Bilvettregler

På vinterføre

1. Det er ingen skam å snu

Kanskje det beste og enkleste rådet: hvis du er usikker på føret – la bilen stå hjemme og finn alternativ transport.

2. Sjekk føremeldingen før du drar ut

Trafikkmeldinger fra Statens vegvesen
Webkamera fra Statens vegvesen

3. Sørg for at rutene er isfrie og bilen er fri for snø

Vær nøye med å skrape bilrutene. Du risikerer bot og i verste fall inndragelse av førerkortet hvis sikten er for dårlig. Sjekk at lysene ikke er dekket av snø. Hvis lysene fungerer optimalt, ser du veien bedre, og andre bilister kan se deg.

4. Vær rustet med gode dekk

Dekkene kan være bilens skøyter eller bilens brodder. I tillegg til å ha minst 3 mm mønsterdybde, hjelper også myk gummi i vinterdekkene deg best på glatt føre​.

5. Reduser farten

Visste du at du dobler bremselengden din på glatt føre hvis du øker farten fra 40 til 50 km/t? Dette gjelder også sidekreftene i svinger. Ting tar ekstra tid om vinteren – ikke fall for fristelsen til å øke farten uforsvarlig eller å stole for mye på bilens elektronikk.

6. Test føret underveis, uten å utgjøre en risiko for deg selv eller andre

  • ​Kjenner du motstand i rattet, når du tar en liten og brå rattbevegelse i en sving?
  • Har du veigrep og følger bilen kommandoen fra rattet?
  • Hvor lett slipper hjulene når du gir forsiktig gass?
  • Hvor mye reduseres farten ved prøvebremsing?

7. Unngå brå svinger

Styrer du brått og for mye i en sving, risikerer du å øke skrensen og hjulene vil bruke lengre tid på å finne grep.

8. Bli kjent med bilen din – ABS-bremser eller ikke?

Har du en eldre bil – vær obs på at forhjulene låser seg ved kraftig oppbremsing. ABS-bremser gjør derimot bremsene blokkeringsfrie, slik at du kan styre mens du bremser. Husk også å tråkke inn bremsen hardt, og ikke stopp bremsebevegelsen selv om du hører ulyder eller kjenner vibrasjoner i bremsepedalen.

9. Firehjulstrekk har fordeler og ulemper

​Har du firehjulstrekk, er det viktig å huske på at du kanskje kan bli villedet til å tro at du har bedre veigrep enn du faktisk har, i og med at du spinner mindre ved igangsetting.

10. Bruk antispinn-systemet

Hvis du derimot skal opp en bratt bakke, kan du kanskje likevel trenge å spinne litt for å komme deg fram. Hvis det er veldig bratt og glatt, er det heller ingen skam å parkere der du står og be om hjelp.​

11. Riktig rattgrep

Hold symmetrisk i rattet med begge hendene. Hvis du skyver litt oppover, kan du lettere kjenne endringer i veigrepet.

12. Husk bilbelte

Bruk alltid bilbelte - om ulykken skulle forekomme er bilbeltet din beste livsforsikring.

Når må du skifte til vinterdekk?

Sør-Norge og Nord-Norge har ulike datoer, men det er uansett føret som bestemmer.

Se reglene for piggdekk