Riktig MC-utstyr

redder liv

Beskytt hele kroppen når du kjører MC. Alle deler av kroppen bør beskyttes. Vi har listet opp det du trenger fra topp til tå.

Hjelm

Bruk av hjelm er lovpålagt. En kollisjon i 50 km/t tilsvarer et fall fra 10 meters høyde. Hjelmen tar imot store deler av energien ved et sammenstøtt. Det er viktig at hakeremmen er skikkelig festet slik at den holder hjelmen på plass. Hjelmen skal oppfylle den internasjonale ECE-merkingen. Levetiden på en hjelm er to til fem år. Kjøp helst ikke brukt hjelm. Se også til at hjelmen ikke er for tung. En for tung hjelm øker risikoen for nakkeskader.

Ryggbeskyttelse

Alle MC-førere bør investere i en ryggbeskyttelse. Sørg for at ryggbeskyttelsen har innebygde støtdempende plater. En god ryggbeskyttelse festes med remmer og belte tett mot ryggen. Det finnes også nakkekrager som beskytter den øvre delen av ryggen.

Kjøredress

Sats på kvalitet når du investerer i en kjøredress i skinn eller Gore-tex. Høy kvalitet gir bedre beskyttelse ved en ulykke. For best mulig beskyttelse bør dressen sitte så tett som mulig mot kroppen. Både skinn- og Gore-tex-dresser har ofte en innebygd ryggbeskyttelse. Men det beste er å ha en separat ryggplate som ikke risikerer å flytte på seg sammen med jakken.

Hansker

Hendene er ofte det første du tar deg imot med, og gode MC-hansker er derfor viktig. God passform er regel nummer 1. Hanskene bør i tillegg være i god skinnkvalitet, gjerne med forsterkninger i håndflaten. Unngå for tykke hansker, da det er viktig med et godt grep for å kontrollere kjøringen.

Støvler

De fleste fotskader på MC oppstår når foten klemmes mellom sykkelen og bakken. Bruk stabile støvler, men ikke glem at noen sykler krever litt smidigere støvler for å kunne bruke pedalene på en riktig måte. Sørg for å velge en støvel med stiv såle som gjerne er bredere enn foten ved lilletåen.

Førerutviklingskurs

Det kan være lurt å melde seg på et "rustløserkurs". Til og med de mest erfarne sjåførene unner seg et slikt kurs.  

Vårpuss MC

Det er noe vårpuss du kan gjøre selv. Vi gir deg en liten sjekkliste. 

Tenk sikkerhet

Lær både seg selv og motorsykkelen å kjenne, og kjør med både hjerte og hjerne.