Hvilken bil skal jeg velge?

Elbil, hybrid eller diesel — hvilken bil skal jeg velge?

Her er tipsene for deg som skal kjøpe ny bil.

TekstIf-redaksjonen
Foto Fartein Rudgjord
Dato19.11.2018

– Jeg vil gjerne ha en ny bil som virker, men jeg er veldig usikker på hvilken bil jeg skal velge, sier Knut Madsbakken. Han er ikke alene.

La oss si at dere en god stund klarte dere fint med en ganske liten bil, også etter at det første barnet ble født. Å få plass til vogn og annen bagasje går greit om man kan legge ned et av baksetene, Men så kom barn nummer to.

Plass er viktigst

– Jeg vil gjerne ha en ny bil som virker, en som kan kjøre både forover og bakover, det er det viktigste.
Det sier Knut Madsbakken, tobarnsfar fra Ekeberg i Oslo, som i dag eier en ti år gammel dieselbil. Den vil han gjerne bytte ut.

– Og da er plass viktig. Vi bør ha en bil med et megasvært bagasjerom, men ikke en lastebil. I tillegg trenger vi en bil med motor så kraftig at den kan trekke en båthenger.
Når det gjelder teknologi, er Madsbakken mer usikker. Skal de fortsette med diesel, eller velge bensin, el-bil, hybrid eller hydrogen?

– Vi må ha en moderne bil. Det er dumt å kjøpe en som er basert på gammel teknologi og raskt blir gammel. Inntrykket mitt at utviklingen nå går så raskt at dét lett kan skje.

Fortsatt usikker? Prøv Bilhjelpen her

Knut og Marianne Madsbakken

Knut og Marianne Madsbakken synes det er vanskelig å vite hvilken bil de skal velge, eller om de skal leve med den gamle dieselbilen noen år til. Foto: Fartein Rudgjord

Hvilken bil skal jeg velge?

Madsbakken er definitivt inne på noe. Utviklingen går virkelig raskt, og det gjør det vanskelig å vite hvor man skal legge inn støtet.

BMW sier for eksempel at el-biler vil bli billigere å produsere enn tradisjonelle biler om tre år. Dette gjenspeiler seg også i kjøpemønsteret vårt. Se bare på statistikken:

• I 2012 ble det solgt 9 714 biler som var enten elektrisk, en hybrid eller drevet av hydrogen, mens 128.253 var bensin- eller dieselbiler.
• I 2017 var 82 583 solgte biler var enten elektriske, hybrider eller drevet av hydrogen, mens bare 75.797 gikk på bensin eller diesel.

Er fremtiden elektrisk?

Ja, de fleste stalltips går ut på at går ut på at fremtidens biler er elektriske. Batteriene blir stadig lettere og mer effektive, men fremdeles er manglende rekkevidde og langvarig ladning noe som trekker ned.

Bor du i tettbygd strøk, innebærer det både økonomiske og miljømessige fordeler å velge el-bil, for andre kan det muligens lønne seg å vente tre–fire år på at kapasiteten skal bli enda bedre.

Ja takk, begge deler?

Er hybridbilen løsningen? Påfallende mange by-drosjer er hybridbiler. Og det er ikke rart, for med en hybrid bruker du ikke bensin når du står i kø, venter på grønt lys eller kjører korte avstander i lav fart.

Batteriet tar vare på energien du bruker på å bremse og trille. Samtidig er strømkapasiteten til hybridene som ikke kan lades ganske liten. Skal du på langtur og kjøre et par mil på strøm, er nok en ladbar hybrid å foretrekke. Men skal du enda lenger, kan det hende vinningen går opp i spinningen. Et større batteri veier mer, og større vekt skaper større forbruk. En ladbar hybrid bruker derfor mer drivstoff på langkjøring, etter at den har gått tom for strøm, enn en vanlig bensinbil.

Bensin og diesel fungerer fortsatt

Bor du på landet, der problemer med luftkvalitet ikke er like påtrengende som i tettbygde strøk, kan bensin eller diesel fortsatt fungere greit – og særlig om du av og til er nødt til å kjøre langt. Du vet at du alltid kommer frem med flytende drivstoff.

Samtidig påpeker magasinet Motor at biler det selges mye av, holder seg best i verdi. Men det er viktig å merke seg at dersom du kjøper du en bensin- eller dieselbil i dag, kan det være vanskelig å få en god bruktpris for den når du vil selge den om noen år.

Hydrogen – for nytt?

Det selges ikke mange hydrogenbiler i Norge, og det er det flere forklaringer på.
Hovedproblemet er at teknologien fremdeles er så ny at den er for dyr for de fleste. I tillegg er ikke infrastrukturen for påfyll av hydrogen utbygget i noen særlig grad – knapt i det hele tatt.

I dette tilfellet er det definitivt best å vente et par år for å se hvilken vei utviklingen går.

Vente?

– Så kanskje vi bare skal vente, og kjøre dieseldyret til det kreperer, undrer Madsbakken.

Det er ikke sikkert det er så dumt. Regjeringen har satt seg som mål at innen 2025 skal alle nye biler vi kjøper være nullutslippsbiler. Det er en av grunnene til at mange tror 2020 blir året der helelektrisk for alvor slår gjennom, og at vi fra og med da vil ha el-biler som koster det samme som dagens bensinbiler og som har rekkevidde opp mot 600 kilometer.

Om de har rett får tiden vise, men det er verdt å merke seg at Kinas største elbilprodusent, BYD, tror Kina er helektrisk innen 2030.

Beregn pris på bilforsikring til din nye bil her

Tema

Bilbytte
Bil