Hva er BankID?

BankID er din elektroniske legitimasjon og signatur på nett. På samme måte som pass eller bankkort brukes i den fysiske verden, er BankID godkjent til sikker identifisering og signering av dokumenter på nett. ​​​​​

Slik fungerer BankID

I tillegg til at du kan bruke BankID til innlogging og signering hos de fleste nettbanker i Norge, kan du også bruke det her på våre nettsider.

Når du bruker BankID trenger du fødselsnummeret ditt, en engangskode og ditt personlige passord. Engangskoden får du av banken din, og den hentes enten fra

  • en elektronisk kodekalkulator/kodebrikke som genererer engangskoder
  • mobiltelefon
  • kort med kortleser
  • kort med forhåndstrykte koder

Vær oppmerksom på at BankID ikke fungerer i eldre nettlesere. Test nettleseren din her

Med BankID på mobil slipper du kodebrikken​​​​

BankID på mobil er et fleksibelt alternativ når du er på farten og kodebrikken ikke er for hånden. Alle større mobiloperatører tilbyr BankID på mobil (Telenor, Djuice, Talkmore, Dipper, Hello, Phonero, Tele2, One Call, MyCall, Network Norway, Xito, Mobitalk, Phonect, Telipol, NetCom, Chess, TDC, Chilimobil). Det gjør de fleste banker også - se oversikt på BankID.no.​

Slik gjør du​

Gå i nettbanken din og aktiver BankID på mobil. Det tar bare noen minutter og BankID på mobil er klar til bruk med det samme.

Husk at du må ha vanlig BankID med kodebrikke fra før, og at du bare kan aktivere BankID på mobil fra banken som ga deg BankID.​

Les mer om BankID på mobil på BankID.no​

Kan jeg bruke BankID på mobil på if.no?

Ja, dersom din mobiloperatør og nettbank støtter BankID på mobil. Det er imidlertid ikke alle løsninger som har full støtte for BankID på mobil, slik at noen kunder kan oppleve å måtte benytte kodebrikke.

Kan jeg logge inn på Mine sider uten BankID?

​På Mine sider kan du velge om du vil logge inn med BankID eller fødselsnummer og passord. Har du glemt passordet ditt, velg "Bestill nytt passord" og vi vil sende deg et nytt passord til den e-postadressen vi har registrert på deg.

Jeg får melding om at feil data er tastet inn, hva gjør jeg?

Dette kan bety at din BankID ikke er aktiv. Ta kontakt med banken din for å opprette eller aktivere BankID. Det er kun banken som kan utstede eller gi brukerstøtte til din BankID.

Skal du logge inn på Mine sider kan du i mellomtiden logge deg inn med fødselsnummer og passord. Skal du fylle ut og signere helseerklæring, må du imidlertid være logget inn med BankID.