Elbilguiden – alt du bør vite før du kjøper elbil

Skal du kjøpe ny eller brukt elbil? Er rekkevidden lang nok? Og hva koster det egentlig å lade en elbil? Her får du svar på alt du lurer på.

Ung kvinne står ved bilen og aktiverer lading

I 2024 var 9 av 10 nye personbiler elbiler. Foruten å være et miljøvennlig alternativ, er det mye å spare på både drivstoff, bompenger og service. Her har vi samlet det viktigste du trenger å vite om elbil.

Hva koster det å lade elbil hjemme vs. fossilbil?

Hvor mye penger sparer du på å kjøre elbil i stedet for en fossilbil? Dette vil variere litt etter strømleverandør, kraftpris, vær og type elbil. Men selv ved dyrere strømpriser er det likevel mye å spare med elbil. 

– Hvis den gjennomsnittlige strømprisen ligger på 1,5 kroner/kWh og drivstoffprisen ligger på 22 kroner literen, vil forbruket være ca. 2,25 kroner per mil med elbil og 15,71 kroner per mil med fossilbil, sier elbilentusiast og partneransvarlig i If Mobility, Kenneth Rombo Oddaker.

Finn elbiler til salgs med Bilhjelpen

Eksempel med elbil:

  • Batterikapasitet: 60 kWh
  • Strømpris hjemme: 1,50 kroner/kWh
  • Pris for fullading: 60 kWh × 1,50 kroner = 90 kroner
  • Rekkevidde: ca. 400 kilometer
  • Kostnad per mil: 90 kroner / 40 mil = 2,25 kroner per mil

Eksempel med fossilbil:

  • Tankvolum: 50 liter
  • Pris per liter: 22 kroner
  • Pris for full tank: 50 l × 22 kroner = 1 100 kroner
  • Rekkevidde: ca. 700 km (med 0,7 l/mil)
  • Kostnad per mil: 1 100 kroner / 70 mil = 15,71 kroner per mil
Kenneth Rombo Oddaker, elbilentusiast og partneransvarlig i If
Kenneth Rombo Oddaker, elbilentusiast og partneransvarlig i If

Batteriets levetid

Tidligere var det mange som mente det var risikabelt å kjøpe brukt elbil, blant annet på grunn av batteriet, men disse spådommene er nå gjort til skamme.

– Batteriene har mye lengre holdbarhet enn tidligere antatt. Kjøper du en brukt elbil med høy kilometerstand kan det likevel være lurt å ta en batteridiagnose på et verksted. Batterigarantien er som standard åtte år på de fleste elbiler i dag, så hvis du oppdager at batteriet har redusert kapasitet kan du benytte deg av garantien, tipser Oddaker.

Han anbefaler også at du sjekker om bilen har hatt større kollisjoner som påvirker batteriet, eller skader på bunnplaten. Dette kan forårsake skade på battericeller, noe som gir risiko for dårlig batterikapasitet, eller verre: kortslutning i batteriet, som kan forårsake varme og brann.

Sjekk batteriets ladehistorikk

Før du går til anskaffelse av en brukt elbil kan det være lurt å sjekke ladehistorikken. Dette kan du gjøre gjennom en batteridiagnose eller ved å be om innsyn i bilens app. De aller fleste har jo hurtigladet på langtur, men det kan være greit å sjekke at bilen hovedsakelig har brukt hjemmelading (AC-lading) som lademetode.

– Et batteri som stort sett kun hurtiglades svekkes noe raskere enn et batteri som lades på lave effekter. Hurtiglading genererer mer varme, noe som kan akselerere kjemisk aldring i batteriet, sier Oddaker.

Sjekk pris på bilforsikring i dag!

Lade til maks 80 %?

Ja, det anbefales å ikke lade til noe høyere enn 80 %. Batterier slites mer ved høye (90–100 %) og lave (0–10 %) ladetilstander. Hvis du skal på langtur er det fornuftig å lade til 100 %, men i hverdagen er det lurt å gi seg på 80. Biler med LFP-batterier har vel og merke større tåleevne og kan lades fullt opp, men du bør likevel unngå å la bilen stå lenge fulladet uten at den kjøres.

Unngå å lade elbilen i vanlig stikkontakt

Selv om det ikke er ulovlig, frarådes det å lade elbilen i vanlig stikkontakt. Grunnen til dette er vanlig elektrisk anlegg ikke er dimensjonert for høy belastning over tid, noe som kan føre til overoppheting og brann. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sin klare anbefaling er å bruke en ladeboks fastmontert på veggen. Og hvis du må bruke stikkontakt, hold et våkent øye for tegn til varmgang.

En elbil som lades utenfor en hytte
Bruk kun stikkontakt-lading ved nødstilfeller, og vær obs på overoppheting og varmgang.

Importere elbil fra utlandet?

Vurderer du å bruktimportere elbil fra et annet europeisk land? Det kan være penger å spare på dette, men det finnes også noen fallgruver både på garanti- og utstyrssiden. For eksempel er det som regel to års nybilgaranti mot fem år i Norge. Og standardutstyr på norske biler tilpasset vinterkulde kan mangle.

– Nyere Audi og nyere Mercedes er likevel stort sett trygt å bruktimportere. Vi ser dessuten at utstyr for kalde og varme land nå blir mer og mer likt, men sjekk grundig bilens utstyrsspesifikasjon før du handler likevel, sier Oddaker.

Importere bil fra Tyskland eller andre europeiske land

Rekkevidde og utstyr

Rekkeviddeangst har vært et motargument for å kjøre elbil, men med nyere elbiler får du nå rekkevidde opptil 700 kilometer. Dette tilsvarer distansen mellom Oslo og Namsos.  

På bruktmarkedet finnes det likevel mange elbiler med en god del lavere rekkevidde, så Oddaker anbefaler å tenke nøye gjennom hvor lang rekkevidde du har behov for før du bestemmer deg for merke og modell:

– Trenger du en bil som kun skal brukes til og fra jobb, eller må du ha en som også tar deg til fjells og lange utflukter? Velg en elbil som dekker ditt behov. Du får flere elbiler med både firehjulstrekk og hengerfeste om du har behov for det, bare vær obs på at disse bilene blir en del tyngre, noe som vil påvirke rekkevidden, avslutter Oddaker.

Lykke til med jakten og eventuelt kjøpet!