Yrkesskadeforsikring
Forsikring i henhold til Lov om yrkesskadeforsikring.
Les om forsikringen under, og skriv gjerne inn organisasjonsnummeret ditt hvis du vil ha et tilbud fra oss.
-
Lovpålagt forsikring
Alle bedrifter er lovpålagt å ha yrkesskadeforsikring for sine ansatte.
-
Gjelder også utenfor fast arbeidssted
Forsikringen gjelder for eksempel også på hjemmekontor, hytte eller kafé.
Yrkesskadeforsikring - en sikkerhet for alle arbeidstakere
Yrkesskadeforsikring er en forsikring som dekker kostnader og erstatning ved yrkesskader eller yrkessykdommer som oppstår i en arbeidssituasjon.
Dette kan være skader som oppstår i forbindelse med arbeidsrelaterte hendelser eller forhold, for eksempel ulykker på arbeidsplassen eller helseplager som skyldes arbeidsforhold.
Yrkesskadeforsikring er pålagt for arbeidsgivere i Norge, og dekker blant annet utgifter til legehjelp, sykehusopphold, medisinsk behandling, rehabilitering, tapt arbeidsinntekt og erstatning ved varig medisinsk invaliditet eller død som følge av yrkesskaden.
Det er viktig for både arbeidsgivere og arbeidstakere å være klar over hva som dekkes av yrkesskadeforsikring og hvordan man skal melde fra om en skade for å få erstatning.
I henhold til Lov om yrkesskadeforsikring skal alle arbeidstakere ha denne forsikringen. Det er en bestemmelse som sikrer at vi som arbeidstakere får erstatning hvis vi blir skadet på jobb. Og den sikrer at de etterlatte ikke sitter tomhendt tilbake hvis det verste skulle skje at noen dør.
Dette dekker forsikringen i henhold til lov om yrkesskadeforsikring
Erstatninger | Inkludert | Frivillig |
---|---|---|
Erstatningen utbetales til den ansatte ved en yrkesrelatert ulykke eller sykdom, og som fører til redusert livskvalitet. Den delen av denne dekningen som omfatter yrkesulykke kan også kjøpes for den ansattes ektefelle/samboer og/eller barn. |
||
Erstatningen utbetales til den ansatte ved en yrkesrelatert ulykke eller sykdom som fører til at han eller hun helt eller delvis mister evnen til inntektsgivende arbeid. |
||
Erstatningen utbetales til de etterlatte dersom den ansatte dør som følge av en yrkesrelatert ulykke eller sykdom. Denne dekningen kan også kjøpes for den ansattes ektefelle/samboer. |
||
Dekker kostnader til psykologisk førstehjelp, og som skyldes en plutselig og uforutsett hendelse. |
||
Erstatningen utbetales hvis den ansatte utsettes for en ulykke på reise mellom hjem og arbeidssted og motsatt. |
Lov om yrkesskadeforsikring
- hvilken erstatning har du krav på for medisinsk invaliditet?
Ménerstatning ytes på grunnlag av varig medisinsk invaliditet og skal gi erstatning for redusert livskvalitet, det vil si erstatning for ikke økonomisk skade/lyte, og fastsettes på grunnlag av en avtalt forsikringssum.
Standard dekning etter loven er 4,5 G og trappes etter varig invaliditetsgrad på følgende måte:
Medisinsk invaliditet | Grunnerstatning |
---|---|
15 - 24 %
|
0,75G |
25 - 34 %
|
1,00G |
35 - 44 %
|
1,50G |
45 - 54 %
|
2,00G |
55 - 64 %
|
2,50G |
65 - 74 %
|
3,00G |
75 - 84 %
|
3,75G |
85 - 100 %
|
4,50G |
Skade som er betydelig større enn skade som gir grunnlag for invaliditetsgrad på 100 %.
|
5,50G |
Yrkesskadeforsikringsloven
- hvilken erstatning har du krav på ved ervervsuførhet?
Ervervsuførhet ytes dersom en av de ansatte helt eller delvis mister evnen til inntektsgivende arbeid. Ervervsuførheten må være varig. Erstatning ved 100 prosent varig ervervsmessig uførhet beregnes etter den ansattes inntektsgrunnlag på følgende måte:
Inntektsgrunnlaget for beregningen | Grunnerstatning |
---|---|
Til og med 7G
|
22G |
Over 7G og med 8G
|
24G |
Over 8G og med 9G
|
26G |
Over 9G og med 10G
|
28G |
Over 10G
|
30G |
Informasjon som kan være nyttig
Anbefalte personforsikringer
Er du usikker på hvilke personforsikringer som er riktig for bedriften din?