Sjekke kilometerstand ved bruktbilkjøp

Alder eller kilometerstand – hva er viktigst når du kjøper bruktbil?

De fleste sjekker både alder og kilometerstand når de ser på bruktbiler. Men ikke glem å ta en titt i serviceheftet.

TekstIf-redaksjonen
FotoNTB Scanpix/Shutterstock
Dato13.12.2018

Jo eldre bilen er, og jo lenger den har kjørt – desto flere reparasjoner i nærmeste framtid. Slik er det som regel. Men det å kjøpe bil er også et økonomisk spørsmål. Selv om du kanskje har lyst på en bil med færrest mulig år på baken, så sier kanskje lommeboka at du må nøye deg med en eldre modell.

Verdien på bilen synker med både alder og antall kilometer den har kjørt. Én bil kan kanskje være tre år gammel, og allerede ha kjørt 150 000 km, mens en annen bil kan være seks år gammel, men kun ha kjørt 50 000 km.

Et spørsmål mange bruktbilkjøpere vurderer, er om alderen eller kilometerstanden skal veie tyngst. Men er det det eneste du bør se på?

Servicehistorikk og vedlikehold er også viktig

Moeen Mughal, fagansvarlig i bilskadeavdelingen til forsikringsselskapet If, har mye erfaring med bil. Han råder deg til å både se på alder, kilometerstand og servicehistorikk når du skal kjøpe bruktbil.

— Det er veldig viktig å sjekke servicehistorikk på alle biler. Om den er tre år eller åtte år gammel har for så vidt ikke så mye å si, så lenge den har fulgt alle servicer. Men jo eldre bilen er, desto større sjanse er det for at det er flere slitasjedeler som må skiftes ut, forteller Mughal.

«Den magiske grensen»

Vil du være på den sikre siden, anbefaler Mughal å kjøpe en bruktbil som er yngre enn fem år og som har kilometerstand godt under 100 000 km. Avhengig av hvor lenger du ønsker å beholde bilen.

— Den «magiske grensen» er fem år eller 100 000 km, etter dette kan det dukke opp dyre verkstedkostnader.

Denne garantien er gull verdt når du skal kjøpe bruktbil

Juks med kilometerstanden?

Før kunne du ofte risikere å finne bruktbiler hvor kilometerstanden var skrudd tilbake. Nå registrerer Statens vegvesen kilometerstand i forbindelse med hver EU-kontroll, så å tukle med kilometerstanden er derfor ikke like lett som det var før.

Det kan likevel være noen feilregistreringer hos Statens vegvesen, så hvis du ønsker å dobbeltsjekke, er serviceheftet et godt tips. Se på stemplede servicer eller kontakt merkeverkstedet og be dem sjekke historikken.

Flere biler har også mulighet til å lese av kilometerstand på nøkkelen hos et merkeverksted.

Sjekk avvik i kilometerstand med Bilanalysen – et verktøy laget av forsikringsselskapet If

Sjekk om det er noe du bør kikke ekstra nøye på

Noen bilmerker og -modeller har flere problemer enn andre. Det kan for eksempel dreie seg om rust, trøbbel med bremser, fôringer eller girkasse. Et søk på bilmodellen i Google kan ofte avsløre om det er noe spesielt du bør se etter. Finner du noe, minner Mughal igjen om viktigheten av å sjekke servicehistorikken.

— Er du usikker på bilens tilstand, kan det være lurt å be om tilstandsrapport fra merkeverksted eller NAF. En tilstandsrapport før kjøp vil avdekke slike feil.
Mughal anbefaler å bruke merkeverksted, siden de jobber med det bilmerket til vanlig og derfor har mer kjennskap til det.

Forsikringsselskapet If har laget Bilanalysen – et verktøy som gir deg oversikt over bruktbilens historikk, heftelser og ustyr. Prøv Bilanalysen for å se om bruktbilen er et godt kjøp.

LES OGSÅ:Dropp å sparke i bildekkene – sjekk dette når du skal kjøpe bruktbil
Gå til artikkel

Tema

Bilbytte