva som leveres, slik at du ikke får deg en ubehagelig overraskelse når du legger ut på sjøen.

Her er vår anbefalte sjekkliste:

1. Vask

Vanlig rengjøring er den kanskje beste formen for vedlikehold du kan utføre. - Har du gjort en grundig rengjøring både utvendig og innvendig ved opptak på høsten, blir jobben enklere når vårpussen står for tur.

Hvordan får du båten ren og hva er best å vaske båten med?
Helt vanlige vaskemidler/universalmidler som Ajax og Zalo kan fungere bra, men må ikke brukes etter polering. For gjenstridige områder utvendig kan du bruke et spesialvaskemiddel for båt. Skal båten poleres etterpå er det viktig å bruke vaskemidler som ikke inneholder voks eller glanstilsetninger. Det vil kunne legge skjolder når man skal polere.

3. Sjekk av skroget

Sjekk skroget for gelcoatskader. Gelcoat, eller gelbelegg, er et beskyttende lag som er påført fritidsbåter i glassfiber/plast. Gelcoat beskytter mot blant annet slitasje og vanninntrenging og bør sjekkes grundig før sjøsetting. Skader under vannlinjen bør utbedres før stoffing og sjøsetting.

Sjekk alle gjennomføringer (kjølevannsinntak, uttak toalett osv.) og rengjør logggivere for fart, ekkolodd etc. De har et lite skovlhjul som må rengjøres.

Bytt sinkanoder hvis behov (bunnstoff må ikke påføres sinken). Sinkanoder eller offeranoder beskytter drev, aksling, propell og motor mot galvanisk korrosjon (omtrent det samme som rust). Sink ligger lavere på den elektrokjemiske spenningsrekken og "ofres" for å beskytte blant annet drev og propell. 

Sjekk ror, propell osv. for skader. 

2. Polering

- Polering av båt er som for bil reneste vitenskapen, men det trenger ikke være så vanskelig.

Hvordan polere båt:
- Båten må være godt rengjort før du starter poleringen
- Polere små felt av gangen
- Du må ikke ha poleringsmaskin, men det kan gjøre jobben enklere
- Dersom overflaten er ripete må du ha et kraftigere poleringsmiddel på de mest utsatte områdene. Dette kalles rubbing.
- Husk rikelig med rene filler og/eller poleringsduk

Skal du ha et mer varig resultat er det viktig å forsegle poleringen med voks.

3. Stoffing/bunnstoff

Før du stoffer er det viktig med godt grunnarbeid. Er båten spylt med høytrykksspyler ved opptak om høsten har du et godt utgangspunkt. Puss/skrap bort løst, gammelt stoff eller groerester. Skyll alltid overflaten grundig med ferskvann, og la det tørke ordentlig før du starter med å stoffe. Det påføres som vanlig maling, med kost eller rulle (gjerne finhåret av god kvalitet eller skumrulle).  Når du setter vannlinjen bruk god tid,  og ta så lange strekk som mulig med tapen.

 PS! Vanlig kobberholdig bunnsstoff må ikke påføres drev eller annet i aluminium. Bruk eget bunnstoff for lettmetaller. Husk også at du aldri må påføre bunnstoff på sinken.

Hvorfor er det viktig med bunnstoff?
For å unngå at skjell, sjøgress, rur (krepsdyr) etc. setter seg på skroget og fører til skader og redusert fart. Bunnstoff kan påføres annethvert år avhengig av bruk og kvalitet. Det er viktig å ikke påføre for tykke lag. Bruk et bunnstoff som passer til ditt bruk. Selvpolerende fungerer bra under de fleste forhold. 

4. Teknisk klargjøring/sjekk av motor 

- Dette er kanskje den viktigste sjekken du gjør. Det er tross alt veldig kjedelig å få motorstopp ute på havet, kanskje langt fra land.

Visste du at du kan kjøpe en tilleggsforsikring for motor- og girskade?

Her er en anbefalt teknisk sjekkliste av båten:

  1. Oljesjekk: Skift olje på motor, skift oljefilter, sjekk og evt. bytt olje på gir/drev. Sjekk også olje på eventuell powertrim og trimflaps 
  2. Styresystem/styrekabler/styrestag: smør opp disse (med hva?)
  3. Kontroll og eventuelt bytte av impeller 
  4. Sjekk kjølevæskenivå og vurder om den må byttes
  5. Sjekk luftfilter og drivstoffilter
  6. Stramme eller bytte drivreimer, se etter sprekker.
  7. Kontroll av dristoffslanger og koblinger – rens og spray alle ledningsforbindelser med «verktøy på boks».
  8. Kontroll av slangeklemmer
  9. Beveg alle ventiler og se etter lekkasjer

5. Strøm/batteri/drivstoff

Sjekk alltid at du har et fulladet batteri før du setter ut båten. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. 12 V er kritisk lavt/utladet.

Sjekk status bensin-/dieseltank – er det gammel bensin? Når ble dieseltanken sist renset?

6. Sjøsetting

- Det er kjipt å bomme på målstreken etter å ha brukt tid på riktig klargjøring av båten. Samtidig gjøres jo dette bare to ganger i året, så en oppfrisking av gode råd er ikke dumt.

Her er våre topp seks tips for sikker sjøsetting:

  1. Bunnventilen må sjekkes før du setter båten på vannet!
  2. Hvis du ikke er vant til å kjøre med tilhenger er det dumt å starte med å sjøsette båt, spør om hjelp fra en som er erfaren med tilhenger.
  3. Sikre båten godt på hengeren.
  4. Ha med en en som kan hjelpe deg, spesielt når du skal rygge hengeren ut i vannet.
  5. Ikke rygg båthengeren for langt ut i vannet.
  6. Sett på håndbrekket så du ikke sjøsetter både båt og bil!

Ikke glem å sjekke redningsvesten din før du drar til sjøs!

"Gjør du en grundig jobb med vårpussen øker du betraktelig sjansen for en båtsesong uten ubehagelige overraskelser. Mer tid til å nyte lange dager til sjøs!"

- Atle C. Strøm, produktsjef for båtforsikring i If

Relaterte artikler