Meld tyveri eller innbrudd

Her melder du skade hvis du har hatt innbrudd eller blitt frastjålet noe. Ved innbrudd eller tyveri må hendelsen også meldes til politiet.

Slik er prosessen når du melder en skade

  1. 1

    Meld skaden på nett

    Svar på noen få spørsmål om det som har hendt. Last opp bekreftelse på anmeldt forhold, hvis du allerede har meldt hendelsen til politiet.

  2. 2

    Vi behandler saken din

    Vi går igjennom det som er meldt stjålet. Hvis det også er innbruddsskader på bygning, tar vi kontakt med deg for å avtale vurdering og utbedring. På Mine sider kan du følge saken, og enkelt komme i kontakt med skadebehandleren din. 

    Følg saken på Mine sider
  3. 3

    Du hører fra oss

    Når en eventuell skade på bygning er utbedret, sender håndverkerne regningen til oss. Hvis du har blitt frastjålet eiendeler, utbetaler vi erstatning til deg. Vi trekker egenandelen din fra erstatningsutbetalingen.  

Din egenandel

I erstatningsoppgjøret trekker vi fra en egenandel. Da du kjøpte forsikringen valgte du hvilken egenandel du ville ha, men den kan også være bestemt ut ifra vilkårene for forsikringen din. Du finner din valgte egenandel og vilkårene dine på Mine sider.

Egenandelen betaler du når skaden er ferdig utbedret. Egenandel blir ofte trukket fra oppgjøret ditt, men hvis du har hatt bygningsskade kan den faktureres direkte fra vår samarbeidspartner som har vært på besøk hos deg. 

Hvis du ønsker en lavere egenandel, kan du selv avtale å gjøre noe av jobben på stedet. All egeninnsats relatert til skadesaken vil bli erstattet av oss.

    Ofte stilte spørsmål ved tyveri og innbrudd

    Hva dekker forsikringen?

    Ved tyveri av gjenstander, se innboforsikring. Hvis det også var innbrudd, se husforsikring eller hytteforsikring

    Du kan også være dekket av reiseforsikring, hvis tyveriet skjedde utenfor Norden.

    Hva hvis det har vært folk inne uten at det er tegn til innbrudd?

    Du bør uansett melde skaden til oss. Men forsøk å rekonstruere så godt det er mulig hva som har skjedd. Tenk gjennom når det må ha skjedd, hvordan det kan ha skjedd, eventuelt hvor du sist så det som var borte. Jo flere opplysninger du har, jo enklere blir det å vurdere om det kan dekkes.

    Hva hvis tyveriet ikke skjer i en bolig, men annet sted?

    Mange opplever tyveri fra andre steder enn i eget hjem i forbindelse med innbrudd. Det kan skje fra ventehallen, butikken, fra gata, fra bilen og så videre. Det er viktig at du også melder slike skader til politiet så raskt som mulig. Du må kunne vise til et tidspunkt for når hendelsen inntraff når du melder skaden. Hvis du har Standard-eller Superforsikring på innbo kan du ha dekning for slike tyverier. Dersom du har reiseforsikring hos oss, kan også den dekke tyveriet. Det gjelder hvis tyveriet skjedde utenfor Norden. 

    Det kan være vanskelig å vite om du skal bruke innboforsikringen eller reiseforsikringen. Vi hjelper deg med det når skaden er meldt.

    Hva om jeg har hatt innbrudd i leilighet i et borettslag/sameie?

    Hvis du har hatt innbrudd i leiligheten din, er det viktig av du kontakter borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Her regnes alt som sitter fast i boligen som en del av bygget.

    Hvis du har hatt tyveri av løse gjenstander i boligen din, og har forsikret innboet ditt hos oss, melder du skaden til oss.
    Meld tyveri av løse gjenstander i boligen

    Dekkes tap av gjenstander som ikke er tolldeklarert ved innførsel til landet?

    Forsikringen krever at du følger reglene til tollvesenet.

    Hvis noen stjeler en gjenstand du har kjøpt i utlandet, men ikke har tolldeklarert, så kan det i utgangspunktet medføre at du ikke får dekket tapet ditt.

    Varer til en (samlet) verdi over 6000 kroner skal tolldeklareres ved innførsel til landet når du er ute av landet mer enn ett døgn. (3000 kroner mindre enn ett døgn)

    Du finner mye god informasjon på Toll.no. Der kan du også beregne tollsatser, finne informasjon om reglene ved netthandel, bil og andre kjøretøy, og om handel i utlandet. 

    Hva skjer når dere sender noen for å se på skaden min?

    Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. Samtidig vil de spørre deg litt om skaden, slik at de kan forberede seg før de kommer til deg.
    Vår samarbeidspartner kommer på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
    Rapport fra befaringen blir sendt til oss, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.

    Kan jeg reparere skaden selv?

    Vi har avtaler med ulike samarbeidspartnere som kan utbedre skaden som har skjedd hos deg. Det vil alltid være firmaer med riktige fagfolk, som har gode erfaringer med skader på bolig. Du er derfor sikret en trygg og god utbedring. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere.