Tjenestereiseforsikring inkludert ferie og fritid

Med tjenestereiseforsikring inkludert ferie og fritid er de ansatte sikret mot uforutsette utgifter på alle reiser. Forsikringen kan kjøpes for enkeltperson eller familie.

Meld skade/sykdom/tap

Europeiske tjenestereiseforsikring

Dette er inkludert i tjenestereiseforsikring

Standard Super
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Ikke inkludert Ikke inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Ikke inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert
Ikke inkludert Inkludert
Ikke inkludert Inkludert
Ikke inkludert Inkludert
Ikke inkludert Inkludert
Inkludert Inkludert

Verdensomspennende nettverk

Vi er aldri langt unna, og vi kjenner forholdene der du er. Lokalkunnskap er avgjørende når en sak må håndteres raskt og smidig. Å vite hvilket sykehus som gir deg den beste hjelpen raskest mulig er alltid vår prioritet.

Med reiseforsikring bedrift får du tilgang til vårt omfattende nettverk. Det inkluderer en døgnåpen alarmsentral, kvalitetssikrede leger og sykehus over hele verden, regionale servicekontorer og Sjømannskirkens stasjoner.

Mann i rulletrapp på en flyplass

Slik bruker du forsikringen

If reise-app

If reise-app gir deg tryggheten i reiseforsikringen rett på mobilen.

Les og last ned

Medisinsk assistanse på reise

Vi er over hele verden. Det betyr at vi kan hjelpe deg der du er.

Reisehjelp

Meld skade

Søk erstatning ved avbestilling, tyveri, forsinkelser med mer.

Meld skade

Tilgang til Mine sider

Tydelig oversikt over forsikringene dine, blant annet reiseforsikring bedrift. Du kan gjøre endringer, melde skader og se fakturaene dine.

På Mine sider sider kan ansatte melde skade og få informasjon om forsikringene de har via arbeidsgiver og privat.

Mine sider for ansatte

Bestilling av reiseforsikringsbevis

Hvis du skal ut på reise til utlandet og trenger dokumentasjon på gyldig reiseforsikring, kan du fylle ut skjema og sende inn. Du kan også kontakte kundesenteret vårt på telefon 21 49 24 00.

Fyll ut og send inn skjema
Mann på togstasjon

Finn riktig forsikring for bedriften din

Du kan enten bruke en av våre forsikringsguider for å finne riktig forsikring, benytte nettbutikken, eller du kan snakke med en av forsikringsrådgiverne våre.

Viktig å vite om tjenestereiseforsikring

Hva dekker reiseforsikringen

Hvor kan jeg se hvem og hva forsikringen dekker?

Med tjenestereiseforsikring er de ansatte sikret på alle jobbreiser. Forsikringen kan i tillegg inkludere ferie- og fritidsreiser for den ansatte eller familie.

Du finner informasjon om hvilken dekning du har ved å logge deg inn på Mine sider.

Våre medarbeidere på kundeservice sitter og klare til å hjelpe deg dersom du skulle ha noen spørsmål. 

Når er forsikringen min gyldig?

Forsikringen starter å gjelde når du forlater din bostedsadresse og opphører når du kommer hjem igjen. De aller fleste jobbreiseforsikringer har også dekning for feriereiser. Du kan se i forsikringsbeviset ditt om du har denne dekningen, kontakte din arbeidsgiver eller kundesenteret vårt.

Vær klar over at forsikringen ikke gjelder når du oppholder deg hjemme, på jobb eller skole.

Reiser til områder omfattet av Utenriksdepartementets reiseadvarsel

Vennligst kontakt din arbeidsgiver for å se om forsikringen omfatter reiser til slike områder.

Du kan også kontakte vårt kundesenter på telefon 62 51 65 31.

Jeg er gravid. Hvordan er jeg dekket av reiseforsikringen?

Forsikringen dekker ikke vanlige svangerskapskomplikasjoner eller kontroller. Uforventede komplikasjoner er omfattet før uke 36. For flerlingsvangerskap gjelder dette bare før uke 28.

Sykdom eller skade

Jeg har nylig vært syk, eller jeg har en kronisk sykdom. Hva dekker reiseforsikringen?

En viktig del av reiseforsikringen er hjelp ved akutt og uventet sykdom. Sykdom som er kjent og under behandling før du reiser, er ikke omfattet av reiseforsikringen. Skulle du imidlertid få en uventet og akutt forverring av sykdommen mens du er på reise, ber vi deg kontakte Ifs reisehjelp for videre assistanse.

Ved å ta vår enkle helsesjekk vil du få vite om du er forsikret for utgifter som kan oppstå i forbindelse med eventuelle eksisterende helseplager. Dette er ment å være en hjelp til deg og opplysningene vil ikke bli lagret eller knyttet til kundeforholdet ditt.

Hva gjør jeg dersom jeg blir syk eller skadet i utlandet?

Er du på reise og trenger assistanse i forbindelse med sykdom, ulykke eller annen hendelse, ring Ifs reisehjelp +47 21 49 50 00. Trenger du akutt livstruende hjelp, ring nødnummeret i landet du er i.

Telefonnummeret til Ifs reisehjelp og annen viktig informasjon finner du også i If reise-appen.

Har du hatt utgifter på reise som du vil søke om refusjon for? Meld skade her.

Hvilke klinikker kan jeg benytte i utlandet?

Kvaliteten på sykehus varierer veldig fra land til land, og mange klinikker har mye lavere standard enn hva vi er vant med i Norge. 

Vi anbefaler at du kontakter Ifs reisehjelp for medisinsk assistanse. Du kan også bruke kartet i If reise-appen for å finne kvalitetssikrede leger og sykehus i nærheten. Ifs reisehjelp kan i mange tilfeller sørge for at betalingen går direkte gjennom klinikken slik at du ikke må legge ut selv.

Må jeg legge ut for alle utgiftene selv?

Ifs reisehjelp kan i mange tilfeller sørge for at betalingen går direkte gjennom klinikken slik at du ikke må legge ut selv. I enkelte land aksepterer ikke klinikken eller legen slike løsninger, og da må du legge ut selv og søke om refusjon når du kommer hjem.

Forsikringen dekker nødvendige og dokumenterte utgifter for transport til og fra lege eller sykehus.

Det er viktig at du tar vare på all relevant dokumentasjon som kvitteringer, legerapporter og så videre. Disse kan du legge ved i skademeldingen du sender inn til oss.

Jeg har fått tannpine på reisen, hva gjør jeg?

Forsikringen dekker utgifter til uventet og akutt tannsykdom eller skade inntil kr 5 000. Vi dekker ikke videre behandling når reisen er avsluttet, selv om det ikke var mulig å gjøre ferdig all behandlingen på reisen.

Et nært familiemedlem hjemme har blitt syk. Dekker forsikringen ny reise hjem?

Forsikringen dekker merutgiftene for en ny billett hjem dersom noen i din nærmeste familie blir uventet og akutt syk, skadet i en ulykke eller dør. Du må alltid undersøke muligheten for ombooking før du kjøper en ny billett. Vi dekker økonomiklassebilletter.

Hva skal jeg gjøre dersom det oppstår en krisesituasjon under reisen min?

Dersom det inntreffer en krisesituasjon og du trenger assistanse, ring Ifs reisehjelp. Kontaktinformasjonen til Ifs reisehjelp finner du også i If reise-appen.

Dersom det inntreffer en krisesituasjon under tjenestereisen din anbefaler vi også at du kontakter arbeidsgiveren din for instrukser om hvordan du skal forholde deg.

Hold deg også oppdatert med informasjon fra lokale myndigheter.

Innstilt eller forsinket fly

Flyvningen min er kansellert, kan jeg få billetten refundert under reiseforsikringen?

Forsikringen dekker ikke reiser som flyselskap eller reisearrangør kansellerer. Når et flyselskap eller reisearrangør kansellerer en reise plikter de også å tilby deg en ny reise. Hvis ikke dette er mulig skal du få full refusjon av billetten.

Flyet mitt er forsinket, dekker forsikringen nye billetter?

Når en flyvning er forsinket er det flyselskapet sitt ansvar å booke deg om eller refundere billetten din.

Hvis flyselskapet ikke kan booke deg om til en ny reise innen 24 timer, erstatter vi mellomlegget for en ny billett dersom forsinkelsen skyldes ekstremvær, teknisk feil, trafikkuhell eller en annen hendelse som fører til ekstraordinære trafikkforhold. Vi dekker også overnatting dersom flyselskapet/reisearrangør ikke kan tilby deg ny reise før neste dag.

Vi erstatter ikke utgifter til mat eller drikke.

Jeg må avbestille reisen min, hva dekker forsikringen?

Forsikringen dekker i all hovedsak avbestilling som følge av:

  • Akutt sykdom, ulykke eller død, enten hos deg som reisende eller noen i din nærmeste familie.
  • En epidemi eller naturkatastrofe som inntreffer på reisemålet og det er fare for liv og helse å oppholde seg der.
  • Terrorisme eller krig på reisemålet hvorpå Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til området.

For fullstendig oversikt, se vilkår for reiseforsikringen.

Du må alltid henvende deg til reisearrangør først og avbestille reisen, samt undersøke om du får refusjon for hele eller deler av reisen der. Når dette er avklart kan du melde inn saken til oss.

Mistet eller forsinket bagasje

Hva defineres som bagasje?

Med bagasje menes personlige eiendeler du har med deg for bruk under reisen.

Hva bør jeg ikke ha i innsjekket bagasje?

Skjøre gjenstander og verdigjenstander som penger, pass, elektronisk utstyr, klokker og smykker, medisiner med mer skal ikke sendes i innsjekket bagasje.

Bagasjen min har blitt stjålet. Hva skal jeg gjøre?

Kontakt det lokale politiet og anmeld saken. Pass på at du får med deg en politirapport. Meld skaden til oss når du kommer hjem, og før opp hver enkelt gjenstand som er stjålet i skademeldingen.

Skriv opprinnelig pris og kjøpsdato for hver gjenstand. Dersom du har kvittering for de stjålne gjenstandene kan disse lastes opp i skademeldingen sammen med politirapporten.

Min innsjekkede bagasje er skadet. Hva gjør jeg?

Forsikringen dekker skade på innsjekket bagasje. Det er en forutsetning at du har en Property Irregularity Report (PIR). Denne får du når du henvender deg i skranken på flyplassen og rapporterer skaden. Skjøre gjenstander eller verdigjenstander skal ikke sendes i innsjekket bagasje, og erstattes ikke under forsikringen dersom disse blir skadet eller stjålet.

Vi erstatter ikke skade på selve kofferten/bag under transport, da dette er flyselskapets ansvar og noe de selv plikter å refundere.

Min innsjekkede bagasje er forsinket. Hva gjør jeg?

Ved forsinket bagasje på utreise, dekker forsikringen innkjøp av nødvendige personlige eiendeler til eget bruk i perioden bagasjen er savnet. Pass på at du tar vare på kvitteringer for innkjøp.

Du må melde fra om forsinkelsen til flyselskapet og få en Property Irregularity Report (PIR). Denne sender du inn sammen med kvitteringene når du fyller inn skademelding til oss.

Vi dekker inntil kr 5 000 på feriereiser og kr 10 000 for tjenestereiser. Det er ingen dekning for innkjøp ved forsinket bagasje på hjemreise.

Min innsjekkede bagasje er forsvunnet. Hva gjør jeg?

Dersom din innsjekkede bagasje ikke kommer til rette, og flyselskapet bekrefter at den er ansett som tapt, er det flyselskapet i all hovedsak som plikter å kompensere deg.

Dersom flyselskapet ikke kompenserer deg for alt, kan du kreve refusjon for resten hos oss ved å fylle ut en skademelding. Vær oppmerksom på at verdigjenstander og skjøre gjenstander ikke skal sendes som innsjekket bagasje, og slike gjenstander vil heller ikke bli refundert under forsikringen.

Det er viktig at du fyller ut en Property Irregularity Report (PIR) på flyplassen dersom bagasjen din ikke kommer.

Før reisen

Forberedelser før jobbreisen

Før du drar på jobbreise er det viktig å sjekke at passet ditt er gyldig. Enkelte land krever i tillegg at passet er gyldig i 180 dager etter innreise. Visum og forsikringsbevis er påkrevd ved innreise i enkelte land. Vi anbefaler alltid at du undersøker innreisekrav for ditt reisemål.

Hvor finner jeg forsikringsnummeret mitt?

Kontakt din arbeidsgiver for å finne forsikringsnummeret ditt eller kontakt kundesenteret vårt.

Hvor finner jeg reiseforsikringsbeviset mitt?

Du finner reiseforsikringsbeviset i If reise-appen. Du kan laste ned appen fra Apple Store eller Google Play. Alternativt kan du kontakte kundesenteret vårt for et fysisk bevis.

Jobbreiser til Kina eller USA

Hvis du skal til Kina eller USA må du søke om visum før avreise.

Kina: For å reise til Kina må du ha visum. Du må fylle ut en søknad og avgi fingeravtrykk. Du trenger også en invitasjon fra den bedriften du skal besøke i Kina med opplysninger som navn, passnummer, datoer m.m. Les mer her.

USA: Du må søke om "ESTA" hvis du er borger i et Visa waiver program land
Reisen kan maksimalt være 90 dager lang, og du må opplyse om det er ferie eller tjenestereise. Du kan søke om "ESTA" her.

Er reisemålet trygt?

Vi anbefaler alltid at du setter deg inn i informasjon om reisemålet. På Utenriksdepartementets sider kan du finne oppdatert informasjon og reiseråd.

Etter reisen

Hvordan melder jeg en skade?

Du finner skademeldingsskjemaer her.

Husk å ta vare på all relevant dokumentasjon som kvitteringer, medisinske rapporter, resepter og politirapporter.

Ta kontakt med oss med en gang dersom de medisinske utgiftene forventes å overstige 10 000 norske kroner.

Du trenger ikke kontakte oss etter at du har sendt inn en skademelding. Vi behandler saken så raskt som mulig og vil kontakte deg dersom vi trenger mer informasjon for å behandle saken.

Hva gjør jeg dersom jeg trenger ytterligere behandling når jeg kommer hjem?

Når du kommer hjem er reisen din over og forsikringen er ikke lenger gjeldende. Det eneste unntaket er om du ble utsatt for en ulykke på reisen og arbeidsgiveren din har tegnet en ulykkesforsikring i tillegg til reiseforsikringen. Vennligst kontakt vårt kundesenter eller arbeidsgiveren din dersom du er usikker på om du har denne dekningen.

Tjenestereiseforsikring - vi hjelper deg

  • Finn nærmeste hjelp
    Vi hjelper deg i hele verden.
  • Ifs reisehjelp
    Hvis du er på reise og trenger assistanse.
  • Medisinsk rådgivning
    Hvis du har medisinske spørsmål.