Elbilguiden – alt du bør vite før du kjøper elbil

Skal du kjøpe ny eller brukt elbil? Er rekkevidden lang nok? Og hva koster det egentlig å lade en elbil? Her får du svar på alt du lurer på.

Par vil kjøpe elbil

Elbil øker stadig markedsandelene, og i 2020 utgjorde elbil størsteparten av nybilsalget. 2021 ser ut til å fortsette trenden; 62,5 prosent av nybilsalget er elbil så langt i år.

På bruktbilsiden er tallene en del lavere, men totalt kjører det nå over 400 000 elbiler på norske veier. Etter hvert som elbilandelen i Norge øker, øker også utvalget av elbil på bruktbilfronten.

Foruten å være et mer miljøvennlig alternativ, er det også økonomiske fordeler for dem som velger elbil. Du får redusert avgift på omregistrering og veiavgift, i tillegg til at det er penger å spare på både drivstoff, bompenger og service.

Finn brukte elbiler til salgs med Bilhjelpen

Hva koster det å lade elbil hjemme?

Hvor mye penger sparer du på å kjøre elbil i stedet for en fossilbil? Dette er noe som er avhengig av både strømleverandøren din, kraftpris, vær og type elbil. Er strømprisen høy, vil det også være dyrere å lade elbilen.

Selv ved dyrere strømpriser, det det allikevel en del å spare på å bruke elbil.

- Dersom den gjennomsnittlige strømprisen ligger på 6 kroner/kWh og drivstoffprisen ligger på 20 kroner literen gjennom året, er lading av elbil litt dyrere enn bensin- og dieselbil – om det ikke hadde vært for strømstøtten, sier elbilentusiast og partneransvarlig i If Mobility, Kenneth Rombo Oddaker.

Men siden vi har strømstøtten, er det fortsatt langt billigere med elbil. 

- Hvis vi tar utgangspunkt i strømprisen ligger på 6 kroner/kWh, vil det koste deg 300 kroner å fulladet en elbil med et batteri på 50 kWh, forteller Oddaker. 

Kenneth Rombo Oddaker, elbilentusiast og partneransvarlig i If. Foto: If
Kenneth Rombo Oddaker, elbilentusiast og partneransvarlig i If. Foto: If

Batterier og lading

Tidligere var det mange som mente det var risikabelt å kjøpe brukt elbil, blant annet på grunn av batteriet, men disse spådommene er nå gjort til skamme.

– Batteriene har mye lengre holdbarhet enn tidligere antatt, sier Oddaker.

– Kjøper du en brukt elbil med høy kilometerstand kan det likevel være lurt å ta en batteridiagnose på et verksted. Batterigarantien er som standard åtte år på de fleste elbiler i dag, så hvis du oppdager at batteriet har redusert kapasitet, kan du benytte deg av garantien.

Oddaker anbefaler også at du sjekker om bilen har hatt større kollisjoner som påvirker batteriet, eller skader på bunnplaten. Dette kan forårsake skade på battericeller, noe som gir risiko for dårlig batterikapasitet, eller verre: kortslutning i batteriet, som kan forårsake varme og brann.

Sjekk batteriets ladehistorikk

– Et batteri som stort sett kun hurtiglades svekkes noe raskere enn et batteri som lades på lave effekter, men erfaringsmessig ser vi at batteriene tåler mer enn først antatt, forteller Oddaker.

Du kan sjekke batteriets ladehistorie på en brukt elbil enten ved batteridiagnose eller ved hjelp av tredjepartsverktøy som LEAF Spy.

Ikke lad elbilen i vanlig stikkontakt

Skal du lade elbilen hjemme er det ikke bare å putte ladekabelen i en stikkontakt. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er klare på at det å lade elbilen i en vanlig stikkontakt kun er en nødløsning. Et vanlig elektrisk anlegg er nemlig ikke dimensjonert for høy belastning over tid, noe som kan føre til overoppheting og brann.

Den klare anbefalingen fra DSB for hjemmelading er en mode 3-ladestasjon med Type 2-kontakt. Dette er en fastmontert ladeboks på veggen, som du kobler til med ladekabel til bilen.


Bruk en mode 3-ladestasjon med type 2-ontakt, er DSBs klare anbefaling  for hjemmelading.
Bruk en mode 3-ladestasjon med type 2-ontakt, er DSBs klare anbefaling for hjemmelading.

Ladekabel type 1 vs type 2

I bruktmarkedet kan du finne elbiler med både type 1 og type 2 lader. Type 1 støtter kun lading på 1-fase som gir maksimal ladeeffekt på inntil 7,4 kW. Type 2 har en ladeeffekt på opptil 43 kW.

Selv om du har en bil med type 1 ladeuttak, vil ladestasjonen eller ladeboksen alltid være type 2. Det er kun støpselet mot bilen som enten vil være type 1 eller 2.

– Det er hovedsakelig elbiler fra asiatiske merker som har type 1 ladeuttak. Nyere elbiler for det europeiske markedet lages nå utelukkende med type 2 lader, forteller Oddaker.

Hurtiglading – elbilens bensinstasjon

– Hurtiglading gir deg muligheten til å lade opp batteriet rask. Det er dermed ideelt å bruke om du skal på langtur, forteller Oddaker.
– På en ladestasjon med hurtiglader vil du se at det ofte er festet to forskjellige kabler med ulik kontakt på hver lader. Hvilken av kablene du må velge, avhenger av hva slags bil du har, forklarer Oddaker.

Elbiler med type 1 ladeuttak har hurtiglader av typen CHAdeMO, mens elbiler med type 2 som regel har CCS (Combined Charging System). Tesla på sin side har en egen ladestandard med sin Tesla Supercharger-kontakt.

– Det tar typisk 20-40 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent. Det tar litt lenger tid dersom det er kaldt. Ladetid avhenger også av batteristørrelse.
På Elbilforeningens ladekart finner du oversikt over nærmeste ladestasjoner med hurtigladere.

Tre ting som er greit å vite før du setter i gang med hurtiglading:

  • Du trenger ikke å ha med egen kabel
  • Ladingen kan startes med Elbilforeningens ladebrikke, eller du kan bruke hurtigladeoperatørenes egne apper eller ladebrikker. Du kan også starte ladingen med SMS, men det er noe dyrere enn å bruke app og ladebrikke.
  • Vanlig elbilskikk er å kun lade opp til 80 %

Er du nye elbilist, anbefaler Oddaker å teste ut en hurtiglader før du legger ut på langtur. Da vet du hvordan det fungerer og slipper å få eventuelle overraskelser når du har lite strøm og dårlig tid.

Vær obs på at selv om hurtiglader er standard, finnes det elbiler på bruktmarkedet uten hurtiglader.

Lading av elbil i sameie og borettslag

Beboere i sameie og borettslag har erfart å ha blitt nektet ladeplass for elbil. Men styret kan ikke nekte deg ladeplass uten god grunn. Mange har vært bekymret for brannfaren, men dette er ikke en gyldig grunn til å nekte lading med mindre det kan dokumenteres.

Så lenge ladesystemet er installert og vedlikeholdt etter regelverket fastsatt av DSB, gir ikke elbiler i garasjeanlegg økt risiko for brann.

Styret kan imidlertid nekte å tilrettelegge for lading hvis installasjonen koster over en halv G per boligeier. Men flere kommuner tilbyr støtteordninger der sameier og borettslag kan søke om ladetilskudd til etablering av infrastruktur. Sjekk med kommunen din om hvordan dere går frem.

En bolig med lademulighet for elbil vil være mer attraktiv enn en uten. Ladeplasser er derfor en god investering for både sameier og borettslag.

Rekkevidde – rekker du fram dit du skal?

Rekkeviddeangst har vært det fremste argumentet mot å kjøre elbil fram til nå. Men nyere elbiler kan du nå få med rekkevidde på opp mot 500 km, noe som dekker de flestes behov.

På bruktmarkedet finnes det likevel mange elbiler med en god del lavere rekkevidde, så Oddaker anbefaler å tenke nøye gjennom hvor lang rekkevidde du har behov for før du bestemmer deg for merke og modell:

– Trenger du en bil som kun skal brukes til og fra jobb, eller må du ha en som også tar deg til fjells? Velg en elbil som dekker ditt behov.

Rekkevidde har vært hovedargumentet for å  ikke kjøpe elbil, men nyere elbil har nå rekkvidde opp mot 500 km. Vær likevel obs på at kulde og vinterføre reduserer rekkevidden.
Rekkevidde har vært hovedargumentet for å ikke kjøpe elbil, men nyere elbil har nå rekkvidde opp mot 500 km. Vær likevel obs på at kulde og vinterføre reduserer rekkevidden.

– Du får nå enkelt tak i elbiler med både firehjulstrekk og hengerfeste om du har behov for det. Tidligere var det kun Tesla som kunne tilby dette, men blant nyere elbiler har du nå flere merker å velge mellom.

Oddaker påpeker imidlertid at disse bilene blir en del tyngre, noe som vil påvirke rekkevidden. Men, biler med tilhengerfeste og firehjulstrekk er typisk biler som også har lang rekkevidde.

Importere elbil fra Tyskland

Vurderer du å bruktimportere elbil fra Tyskland? Mange hevder det er penger å spare her. Men det finnes også noen fallgruver, både på garanti- og utstyrssiden. Eksempelvis opererer Europa med kun to års nybilgaranti, mot fem år i Norge. Og standardutstyr som finnes på «norske» biler, kan være utelatt på utenlandske varianter. I verste fall risikerer du å hente deg en bil som ikke er egnet for norsk vinterkulde.

– Nyere Audi og nyere Mercedes er likevel stort sett trygt å bruktimportere, sier Oddaker.

– Vi ser dessuten at utstyr for kalde og varme land nå blir mer og mer likt, men sjekk grundig bilens utstyrsspesifikasjon før du handler likevel, er Oddakers anbefaling.

Meld deg inn i merkeforum

Som ny elbileier kan det være mye å sette seg inn i, og Oddaker – som også har erfaring fra forhandlersiden, vet at det ofte melder seg mange spørsmål etter hvert som du blir kjent med bilen.

– Meld deg inn i forumer for ditt elbilmerke på sosiale medier, er hans råd.

– Her får du nyttige tips fra engasjerte bilførere med samme bil og du får ofte raskt og enkelt svar på det du lurer på, uansett om det gjelder feil eller spørsmål om bruken av bilen.

Foto: Maskot / NTB Scanpix