Elbil, hybrid bil eller dieselbil — hvilken bil skal jeg velge?

Her er tipsene for deg som skal kjøpe ny bil.

Par velger bil

– Jeg vil gjerne ha en ny bil som virker, men jeg er veldig usikker på hvilken bil jeg skal velge, sier Knut Madsbakken. Han er ikke alene.

Plass er viktigst

– Jeg vil gjerne ha en ny bil som virker, en som kan kjøre både forover og bakover, det er det viktigste.
Det sier Knut Madsbakken, tobarnsfar fra Ekeberg i Oslo, som i dag eier en ti år gammel dieselbil. Den vil han gjerne bytte ut.

– Og da er plass viktig. Vi bør ha en bil med et megasvært bagasjerom, men ikke en lastebil. I tillegg trenger vi en bil med motor så kraftig at den kan trekke en båthenger.
Når det gjelder teknologi, er Madsbakken mer usikker. Skal de fortsette med diesel, eller velge bensin, elbil eller hybrid?

– Vi må ha en moderne bil. Det er dumt å kjøpe en som er basert på gammel teknologi og raskt blir gammel. Inntrykket mitt at utviklingen nå går så raskt at dét lett kan skje.

Knut og Marianne Madsbakken synes det er vanskelig å vite hvilken bil de skal velge, og om de skal leve med den gamle dieslebilen noen år til. Foto: Fartein Rudjord / Redink
Knut og Marianne Madsbakken synes det er vanskelig å vite hvilken bil de skal velge, og om de skal leve med den gamle dieslebilen noen år til. Foto: Fartein Rudjord / Redink

Elbil, hybrid eller fossilbil – hvilken skal jeg velge?

Madsbakken er definitivt inne på noe. Utviklingen går virkelig raskt, og det gjør det vanskelig å vite hvor man skal legge inn støtet.

BMW sier for eksempel at elbiler vil bli billigere å produsere enn tradisjonelle biler om tre år. Dette gjenspeiler seg også i kjøpemønsteret vårt. Se bare på statistikken:

I 2020 var første året hvor mesteparten av nybilsalget var elbil, og 2021 fortsatte trenden:

  • 64,51 % elbil
  • 21,65 % ladbar hybrid
  • 5,55 % vanlig hybrid
  • 0,02 % hybrid
  • 4,25 % bensin
  • 4,02 % diesel

Beregn pris på bilforsikring til din nye bil her

Fremtiden er elektrisk

Det hersker liten tvil om at fremtidens biler er elektriske. Batteriene blir stadig lettere og mer effektive, og nyere elbiler har som regel god nok rekkevidde for de fleste. Unntaket er de som må kjøre lange strekninger uten ladestasjoner tilgjengelig.

Bor du i tettbygd strøk, innebærer det både økonomiske og miljømessige fordeler å velge elbil, for andre kan det muligens lønne seg å vente et par år på at kapasiteten skal bli enda bedre.

Ja takk, begge deler med hybrid bil

Er hybrid løsningen? Påfallende mange by-drosjer er hybridbiler. Og det er ikke rart, for med en hybrid bruker du ikke bensin når du står i kø, venter på grønt lys eller kjører korte avstander i lav fart.

Batteriet tar vare på energien du bruker på å bremse og trille. Samtidig er strømkapasiteten til hybridene som ikke kan lades ganske liten. Skal du på langtur og kjøre et par mil på strøm, er nok en ladbar hybrid å foretrekke.

Men skal du enda lenger, kan det hende vinningen går opp i spinningen. Et større batteri veier mer, og større vekt skaper større forbruk. En ladbar hybrid bruker derfor mer drivstoff på langkjøring, etter at den har gått tom for strøm, enn en vanlig bensinbil.

Bensin og diesel fungerer fortsatt

Bor du på landet, der problemer med luftkvalitet ikke er like påtrengende som i tettbygde strøk, kan bensin eller diesel fortsatt fungere greit – og særlig om du av og til er nødt til å kjøre langt. Du vet at du alltid kommer frem med flytende drivstoff.

Samtidig påpeker magasinet Motor at biler det selges mye av, holder seg best i verdi. Det er viktig å merke seg at dersom du kjøper du en bensin- eller dieselbil i dag, kan det være vanskelig å få en god bruktpris for den når du vil selge den om noen år, selv om dieselbil faktisk har vært vinneren i bruktbilmarkedet i år.

Hydrogenbil – for nytt?

Det selges ikke mange hydrogenbiler i Norge, og det er det flere forklaringer på. Hovedproblemet er at teknologien fremdeles er så ny at den er for dyr for de fleste. I tillegg er ikke infrastrukturen for påfyll av hydrogen utbygget i noen særlig grad – knapt i det hele tatt. Hydrogen Europe har prosjekter for å fase inn hydrogen, men det tar tid.

I dette tilfellet er det definitivt best å vente et par år for å se hvilken vei utviklingen går.

Finn bilen som passer for deg med Bilhjelpen

Alle nye biler nullutslipp innen 2025?

Stortinget har satt seg som mål at innen 2025 skal alle nye biler vi kjøper være nullutslippsbiler. Og hvis vi ser på statisitikken, er vi på god vei. I 2021 sto elbilene for 64,5 prosent av nybilsalget, Bare 4 prosent av bilene hadde kun dieselmotor, og 4,2 prosent kun bensinmotor.

Regjeringen har imidlertid blitt beskyldt for å svekke dette målet i sin regjeringserklæring, og for første gang foreslås det innstramminger på de økonomiske fordelene på elbil og hybrid.

Hvordan dette vil påvirke utviklingen gjenstår å se, men enn så lenge er det fortsatt mange fordeler for deg som har mulighet til å velge elektrisk.

Foto: Fartein Rudgjord / Redink

  1. Sjekk reg nr for å finne ut om bruktbilen er et godt kjøp — før prøvekjøring

    Visste du at du kan få mye informasjon om bruktbilens tilstand kun ved å sjekke registreringsnummeret? Nå kan du også enkelt avsløre svindel med kilometerstand.

    17.12.2021
  2. Få rettshjelp dekket av bilforsikringen

    Visste du at bilforsikringen dekker utgifter til advokathjelp? Forsikringen kan hjelpe deg blant annet hvis bilen du har kjøpt viser seg å være katta i sekken.

  3. Alder eller kilometerstand – hva er viktigst når du kjøper bruktbil?

    De fleste sjekker både alder og kilometerstand når de ser på bruktbiler. Men ikke glem å ta en titt i serviceheftet.

    18.02.2021