Angrerett

Du har rett til å angre på kjøp av forsikring

Det kan skje at du kjøper en forsikring, men at du av en eller annen grunn angrer på kjøpet etterpå. Da har du mulighet til å angre kjøpet uten oppsigelsestid.

Her er svar på de vanligste spørsmålene om angrerett

Må jeg ha en spesiell grunn for å kunne angre på et kjøp?

Nei, du trenger ikke oppgi noen grunn dersom du angrer på kjøp av en forsikring. Angreretten er ubetinget.

Hvordan angrer jeg?

Det er bare å ta kontakt med oss på den måten du selv foretrekker, så ordner vi det. Det finnes også et eget angrerettskjema fastsatt om myndighetene som du kan benytte om du ønsker det, men det er ikke nødvendig å benytte skjemaet.

Kontakt oss
Last ned angrerettskjema

Når slutter forsikringen å gjelde etter at man har angret?

Når du benytter angrefristen, opphører forsikringen å gjelde fra og med dagen etter at du gir oss beskjed om at du angrer.

Frister for å kunne angre et kjøp

Når gjelder angreretten?

Angrerett gjelder for deg som har kjøpt forsikring ved såkalt «fjernsalg», for eksempel hvis du har kjøpt forsikringen på if.no eller på telefon. Du kan ikke angre på kjøp av forsikringer med kortere varighet enn én måned.

Hva er fristen for å angre på at man har kjøpt forsikring?

For skadeforsikringer (bil, hus, båt, hund og så videre) er angrefristen 14 dager etter kjøpsdato.
For personforsikringer som krever helsevurdering (livsforsikring, uføreforsikring og så videre) er angrefristen 30 dager etter at du fikk vite resultatet av helsevurderingen.
For personforsikringer uten helsevurdering (Godt voksen og ulykkesforsikring) er angrefristen 30 dager etter kjøpsdato.

Hva gjør jeg om jeg vil angre etter at angrefristen har utløpt?

Du kan ikke angre kjøpet etter at angrefristen har utløpt. Men du kan alltid si opp forsikringen. Forskjellen blir at da gjelder en oppsigelsestid. 

Les mer om oppsigelse av forsikring

Riktig betaling når du angrer et kjøp

Må jeg betale noe når jeg angrer på et kjøp?

Du må alltid betale for den tiden du har vært forsikret. Hvis du for eksempel gir oss beskjed om at du angrer på at du kjøpte bilforsikring 10 dager etter at du kjøpte den, må du betale for 10 dager.

Hvordan gjør dere med fakturaer som allerede er sendt ut når jeg angrer på et kjøp?

Hvis du ennå ikke har betalt noe når du angrer, vil vi sende deg en ny faktura med beløpet for de dagene du har vært forsikret. Hvis du allerede har fått en ordinær faktura, skal du se bort fra den og kun betale den nye vi sender deg. Hvis du allerede har betalt en faktura før du angret kjøpet, vil vi tilbakebetale deg det du har betalt for mye. Du må da gi oss beskjed om hvilket kontonummer vi skal overføre pengene til.

Hva med trafikkforsikringsavgiften når jeg angrer kjøp av kjøretøyforsikring?

Forsikringsselskapene krever inn trafikkforsikringsavgift for Staten for den samme perioden som forsikringen gjelder. Så vi vil derfor kreve inn trafikkforsikringsavgift for samme periode som du har vært forsikret, frem til du angrer kjøpet.