Erstatning som boligkjøper

Når du reklamerer på kjøp av bolig.

Du får hjelp på 1-2-3

1. Kontakt Legal24

Ta kontakt med Legal24, så får du hjelp av advokatene der. Advokatoppdraget er en avtale mellom deg og advokaten, hvor If ikke er involvert.

Ring 21 51 98 30
Send e-post

2. Legal24 hjelper deg

Advokaten hos Legal24 går gjennom saken med deg og gir deg juridisk bistand.

3. Vi betaler advokaten

Legal24 sender faktura til oss, og vi betaler Legal 24 for jobben de gjør for deg. Egenandelen du skal betale gjøres opp med advokaten. 

Nyttig å vite reklamasjon på bolig

If samarbeider med Legal24 som er et selvstendig advokatfirma med lang erfaring innen Boligkjøperforsikring. Du tar selv direkte kontakt med Legal 24. 

Har du kjøpt Boligkjøperforsikring via DNB, tar du kontakt med Crawford enten på telefon 69 00 14 10, eller via kjoperforsikring.com

Forsikringen gjelder når det er sannsynlig at boligen hadde én eller flere vesentlige mangler i henhold til kjøpekontrakten og avhendingsloven.

Se hva boligkjøperforsikringen dekker

  • Forsikringen dekker alle dine saksomkostninger, både dine egne og eventuelle saksomkostninger du blir idømt å betale.
  • Forsikringen kan også dekke teknisk bistand til å dokumentere kravet ditt med inntil 40 000 kroner.

Se hva boligkjøperforsikringen ikke dekker

Boligkjøperforsikringen dekker ikke utbedring av selve mangelen, men dekker kostander knyttet til det å få erstatning for mangelen fra selger. 

Din egenandel

  • Inntil 10 timers bistand for å dokumentere mangelskravet er inkludert i forsikringen uten egenandel.
  • For bistand ut over 10 timer, er det en egenandel på 4 000 kroner. Dette beløpet refunderes dersom du mottar erstatning/prisavslag fra motpart.

    Spørsmål vi ofte får om boligkjøperforsikring

    Hva skal til for at jeg vinner frem?

    Normalt selges brukte boliger med en «as-is»-klausul, det betyr boligen selges som den er og selger har fraskrevet seg ansvar for mindre feil og mangler ved boligen. Det betyr at boligen bare kan kalles mangelfull hvis den er i «vesentlig dårligere stand» enn det du som kjøper hadde grunn til å regne med.

    Hva som er en vesentlig mangel varierer, men en tommelfingerregel sier at utbedringskostnadene må utgjøre minst fem til seks prosent av kjøpesummen. Har du kjøpt bolig til 5 millioner kroner, bør utbedringskostnadene med denne reglen være 250 000 kroner før en mangel anses som vesentlig.

    Dersom selger bevisst har holdt tilbake opplysninger om boligen så kan også mindre feil og avvik betraktes som en mangel etter avhendingslova. Dette blir en konkret helhetsvurdering.

    Kjøp boligkjøperforsikring

    Vil du kjøpe boligkjøperforsikring, kan du gjøre det her.

    Kjøp boligkjøperforsikring

    Fant du det du lette etter?

    Vi vil gjerne ha din tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

    Gi din tilbakemelding