Meld vannskade

Her melder du vann-, rørbrudd eller frostskader i hus, hytte eller leilighet.

Meld skaden enkelt på nett
Rask vurdering av skaden er ofte mulig via video
Rekkehus

Slik er prosessen når du melder en skade

  1. 1

    Meld skaden digitalt

    Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din. Hvis det er nødvendig, sender vi en av våre samarbeidspartnere hjem til deg for å vurdere skaden.

    Meld vannskade i hus eller hytte

    Meld vannskade i borettslag eller sameie

  2. 2

    Befaring

    Hvis du får besøk av en av våre samarbeidspartnere, sender de en rapport fra befaringen til oss. Når vi har fått rapporten, tar vi kontakt med deg for å avtale veien videre.

  3. 3

    Din egenandel

    Når skaden er utbedret, får du en faktura på egenandelen din. Resten av regningen sender håndverkerne til oss.

Ofte stilte spørsmål

Hva gjør jeg hvis jeg har fått en vannskade i huset eller på hytta?

  • Ved rørbrudd er det nødvendig å få tak i en rørlegger kjapt for å få stoppet vannet hvis det ikke holder å stenge stoppekranen.
  • Sett selv i gang tiltak for å begrense skadeomfanget, alt fra å flytte unna det som ikke er skadet, sette ut bøtter, tørke opp vann og så videre.
  • Vi har mange samarbeidspartnere vi kan sende ut på kort varsel for å hjelpe. De vil vurdere skaden og finne ut hva som må gjøres videre. I mange tilfeller kan vi også bruke videosamtale for en effektiv og rask vurdering av skaden.
  • Lurer du på om skaden din dekkes, kan vi best svare på det etter at du har meldt skaden til oss. 

Hva gjør jeg hvis jeg har fått vannskade i leiligheten min?

Hvis du har fått skade i leiligheten din, må du kontakte borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Alt som sitter fast i leiligheten, som for eksempel gulv, kjøkken- og garderobeskap, regnes som en del av bygningen.  

Meld vannskade på bygning (meldes av borettslag/sameie)

Vannskade på innbo i leilighet 

Hvis du har fått vannskade på innboet i leiligheten din, som for eksempel tepper, stoler, bord og andre løse gjenstander, melder du skaden til oss. Du må ha innboforsikring hos oss for at slike skader skal være omfattet av forsikringen. Hvilke forsikringer du har, finner du på Mine sider.  

Meld vannskade på innbo i leilighet (meldes av den som eier innboet)

Vannskade på både bygning og innbo i leilighet

Hvis både bygning og innbo er skadet, må det sendes inn to skademeldinger - en skademelding for bygningen som meldes av borettslaget/sameiet og en skademelding for innboet som meldes av den som eier innboet.

Hva skjer når dere sender noen for å se på skaden?

  • Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. Samtidig vil de spørre deg litt om skaden, slik at de kan forberede seg før de kommer til deg.
  • Vår samarbeidspartner kommer på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
  • Rapport fra befaringen blir sendt til oss, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.

Hva er egenandelen ved skade?

Da du kjøpte husforsikring eller hytteforsikring valgte du hvilken egenandel du ville ha, men den kan også være bestemt ut ifra vilkårene for forsikringen din.

I noen saker kan egeandelen være annerledes, eller det kan det være fradrag i erstatningen knyttet til alder på en gjenstand. Dette er nærmere spesifisert i forsikringsvilkårene dine. Vilkårene finner du på Mine sider.

Kan jeg reparere skadene selv?

Vi har avtaler med ulike samarbeidspartnere som kan utbedre skaden som har skjedd hos deg. Det vil alltid være firmaer med riktige fagfolk, som har gode erfaringer med skader på bolig. Du er derfor sikret en trygg og god utbedring.

Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere. 

Les mer om egeninnsats ved skade 

Får jeg dekket kostnader til ekstra strømutgifter som brukes til utbedring av skaden?

Ved utbedring av en skade kan det noen gang være nødvendig å bruke ekstra strøm. Ofte er dette relatert til tørking av bygget. Vi vil kompensere deg for de ekstra utgiftene du får i forbindelse med dette. 

Hva kan jeg få dekket hvis jeg må flytte ut av boligen min?

Noen ganger kan det bli såpass vanskelige forhold i hjemmet, at boligen faktisk blir vurdert som ubeboelig under utbedring av skaden. En bolig blir regnet som ubeboelig hvis du ikke har tilgang til kjøkken eller bad mens skaden repareres.

Både hus- og innboforsikringen kan dekke utgifter du får dersom du må flytte ut en periode.

Hva bør jeg gjøre ved frost i utvendige vann- eller avløpsledninger?

Før du melder skade til oss, sjekk om det er hensiktsmessig å forsøke tining av ledningen din. Kontakt rørlegger, og be om en vurdering

I en del tilfeller må det velges alternative løsninger til tining dersom telen er for dyp eller kostnadene til tining blir for store. Før tining iverksettes vil det derfor ofte være lurt å få avklart: 

  • Hvor dypt telen går i forhold til rørenes dybde
  • Hvor langt rørstrekket som skal tines er
  • Hvilke kostnader som kan forventes

Mulige alternative løsninger kan være å få tilkjørt vann til eiendommen, koble på midlertidig vannledning til naboeiendommer som har vann. Ta derfor kontakt med kommunen eller lokale rørleggere. Disse har ofte kunnskap om hva som kan være mulige løsninger der du bor. Rørlegger kan ofte gi deg gode råd til hvordan du selv kan holde rørene åpne.

Dersom det ikke er mulig å skaffe vann, kan det bli nødvendig å finne annen midlertidig bolig. Vi ber i så tilfelle om at du tar kontakt med oss for å avklare hva forsikringen kan dekke av slike utgifter. 

Hva bør jeg gjøre ved frost inne i huset?

Hvis du allerede har avdekket frost på rør inne i boligen, tyder det på at det har vært for lite varme på. Heldigvis er det noen tilfeller hvor du kan løse problemet selv, før du eventuelt kontakter rørlegger:

  • Skru opp tilstrekkelig varme i området som er frosset. Det er viktig å varme opp forsiktig, for å unngå unødvendig stress på ledningen. Hvis frosten har gjort skader på ledningen, er det lurt å være tilstede under selve tiningen.
  • Vær ekstra oppmerksom på frosne blandebatteri og andre vanntilkoblede maskiner. Disse tåler sjelden at det blir frost, og kan enkelt få skader.

Hvis problemet ikke løser seg, ta kontakt med rørlegger.

Rabatt hos Viking Guard

Beskytt hjem og hytte med Viking Guard som oppdager vann- og brannskader tidlig. Som If-kunde får du fast lav pris.  

Les om alarm fra Viking Guard
Fant du det du lette etter?

Vi kan ikke svare på tilbakemeldinger her. Har du spørsmål du ønsker svar på, kontakt gjerne kundeservice

* Obligatorisk felt
Skjemaet blir sendt...