Mekaniske skader

Har du hatt et uhell med båten? Vi håper det har gått bra, og vil gjøre alt vi kan for å hjelpe deg.

Du får hjelp på 1-2-3

1. Meld skaden

Start med å melde skaden på nett. Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din, forteller deg hva forsikringen dekker, og avtaler veien videre.

2. Kontakt verksted

Finn nærmeste egnet verksted og få reparatør til å vurdere skadeomfanget og hva det vil koste å reparere. Prisoverslaget og bilder av skadene må verkstedet sende til oss. 

3. Skaden repareres

Når båten er ferdig reparert og klar til henting, betaler du egenandelen din direkte til verkstedet. Resten av regningen sender verkstedet til oss.

Nyttig å vite ved mekaniske skader

Hvis du har utvidet forsikringen med Motor- og girskadeforsikring dekkes kostnader til reparasjon av mekaniske skader på motor, gir og kraftoverføring. Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider

 

Se hva båtforsikringen dekker

Båtforsikringen dekker kostnader til reparasjon av skader/følgeskader eller feil som påvirker båtens funksjon og som skjer plutselig og uforutsett på motor, gir og drivverk.

Se hva båtforsikringen ikke dekker

  • Motor gir og drivverk eldre enn 15 år
  • Materialtretthet, korrrosjon
  • Verdiforringelse
  • Avbrudd
  • Gamle skader

 

Din egenandel

Egenandelen beregnes ut fra alder på motor, gir og drivverk:

Alder til og med  5 år:  4 000 kroner
Alder til og med 10 år: 8 000 kroner
Alder til og med 11 år: 10 %, minst 8 000 kroner
Alder til og med 12 år: 20 %, minst 8 000 kroner
Alder til og med 13 år: 30 %, minst 8 000 kroner
Alder til og med 14 år: 40 %, minst 8 000 kroner
Alder til og med 15 år: 50 %, minst 8 000 kroner
Alder over 15 år: forsikringen opphører.

Alder beregnes fra 1. januar året etter at den er kjøpt som ny.

Spørsmål vi ofte får ved mekaniske skader

Hvilke verksteder kan jeg bruke?

Det er du som båteier som velger verksted. Er du i tvil etter å ha rådført deg med verksteder du har tidligere erfaring med, kan du gjerne ta kontakt med oss for tips om aktuelle verksteder.

Kommer det takstmann fra If?

I de fleste sakene avklares kostnadene ved at verkstedet sender prisoverslag til oss. Noen ganger benyttes takstmann. Når takstmann benyttes vil han/hun ta kontakt med verkstedet for å avtale befaring og oppfølging, eventuelt i samarbeid med deg.

Hvem bestiller reparasjon?

Det er alltid båteier som er oppdragsgiver til verkstedet og må bestille reparasjonen.

Hvor lang tid tar det vanligvis å få båten reparert?

Det er dessverre slik at de fleste skadene skjer om sommeren. Det er et begrenset antall verksteder og dermed begrenset kapasitet. Spesielt om sommeren vil det være ventetid på verkstedene. Det kan være smart å avklare forventet reparasjonstid før reparasjonen starter.

Kan jeg reparere skaden selv?

Vi er opptatt av at skader utbedres på en fagmessig god måte. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i hva en reparasjon ville kostet på et verksted.

Lønner det seg å bruke forsikringen?

Det er ikke bonustap på båtskader på samme måte som ved en bilskade. Dersom skaden er høyere enn egenandelen vil det lønne seg å bruke forsikringen.

Vi hjelper deg

Skriv til oss
Ring 21 49 24 00
Vår postadresse er:
If, Postboks 240, 1326 Lysaker

Fant du det du lette etter?

Vi vil gjerne ha din tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

Gi din tilbakemelding