Vannskade
Du kan melde vannskade i hus, hytte eller leilighet raskt og enkelt på nett.
Er du i tvil om skaden din dekkes, kan vi best svare på det etter at du har meldt skaden til oss.
Hva har skjedd?
Vannskade på bygning og/eller innbo i hus eller hytte
- Meld skaden så raskt som mulig til oss, vi har mange samarbeidspartnere vi kan sende ut på kort varsel for å hjelpe. De vil vurdere skaden og finne ut hva som må gjøres videre.
- Sett selv i gang tiltak for å begrense skadeomfanget, alt fra å flytte unna det som ikke er skadet, sette ut bøtter, tørke opp vann og så videre.
- Ved rørbrudd er det nødvendig å få tak i en rørlegger kjapt for å få stoppet vannet hvis det ikke holder å stenge stoppekranen.
Vannskade på bygning
Hvis du har fått vannskade i leiligheten din, må du kontakte borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Alt som sitter fast i leiligheten, som for eksempel gulv, kjøkken- og garderobeskap, regnes som en del av bygningen.
Meld vannskade på bygning (meldes av borettslag/sameie)
Vannskade på innbo i leilighet
Hvis du har fått vannskade på innboet i leiligheten din, som for eksempel tepper, stoler, bord og andre løse gjenstander, melder du skaden til oss. Du må ha innboforsikring hos oss for at slike skader skal være omfattet av forsikringen. Hvilke forsikringer du har, finner du på Mine sider.
Meld vannskade på innbo i leilighet (meldes av den som eier innboet)
Vannskade på både bygning og innbo i leilighet
Hvis både bygning og innbo er skadet, må det sendes inn to skademeldinger - en skademelding for bygningen som meldes av borettslaget/sameiet og en skademelding for innboet som meldes av den som eier innboet.
Hva skjer videre?
Hva dekker husforsikringen ved vannskader?
Vil du gjerne vite om skaden dekkes av forsikringen, før du melder den?
Det er du ikke alene om. Vi kan imidlertid best hjelpe deg med svar på spørsmålet etter at skaden er meldt til oss. Om det skulle vise seg at hendelsen din ikke er dekket, har det ingen ting å si for kundeforholdet ditt at den ble meldt. Unngå telefonkø, og meld skaden til oss enkelt på nett - vi kommer tilbake til deg så raskt vi kan.
Hvis du har standard- eller Superforsikring dekkes
- Utgifter til tining av frosne utvendige vann- og avløpsledninger, eventuelt annen tilrettelegging for å skaffe vann, med inntil 50 000 kroner.
- Brudd på eller tilstopping av bygningens rør, både innvendig og utvendig.
- Lekkasje eller utstrømming fra vanntilkoblet utstyr (oppvaskmaskin, kjøleskap eller lignende).
- Vann som trenger inn over bakkenivå, forutsatt at det skyldes en plutselig skade utvendig.
- Skade som følge av vann som plutselig trenger inn i bygningen utenfra, gjennom terreng, grunn eller fra overflatevann, i slik mengde at det blir stående synlig vann på gulvet.
- Tilbakeslag når avløpet ditt er tett.
- Plutselig vannskade på hageanlegg som følge av en flomliknende situasjon.
Hvis du har Superforsikring, kan du få dekket
- Innvendige følgeskader av vann som trenger inn over bakkenivå, hvis årsak er noe annet enn nevnt over.
- Følgeskader av utett våtrom. Selve våtrommet er ikke dekket.
- Lekkasje eller utstrømming fra utstyr som ikke er koblet til vann.
Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.
Hvis du har standardforsikring
- Skade på takrenne, utvendig nedløp og taksluk for innvendig nedløp.
- Utgifter til tining av utvendig ledning.
- Skade på drensledning, infiltrasjonsledning, spredeledning og spredegrøft.
- Skade som skyldes sopp, råte, bakterier.
- Skade ved oversvømmelse fra gulvsluk gjennom utett gulv eller oppforinger rundt sluk.
- Skade på våtrom som skyldes at det er utett. Med våtrom menes bygningskomponenter som befinner seg innenfor våtrommets bjelkelag og stenderverk.
- Skader i tilstøtende/underliggende rom som følge av utett våtrom.
Hvis du har Superforsikring
Samme som for standardforsikring, med unntak at følgende vil dekkes:
- Vann som trenger inn i bygningen utenfra på annen måte enn nevnt over.
- Sopp og råte.
Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.
I erstatningsoppgjøret trekker vi fra en egenandel. Da du kjøpte husforsikring valgte du hvilken egenandel du ville ha, men den kan også være bestemt ut ifra vilkårene for forsikringen din.
Merk at det i noen tilfeller kan være en annen egenandel på saken, eller så kan det være fradrag i erstatningen, knyttet til alder på en gjenstand. Dette er nærmere spesifisert i vilkårene dine.
Så lenge du ikke har skader hos oss, opparbeider du deg en «egenandelsfordel». Hvis du har penger stående her, kan du bruke dem til å betale hele eller deler av egenandelen. Du finner din valgte egenandel og hvor mye du eventuelt har oppspart på egenandelsfordelen på Mine sider.
Spørsmål vi ofte får ved vannskader
Vi har avtaler med ulike samarbeidspartnere som kan utbedre skaden som har skjedd hos deg. Det vil alltid være firmaer med riktige fagfolk, som har gode erfaringer med skader på bolig. Du er derfor sikret en trygg og god utbedring.
Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere.
Noen ganger kan det bli såpass vanskelige forhold i hjemmet, at boligen faktisk blir vurdert som ubeboelig under utbedring av skaden. En bolig blir regnet som ubeboelig hvis du ikke har tilgang til kjøkken, bad eller soverom mens skaden repareres.
Både hus- og innboforsikringen kan dekke utgifter du får dersom du må flytte ut en periode.
- Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. Samtidig vil de spørre deg litt om skaden, slik at de kan forberede seg før de kommer til deg.
- Vår samarbeidspartner kommer på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
- Rapport fra befaringen blir sendt til If, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.
Ved utbedring av en skade kan det noen gang være nødvendig å bruke ekstra strøm. Ofte er dette relatert til tørking av bygget. Vi vil kompensere deg for de ekstra utgiftene du får i forbindelse med dette.
På Mine sider kan du:
- Følge status på dine meldte skader
- Kontakte din skadebehandler direkte