Motorhavari

Et motorhavari er ingen morsom opplevelse, og vi vil gjøre det vi kan for å hjelpe deg.

Meld skade

Vi fikser bilen din på 1-2-3

1. Meld skaden

Start med å melde skaden på nett. Det viktigste vi trenger fra deg er: Hva som har skjedd, kilometerstand og hvor bilen står. Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din, forteller deg hva forsikringen dekker, og avtaler veien videre.

2. Verksted

Vi samarbeider med flere verksteder. Når vi tar kontakt med deg, avtaler vi hvilket verksted du kan bruke. Fraktes bilen til verksted før du har meldt inn skaden til oss, ønsker vi at merkeverksted blir benyttet.

3. Leiebil

Leiebil dekkes opptil 500 kroner per døgn, inntil vi har tatt stilling til skaden. Er skaden dekket av forsikringen, betaler vi for leiebil i hele reparasjonsperioden. Kontakt Hertz via vår servicetelefon 21 04 08 04.

Nyttig å vite ved motorhavari

Se hva bilforsikringen dekker ved motorhavari

Du må ha Super bilforsikring for at maskinskade skal dekkes. Super bilforsikring dekker kostnader til reparasjon av skader/følgeskader eller feil som påvirker motorvognens funksjon og som skjer plutselig og uforutsett. 

Motor

Typiske komponenter som er dekket:

  • Motor inkludert elektronikk til motorstyring.
  • Innsprøytningssystemets pumpe, dyser og sensorer.
  • Startmotor og dynamo.
  • Turbo og ladeluftkjøler.
  • Kompressor til aircondition.

Drivverk

Typiske komponenter som er dekket:

  • Girkassehus og innvendige bevegelige deler.
  • Koblingsenhet mellom forbrenningsmotor og elmotor/generator.
  • Fordelingskasse og vinkeldrev.
  • Bakaksler, mellomaksler og drivaksler til og med drivknuter.
  • Clutch med dobbeltmasse svinghjul og lameller. Dekningen på clutch opphører når bilen har kjørt over 100 000 km.

Er du usikker på hvilken bilforsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.  

Se hva bilforsikringen ikke dekker

Motor

Typiske komponenter som ikke er dekket:

  • Glødeplugger
  • Tank, filter, slanger og ledning til drivstoffsystem
  • Eksossystem inkludert katalysator, dieselpartikkelfilter
  • Oljeforbruk og lekkasje fra tetninger og pakninger
  • Kabler, ledningsnett og sikringsboks
  • Programvareoppdatering

Drivverk

Typiske komponenter som ikke er dekket:

  • Giroverføring/stag
  • Gummimansjetter på akslinger
  • Oljelekkasje fra tetninger og pakninger
  • Sil/filter
  • Hjullager
  • ABS
  • Programvareoppdatering

Din egenandel

Dersom skaden er dekningsmessig i henhold til vilkår, beregnes egenandelen slik:

  • Før passerte 100 000 km:  4 000 kroner
  • Ved passerte 100 000 km: 20 prosent av reparasjonskostnaden, minst 6 000 kroner
  • Ved passerte 150 000 km: 30 prosent av reparasjonskostnaden, minst 8 000 kroner
  • Ved passerte 175 000 km: 40 prosent av reparasjonskostnaden, minst 10 000 kroner
  • Ved passerte  200 000 km opphører dekningen.

Særskilt egenandel ved skade på batteripakke til elbil og hybridbil:

10 prosent av reparasjonskostnaden per år etter 1. år, inntil 75 prosent, minst 4 000 kroner.

Spørsmål vi ofte får om motorhavari

Lønner deg seg å bruke forsikringen ved maskinskade?

Hvis utbedring av skaden er dekket og koster mer enn egenandelen din, vil det lønne seg å bruke forsikringen. Du får ikke bonustap ved maskinskade. 

Hvilket verksted kan jeg bruke?

Vi samarbeider med verksteder over hele landet. Når vi kontakter deg etter at du har meldt skaden, avtaler vi hvilket verksted du kan bruke. Fraktes bilen til verksted før du har meldt inn skaden til oss, ønsker vi at du bruker merkeverksted. 

Er feilfylling av drivstoff dekket?

Feilfylling av drivstoff dekkes under bilens kaskoforsikring med gitt egenandel.

Startet bilen?

  • Har du startet bilen etter feilfylling, kontakt oss for bistand.

Ikke startet bilen?

  • Oppdager du feilfylling før du starter bilen, kontakt vår samarbeidspartner Fuelservice, som kan tømme tanken på stedet.

Er bremser, fjæringssystem og styring dekket?

Bremser, foringer og støtdempere/fjærsystem er dessverre ikke dekket av forsikringen.

Hva gjør jeg hvis jeg får maskinskade i utlandet?

Hvis du får maskinskade i utlandet tar du kontakt med oss. Vi samarbeider med SOS International som bistår oss med skadebehandlingen i utlandet.

Vi hjelper deg

Skriv til oss
Ring 21 49 24 00
Vår postadresse er:
If, Postboks 240, 1326 Lysaker

Fant du det du lette etter?

Vi vil gjerne ha din tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

Gi din tilbakemelding