Elbil, hybrid bil eller dieselbil — hvilken bil skal jeg velge?

Her er tipsene for deg som skal kjøpe ny bil.

Elbil, hybrid eller bensin? Par velger hvilke bil de skal kjøpe

I dagens bilmarked, med stadig flere ulike valgalternativer, kan det være vanskelig å velge hvilke bil du ønsker å kjøpe. Men ved å stille deg selv enkle spørsmål, vil du komme nærmere svaret på hvilken bil som passer best til deg og ditt forbruk.

– Jeg vil gjerne ha en ny bil som virker, men jeg er veldig usikker på hvilken bil jeg skal velge, sier Knut Madsbakken. Han er ikke alene.

Plass er viktigst

Madsbakken og familien er på jakt etter en ny bil som skal passe dagens behov. Tobarnsfaren fra Ekeberg i Oslo, har i dag en ti år gammel dieselbil. Den vil han gjerne bytte ut.

– Jeg vil gjerne ha en ny bil som virker, en som kan kjøre både forover og bakover, det er det viktigste.

Som småbarnsfamilie er plass viktig.

– Vi bør ha en bil med et megasvært bagasjerom, men ikke en lastebil. I tillegg trenger vi en bil med motor så kraftig at den kan trekke en båthenger.
Når det gjelder teknologi, er Madsbakken mer usikker. Skal de fortsette med diesel, eller velge bensin, elbil eller hybrid?

– Vi må ha en moderne bil. Det er dumt å kjøpe en som er basert på gammel teknologi og raskt blir gammel. Inntrykket mitt at utviklingen nå går så raskt at dét lett kan skje.

Knut og Marianne Madsbakken synes det er vanskelig å vite hvilken bil de skal velge, og om de skal leve med den gamle dieslebilen noen år til. Foto: Fartein Rudjord / Redink
Knut og Marianne Madsbakken synes det er vanskelig å vite hvilken bil de skal velge, og om de skal leve med den gamle dieslebilen noen år til. Foto: Fartein Rudjord / Redink

Elbil, hybrid eller fossilbil – hvilken skal jeg velge?

Madsbakken er definitivt inne på noe. Utviklingen går virkelig raskt, og det gjør det vanskelig å vite hvor man skal legge inn støtet. Men alt tyder på at fremtiden er elektrisk. 

I 2021 var 64,51 % av alle nybilkjøp elektrisk, i 2024 hadde det økt til 88,9 %. Her ser du tallene fra 2024: 

  • 88,9 % elbil
  • 5,3 % bensin hybrid
  • 2,7 %bensin plugin hybrid 
  • 2,3 % diesel
  • 0,8 % bensin
  • 0% diesel plugin hybrid
  • 0 % hydrogen

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Fremtiden er elektrisk

Det hersker liten tvil om at fremtidens biler er elektriske. Batteriene blir stadig lettere og mer effektive, og nyere elbiler har som regel god nok rekkevidde for de fleste. Unntaket er de som må kjøre lange strekninger uten ladestasjoner tilgjengelig.

Bor du i tettbygd strøk, innebærer det både økonomiske og miljømessige fordeler å velge elbil, for andre kan det muligens lønne seg å vente et par år på at kapasiteten skal bli enda bedre.

Beregn pris på bilforsikring til din nye bil her

Ja takk, begge deler med hybrid bil

Er hybrid løsningen? Påfallende mange by-drosjer er hybridbiler. Og det er ikke rart, for med en hybrid bruker du ikke bensin når du står i kø, venter på grønt lys eller kjører korte avstander i lav fart.

Batteriet tar vare på energien du bruker på å bremse og trille. Samtidig er strømkapasiteten til hybridene som ikke kan lades ganske liten. Skal du på langtur og kjøre et par mil på strøm, er nok en ladbar hybrid å foretrekke.

Men skal du enda lenger, kan det hende vinningen går opp i spinningen. Et større batteri veier mer, og større vekt skaper større forbruk. En ladbar hybrid bruker derfor mer drivstoff på langkjøring, etter at den har gått tom for strøm, enn en vanlig bensinbil.

Bensin og diesel fungerer fortsatt

Bor du på landet, der problemer med luftkvalitet ikke er like påtrengende som i tettbygde strøk, kan bensin eller diesel fortsatt fungere greit – og særlig om du av og til er nødt til å kjøre langt. Du vet at du alltid kommer frem med flytende drivstoff.

Samtidig påpeker magasinet Motor at biler det selges mye av, holder seg best i verdi. Det er viktig å merke seg at dersom du kjøper du en bensin- eller dieselbil i dag, kan det være vanskelig å få en god bruktpris for den når du vil selge den om noen år, selv om dieselbil faktisk har vært vinneren i bruktbilmarkedet i år.

Hydrogenbil – for nytt?

Det selges ikke mange hydrogenbiler i Norge, og det er det flere forklaringer på. Hovedproblemet er at teknologien fremdeles er så ny at den er for dyr for de fleste. I tillegg er ikke infrastrukturen for påfyll av hydrogen utbygget i noen særlig grad – knapt i det hele tatt. Hydrogen Europe har prosjekter for å fase inn hydrogen, men det tar tid.

I dette tilfellet er det definitivt best å vente et par år for å se hvilken vei utviklingen går.

Finn bilen som passer for deg med Bilhjelpen

Norge er på elbiltoppen 

Ingen land har flere elbiler per innbygger enn Norge. I følge Regjeringen.no er dette grunnen: 

Elbiler er billigere å kjøpe i Norge fordi de er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift – i motsetning til mange andre europeiske land som ikke har tilsvarende avgifter.

Fordeler i trafikken
Elbiler får også flere fordeler, blant annet:

  • Lavere bompenger

  • Redusert fergepris

  • Tilgang til kollektivfelt

  • Gratis eller billig parkering

Lokale myndigheter bestemmer selv hvilke fordeler som gjelder, men nasjonale regler sikrer at nullutslippsbiler aldri betaler mer enn halv pris i bompenger.



Foto: Fartein Rudgjord / Redink

Relaterte artikler