Vannskade

Når du har fått vannskade hjemme eller på hytta.

Vi hjelper deg på 1-2-3

1. Meld skaden

Vi tar kontakt med deg i løpet av kort tid. Hvis nødvendig, sender vi en av våre samarbeidspartnere hjem til deg for å vurdere skaden. 

Meld skade

2. Skaden vurderes

Hvis du har hatt besøk av en av våre samarbeidspartnere, sender de oss en  rapport fra befaringen. Når vi har fått rapporten, tar vi kontakt med deg for å avtale veien videre.

3. Skaden utbedres

Når skaden er utbedret, får du en faktura på egenandelen din. Resten av regningen sender håndverkerne til oss.  

Nyttig å vite ved vannskade

Hvis uhellet først er ute, er det viktig at du tar kontakt med oss så snart du kan. Dette gir oss mulighet til å hjelpe deg på en best mulig måte, og det kan gi gode muligheter for å begrense skadene hos deg. Vi og våre samarbeidspartnere kan tilby hjelp på kort varsel, uansett hvor skaden skjer. 

Se hva husforsikringen dekker ved vannskade

Hvis du har standard- eller Superforsikring dekkes

  • Brudd på eller tilstopping av bygningens rør, både innvendig og utvendig.
  • Lekkasje eller utstrømming fra vanntilkoblet utstyr (oppvaskmaskin, kjøleskap eller lignende).
  • Vann som trenger inn over bakkenivå, forutsatt at det skyldes en plutselig skade utvendig.
  • Vann som plutselig trenger inn gjennom grunnen, forutsatt at det blir stående vann på gulvet.
  • Tilbakeslag når avløpet ditt er tett.
  • Plutselig vannskade på hageanlegg som følge av en flomliknende situasjon.

Hvis du har Superforsikring, kan du i tillegg få dekket  

  • Innvendige følgeskader av vann som trenger inn over bakkenivå, hvis årsak er noe annet enn nevnt over.
  • Følgeskader av utett våtrom. Selve våtrommet er ikke dekket.
  • Lekkasje eller utstrømming fra ikke-vanntilkoblet utstyr.

Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider eller ved å kontakte oss. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.  

Se hva husforsikringen ikke dekker ved vannskade

Hvis du har standardforsikring   

  • Skade på takrenne, utvendig nedløp og taksluk for innvendig nedløp
  • Utgifter til tining av utvendig ledning.
  • Skade på drensledning, infiltrasjonsledning, spredeledning og spredegrøft
  • Skade som skyldes sopp, råte, bakterier
  • Skade ved oversvømmelse fra gulvsluk gjennom utett gulv eller oppforinger rundt sluk
  • Skade på våtrom som skyldes at det er utett. Med våtrom menes bygningskomponenter som befinner seg innenfor våtrommets bjelkelag og stenderverk
  • Skader i tilstøtende/underliggende rom som følge av utett våtrom.

Hvis du har Superforsikring

Samme som for standardforsikring, med unntak at følgende vil dekkes: 

  • Vann som trenger inn i bygningen utenfra på annen måte enn nevnt over. 
  • Sopp og råte. 

Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider eller ved å kontakte oss. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.  

Din egenandel

I erstatningsoppgjøret fratrekkes en egenandel på 4 000 kroner, med mindre du har avtalt en annen egenandel med oss, eller det er spesielt bestemt i vilkårene for forsikringen din. Så lenge du ikke har skader hos oss, opparbeider du deg en «egenandelsfordel». Hvis du har penger stående her, kan du bruke dem til å betale hele eller deler av egenandelen. Du finner din valgte egenandel og hvor mye du eventuelt har oppspart på egenandelsfordelen på Mine sider

    Spørsmål vi ofte får om vannskade

    Hva kan jeg selv gjøre når det oppstår en vannskade?

    • Ved rørbrudd er det ok å få tak i en rørlegger kjapt for å få stoppet vannet hvis det ikke holder å stenge stoppekranen.
    • Sett selv i gang tiltak for å begrense omfanget, alt fra å flytte unna det som ikke er skadet, sette ut bøtter, tørke opp vann og så videre.
    • Meld skaden så raskt som mulig til oss, vi har mange samarbeidspartnere vi kan sende ut på kort varsel for å hjelpe. De vil kalkulere omfanget, og kan i de fleste tilfeller hjelpe med reparasjon.

    Hva skjer når dere sender noen for å befare skaden min?

    • Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. De vil spørre deg litt kort om skaden, slik at de er best mulig forberedt før de kommer ut til deg.
    • Firmaet vil komme på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
    • Rapport fra befaringen blir sendt til oss, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.

    Kan jeg reparere skadene selv?

    Vi har avtaler med ulike samarbeidspartnere som kan utbedre skaden som har skjedd hos deg. Det vil alltid være firmaer med riktige fagfolk, som har gode erfaringer med skader på bolig. Du er derfor sikret en trygg og god utbedring. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere. 

    Hva om jeg har en vannskade i leilighet i et borettslag/sameie?

    Hvis du har vannskader i leiligheten din, må du kontakte borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Her regnes alt som sitter fast i boligen som en del av bygget. Hvis du får vannskade på løse gjenstander i leiligheten din, og har innboforsikring hos oss, kan du melde skade til oss. 

    Får jeg dekket kostnader til ekstra strømutgifter i forbindelse med skaden?

    Ved utbedring av en skade kan det noen gang være nødvendig å bruke ekstra strøm. Ofte er dette relatert til tørking av bygget. Vi vil kompensere deg for de ekstra utgiftene du får i forbindelse med dette. 

    Hva kan jeg få dekket hvis jeg må flytte ut av boligen min under utbedring av skaden?

    Noen ganger kan det bli såpass vanskelige forhold i hjemmet, at boligen faktisk blir vurdert som ubeboelig under utbedring av skaden. En bolig blir regnet som ubeboelig hvis du ikke har tilgang til kjøkken, bad eller soverom mens skaden repareres. I disse tilfellene finnes det en dekning for dette både gjennom husforsikring og innboforsikring. Spørsmål rundt dette vil vår skaderådgiver hjelpe deg med. 

    Vi hjelper deg

    Skriv til oss
    Ring 21 49 24 00
    Vår postadresse er:
    If, Postboks 240, 1326 Lysaker

    Fant du det du lette etter?

    Vi vil gjerne ha din tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

    Gi din tilbakemelding