Alt du lurer på om EU-kontroll

Alle biler må gjennom EU-kontroll men frister, priser og hva som egentlig sjekkes, er mange usikre på. Og hva er egentlig forskjellen på EU-kontroll og service? Her får du svarene.

EU-kontroll på bil
Foto: Shutterstock / NTB Scanpix

Visste du at bilforsikringen forutsetter godkjent EU-kontroll og at bilen din får nødvendig vedlikehold?

– Kjøretøyet skal tilfredsstille forskriftskravene om bruk av kjøretøy og fabrikantens anbefalinger, både når det gjelder utførelse og vedlikehold, forteller Claudio Villalobos, leder for maskinskadeteamet i If.

Sjekk frist for EU-kontroll

EU-kontroll og service er derfor noe av det bilkjøpere må ta med i regningen når de vurderer ny bil. Det er lurt å sjekke når fristen for neste EU-kontroll er, siden denne ofte kan utløse noen ekstra utgifter.

Nyere biler trenger ikke EU-kontroll før fire år etter førstegangsregistrering. Men etter første EU-kontroll skal den sjekkes senest to år etter forrige kontroll. Dette gjelder personbiler og biler med totalvekt under 3 500 kg. For tyngre kjøretøy, samt taxier og ambulanser, er det årlig kontroll.

I If sin digitale tjeneste Bilhjelpen kan du sjekke frist for neste EU-kontroll på alle biler med bilens registreringsnummer.

Er fristen for EU-kontroll utgått?

Hvis fristen er utgått uten at bilen er kontrollert og godkjent, vil Statens vegvesen begjære bilen avskiltet. Bilen har da kjøreforbud. Det er derfor smart å ta EU-kontrollen i god tid før selve fristen, slik at du rekker å få tatt eventuelle reparasjoner før fristen går ut.

Dette sjekkes på EU-kontroll

Hovedformålet for kontrollen er trafikksikkerhet og miljø. Under trafikksikkerhet sjekkes lys, ruter, hjuloppheng og bremser, mens det under miljø måles støy og avgasser. EU-kontrollen tar cirka en times tid, og koster mellom 900 og 1 500 kroner.

Vær obs på at EU-kontroll ikke er det samme som en fullstendig tilstandsrapport, og at det å få bilen din godkjent ikke erstatter service. Mange velger imidlertid å ta servicen samtidig som EU-kontroll. Da sparer du både tid og penger.

Service på bil vs. EU-kontroll

Mens EU-kontrollen har sjekkpunkter kun knyttet opp mot trafikksikkerhet og miljø, er service rutinemessig vedlikehold av bilen.

– Servicepunktene varierer etter bilprodusentens anbefaling for modell og biltype, og er også bestemt ut ifra serviceintervall og bilens alder eller kilometerstand, forteller Villalobos.

Det er derfor ofte prisforskjeller på service på bil. Men er det alltid dyrere å ta service på merkeverksted?

Ifølge Villalobos er det ikke gitt at merkeverksteder er dyrere enn frittstående:

– Den største driveren for prisforskjell er i all hovedsak timepris og delepriser. Fabrikantene har forskjellige segmenter for sine merker, og service på premiumsegmentene har gjerne en høyere pris. Noen bilmodeller krever større investeringer i diagnoseverktøy, spesialverktøy og kompetanse. Da øker også kostnadene.

Kan du ta service på bilen selv?

Mange synes at fabrikantens serviceprogram blir for dyrt og omfattende når bilen begynner å bli eldre. Noen ønsker derfor å selv utføre service på egen bil. Og er du bilkyndig, er det fullt mulig å utføre enten hele eller deler av servicen på eldre og enklere biler selv.

— Men er du ikke erfaren nok, er det lett å overse slitedeler og svakheter i understell eller motorkomponenter, noe som et verksted ville ha oppdaget. sier Villalobos.

Du bør også vite hva du gjør med elektronisk avfall, oljefilter, løsemidler og annet farlig avfall. Autoriserte verksteder er forpliktet til sikker retur av denne typen avfall.

Han minner også om at merkeforhandler alltid har oppdatert informasjon om de seneste serviceinnkallinger og produktoppgraderinger, noe du selv ikke alltid kan ha oversikt over.

— På nyere biler risikerer du å miste garanti dersom du ikke kan dokumentere at service er utført etter fabrikantens servicekrav, forteller han.

Det samme gjelder forsikringsdekningen hvis bilen får en skade relatert til service.

Komplett servicehefte nyttig ved salg

Når du skal selge bilen, er komplett servicehefte en fordel.

— Men det trenger ikke være kun det som er gjort på verksted. Uansett om du fyller inn i serviceheftet selv eller lager din egen liste over hva som er gjort når og med hvilken km-stand, så vil det være bra. Ta vare på kvitteringer for deler og oljer, er Villalobos sitt tips.

Hvis det som er under panseret på bilen er mer et ukjent territorium for deg som bileier, tilbyr de aller fleste merkeverksteder enklere og rimeligere service for eldre biler. Det gir deg muligheten til å sikre at bilen fortsatt er sikker på veien uten å betale for mye.