SmartDelay+ ved flyforsinkelser

Super reiseforsikring inkluderer SmartDelay+, som gir deg tilgang flyplasslounge eller en utbetaling ved flyforsinkelser. Husk å registrere reisen minst 24 timer før avreise! Du finner kodeordet for registrering under forsikringen din i Mine sider.

Kvinne registrerer flyreisen på pc hos Smartdelay+
Redigert

Hva er SmartDelay+?

Hvis flyet ditt blir forsinket med mer enn én time, får du og inntil fire personer i reisefølget ditt fri tilgang til en av flyplassens lounger, andre flyplasstjenester eller utbetaling på 40 euro per person. Husk å registrere flyreisene dine hos SmartDelay+ minst 24 timer før avreise!

    Slik registrerer du flyreisen: 

    For at SmartDelay+ skal gjelde, må du registrere reisen din minst 24 timer før opprinnelig avgang med et kodeord som ligger under reiseforsikringen din. Merk: Ikke forsikrings- eller polisenummer. Det er lurt å registrere det med en gang du har bestilt reisen.

    Slik går du fram: 

    1. Finn fram kodeordet ditt (ikke forsikrings-/polisenummer). Har du privat reiseforsikring, logg inn på Mine sider. Kodeordet finner du under reiseforsikringen din. 
      Har du reiseforsikring gjennom jobben, finner du kodeordet i medlemsbeviset du har fått av arbeidsgiveren din. Hvis arbeidsgiveren din har registrert de ansatte på en felles polise, finner du kodeordet ved å logge inn på Mine sider Ansatte.
    2. Gå til SmartDelay+ og skriv inn kodeordet.
    3. Legg inn navnene til de du reiser sammen med (deg og inntil fire personer), slik at alle får samme kompensasjon.
    4. Har du mellomlandinger, husk å legge inn alle flyreisene dine.

    Blir flyet ditt forsinket med mer enn én time, mottar du automatisk en kupong på SMS eller e-post som gir deg tilgang til loungen. Den som har registrert reisen får kuponger eller utbetaling for hele reisefølget. En forsinkelse må bli registrert av flyselskapet i det internasjonale flydataselskapet FlightStats for at SMS-en eller e-posten kan sendes ut.

    SmartDelay+ er inkludert i alle våre reiseforsikringer med Super, og gjelder for både ferie- og forretningsreiser over hele verden.

    Dine fordeler

    Når du registrerer reisen velger du mellom:

    • Tilgang til over 1 500 lounger med mat, snacks, drikke og Wi-Fi.
    • Tjenester utenom lounge som rabatter eller måltid i restauranter på flyplassen.
    • Tilgang til sleeping-pods/lounger, gaminglounger eller spa hvis dette er tilgjengelig.

    Her ser du hvilke lounger som tilbys. Hvis det ikke finnes lounge på avreiseflyplassen din, vil du og reisefølget ditt få en utbetaling på 40 euro per person.

    AirHelp – ekstra kompensasjon ved forsinkelse

    Når du registrerer reisen din hos SmartDelay+ kan du huke av på AirHelp, som er en ekstra tjeneste. Hvis flyet ditt blir mer enn tre timer forsinket, vil AirHelp søke refusjon for opptil 600 euro for deg og reisefølget ditt. Vær obs på at de tar en avgift på 35 % av det du eventuelt får i kompensasjon.

    Ofte stilte spørsmål

    I hvilke forsikringer er SmartDelay+ inkludert?

    Tjenesten er inkludert i reiseforsikringer med Super.

    Skal du bruke reiseforsikringen gjennom jobb, må du inn på "Mine sider Ansatte" for å finne kodeordet. Hvis du ikke har tilgang, må du kontakte forsikringsansvarlig hos arbeidsgiveren din.

    Jeg har glemt å registrere reisen min i tide, hva gjør jeg da?

    Det er en tidsfrist på å registrere reisen minst 24 timer før opprinnelig avgang, så da vil det dessverre være for sent å få tilgang til lounge eller utbetaling. Vårt beste tips er å registrere reisen allerede når du kjøper turen, slik at det ikke havner i glemmeboken. 

    Gjelder SmartDelay+ hvis flyet blir innstilt eller kansellert?

    Flyvninger som blir innstilt, kansellert eller utsatt til neste dag (24 timer etter den opprinnelig avgangstid) regnes ikke som forsinket. Slike situasjoner håndteres direkte av flyselskapet gjennom deres egne kompensasjonsordninger.

    Jeg mangler kompensasjon fra SmartDelay+, hva gjør jeg?

    Hvis du mangler kompensasjon (og har husket å registrere reisen din og flyet er mer enn 60 minutter), kan du kontakte SmartDelay+. I enkelte tilfeller er årsaken at flyselskapene bruker tid på å rapportere inn forsinkelsen i FlightStats som SmartDelay+ henter informasjonen fra. Hvis du får tilsendt vouchere i etterkant, vil disse være gyldige i tre måneder – og kan brukes på alle flyplasslounger i nettverket til SmartDelay+.

    Hvordan fungerer det med barn?

    Du registrerer barn på lik linje som andre i reisefølget ditt. Vær oppmerksom på at noen lounger ikke tillater barn.

    Hvorfor er det unntak for charterreiser?

    Charterflyvninger opererer ofte under ulike betingelser enn vanlige ruteflyvninger og rapporterer ikke nødvendigvis flyforsinkelser regelmessig til FlightStats, som SmartDelay+ henter informasjon fra. SmartDelay+ gjelder kun for flyselskaper som gir oppdatert informasjon om forsinkelser til FlightStats. Derfor er det unntak for blant annet Apollo, Ving og TUI. 

    Jeg har Super reiseforsikring via arbeidsgiver, men finner ikke kodeordet?

    Du finner kodeordet på følgende måter:

    1. Hvis arbeidsgiver har registrert de ansatte på en felles polise, vil du finne kodeordet under reiseforsikring på Mine sider Ansatte. Hvis arbeidsgiver ikke har registrert de ansatte på polisen, må arbeidsgiveren din ta kontakt med Ifs kundesenter for bedrift for registrering.

    2. I medlemsbeviset arbeidsgiver har gitt deg. Ta kontakt med din arbeidsgiver hvis du ikke har mottatt dette.

    Hvordan kommer jeg i kontakt med SmartDelay+?

    Har du noen spørsmål til SmartDelay+, kan du kontakte dem direkte. Du kan også ta en titt på deres ofte stilte spørsmål.

    Redigert