Motorsykkel ute på veien på tidlig sesong

Rekordtidlig MC-sesong: Dette bør du tenke på

Mye grus på veiene, og bilister som ikke er forberedt på motorsykler i trafikken. Les MC-instruktørens tips.

TekstIf-redaksjonen
FotoShutterstock / NTB scanpix
Dato08.03.2020

Asfalten er blitt tørr mange steder, sola skinner og de kaldeste gradene glimrer med sitt fravær. Dette har lokket de ivrigste motorsyklistene ut på veien tidligere enn vanlig.

Aldri opplevd at MC-er hentes ut så tidlig

Kåre Vaskinn, daglig leder hos MC Oslo forteller at den første sykkelen ble hentet ut av vinterlagring allerede i januar:

– Jeg har jobbet her i en mannsalder, men har aldri opplevd at motorsykler blir hentet ut så tidlig. Vi har også en økning i både aktivitet på verkstedet og salg av MC, noe vi vanligvis ikke ser før i månedsskiftet april-mai.

Truls Hjortnæs, MC-instruktør i Cheetah Racing/MCKurs.org

Truls Hjortnæs, fagleder og MC-instruktør i Cheetah Racing har kjørt motorsykkel i mange år, hvorav ti i politiets trafikkorps. Foto: Cheetah Racing

Men ifølge Truls Hjortnæs, MC-instruktør i Cheetah Racing, innebærer det å starte sesongen såpass tidlig også noen tilleggsrisker:

– Noen er i overkant vågale, spør du meg.

Sørg for å bli sett og forstått

Motorsyklister er dessverre høyt representert i ulykkesstatistikken. Historisk sett er starten på MC-sesongen generelt utsatt for ulykker, og en enda tidligere sesongstart fører derfor med seg ekstra risiko.

– På starten av sesongen er ikke bilistene vant til å se oss motorsyklister i trafikkbildet, og så tidlig på året er vi heller ikke ventet, advarer Hjortnæs.

Både bilister og motorsyklister har lett for å feilvurdere avstand og hastighet på en motorsykkel, noe som fort kan skape farlige situasjoner. Det er derfor viktig å vite hvordan du som motorsyklist blir sett og forstått, og ha en god samhandling med andre trafikanter.

Ola Roll, fagsjef for MC-forsikring hos If, anbefaler å bruke refleksvest eller refleksfelt på kjøredress og hjelm.

Kenneth Havrevoll og Ola Roll på MC-kurs

På banekjøring: Ola Roll (t.h.) fagsjef for MC-forsikring, her sammen med Kenneth Havrevoll, MC-entusiast og produktspesialist i If. Foto: If

– Vi ser at det er to typiske feil MC-førere gjør: Å feilbedømme fart og bremselengde, og å ikke gjøre seg selv synlig nok for andre trafikanter, sier Roll.

Riktig MC-utstyr kan redde liv

Motorsyklister ofte rustne ved sesongstart

Det er imidlertid ikke bare bilister som må venne seg til MC-ene. Mange motorsyklister overvurderer kjøreevnene sine etter en «vinterpause». Selv om vinteren i år har vært kort mange steder i landet, har de fleste hatt noen måneder pause, og da er det naturlig å være litt rusten.

MC-kjøring er såpass krevende at du må kjøre jevnlig for å holde ferdighetene ved like. Ifølge Statens Vegvesen skyldes størsteparten av alle MC-ulykker manglende vurderingsevne og kompetanse hos MC-føreren.

– Å kjøre motorsykkel er litt som å sykle, men å håndtere motorsykkelen er ferskvare. Derfor råder vi alle til å delta på rustløserkurs hvor du frisker opp ferdighetene dine og tilegner deg ny kunnskap, forteller Hjortnæs.

Rustløserkursene starter som regel ikke opp før i månedsskiftet april – mai, men Hjortnæs anbefaler de som allerede er ute med sykkelen å trene litt på egenhånd.

– Det enkleste er å sjekke om din lokale trafikkstasjon har sin kjøregård stående klar. Det er ofte greit å benyttes seg av denne på kveldstid når stasjonen er stengt. Ellers anbefaler vi å trene på serpentiner og slalåm for å myke opp litt, samt trene på nedbremsing i den samme hastigheten du kommer til å kjøre i, på et egnet sted.

Ofte uforutsigbart veigrep

Selv om du kan trene og friske opp de tekniske ferdighetene dine, har du liten kontroll over føreforholdene på veien. Før feiebilene kommer, er grus i veibanen blant de hyppigste årsakene til ulykker. Og på denne tiden av året ligger det mye sand og grus etter veiene, spesielt langs veiskulderen og midt i kjørefeltet.

– Tipset mitt er å følge hjulsporet, hvor det normalt er mindre grus og sand, og ikke krysse kjørefeltet mer enn nødvendig, forteller Hjortnæs.

I møte med store mengder grus i svinger, er det mange motorsyklister som stivner og fikserer på grusen. Hjortnæs understreker derfor viktigheten av å feste blikket fram dit du skal, samtidig som du følger hjulsporet til bilene.

Pass også på å senke farten før svingen, og unngå å bremse i selve svingen. Er det mye grus, kjør rett fram så mye som mulig når du kjører over gruspartiet.

Vær oppmerksom på at asfalten i seg selv også kan være glatt. Særlig i kombinasjon med salting og frost om natta. Vær derfor obs på skyggepartier. Kulde i bakken og i lufta gjør i tillegg dekkene hardere og gir lavere friksjon enn ved vår og sommer.

Sist, men ikke minst; husk at været er ustabilt tidlig på våren, og at du fortsatt kan få et gjensyn med snøen.

Har du forsikringen i orden for sesongen? If har Norges mest kjøpte MC-forsikring.

Beregn pris på MC-forsikring