Endelig MC-sesong: Dette bør du tenke på

Mye grus på veiene og bilister som ikke er forberedt på motorsykler i trafikken. Her er våre beste tips for en trygg oppstart etter vinterdvalen!

Nærbilde av en hjelm og en motorsykkel i bakgrunnen

Så fort asfalten er tørr, solen titter frem og de kaldeste dagene er lagt bak oss, kan vi ta fram sykkelen og erklære oppstart av MC-sesongen.   

Men, motorsyklister er dessverre høyt representert i ulykkesstatistikken. Historisk sett er spesielt starten på sesongen ekstra utsatt for ulykker, og en tidlig sesongstart gir derfor ekstra risiko.

Sørg for å bli sett og forstått

Atle C. Strøm, produktsjef for MC-forsikring i If, anbefaler å være ekstra varsom ved sesongstart.

– På starten av sesongen er ikke bilistene vant til å se oss motorsyklister i trafikkbildet. Både bilister og motorsyklister har lett for å feilvurdere avstand og hastighet på en motorsykkel, noe som fort kan skape farlige situasjoner.

Det er derfor viktig å vite hvordan du som motorsyklist blir sett og forstått, og ha en god samhandling med andre trafikanter.

– Vi ser at det er to typiske feil MC-førere gjør: Å feilbedømme fart og bremselengde, og å ikke gjøre seg selv synlig nok for andre trafikanter. Bruk derfor refleksvest eller refleksfelt på kjøredress og hjelm, råder Strøm.

Riktig MC-utstyr kan redde liv
3 tips til god bremseteknikk

Atle C. Strøm, produktsjef for MC-forsikring i If, på en motorsykkel
Atle C. Strøm, produktsjef for MC-forsikring i If, er selv en erfaren motorsyklist og har en stor interesse og lidenskap for tohjulingen.

Motorsyklister ofte rustne ved sesongstart

Truls Hjortnæs er MC-instruktør i Cheetah Racing, og sier at det ikke bare er bilister som må venne seg til motorsyklene på veien. Mange motorsyklister overvurderer kjøreevnene sine etter en "vinterpause".

MC-kjøring er såpass krevende at du må kjøre jevnlig for å holde ferdighetene vedlike. Ifølge Statens Vegvesen skyldes størsteparten av alle MC-ulykker manglende vurderingsevne og kompetanse hos MC-føreren.

– Å kjøre motorsykkel er litt som å sykle, men å håndtere motorsykkelen er ferskvare. Derfor råder vi alle til å delta på rustløserkurs hvor du frisker opp ferdighetene dine og tilegner deg ny kunnskap, forteller Hjortnæs.

Rustløserkursene starter som regel ikke opp før i månedsskiftet april – mai, men Hjortnæs anbefaler i mellomtiden å trene litt på egenhånd.

– Det enkleste er å sjekke om din lokale trafikkstasjon har sin kjøregård stående klar. Det er ofte greit å benytte seg av denne på kveldstid når stasjonen er stengt. Ellers anbefaler vi å trene på serpentiner og slalåm for å myke opp litt, og ellers trene på nedbremsing i den samme hastigheten du pleier å kjøre i på et egnet sted.

Se banekjøring- og førerutviklingskursene for våren her (har du kaskoforsikring, dekker vi eventuelle skader som måtte oppstå under kurset).

Truls Hjortnæs, fagleder og MC-instruktør i Cheetah Racing har kjørt motorsykkel i mange år, hvorav ti i politiets trafikkorps, ved siden av en motorsykkel
Truls Hjortnæs, fagleder og MC-instruktør i Cheetah Racing har kjørt motorsykkel i mange år, hvorav ti i politiets trafikkorps. Foto: Cheetah Racing

Ofte uforutsigbart veigrep

Selv om du kan trene og friske opp de tekniske ferdighetene dine, har du liten kontroll over kjøreforholdene på veien. Før feiebilene kommer, er grus i veibanen blant de hyppigste årsakene til ulykker. Og på denne tiden av året ligger det mye sand og grus etter veiene, spesielt langs veiskulderen og midt i kjørefeltet.

– Tipset mitt er å følge hjulsporet, hvor det normalt er mindre grus og sand, og ikke krysse kjørefeltet mer enn nødvendig, sier Hjortnæs.

I møte med store mengder grus i svinger, er det mange motorsyklister som stivner og fikserer på grusen. Hjortnæs understreker derfor viktigheten av å feste blikket fram dit du skal, samtidig som du følger hjulsporet til bilene.

– Pass også på å senke farten før svingen, og unngå å bremse i selve svingen. Er det mye grus, kjør rett fram så mye som mulig når du kjører over gruspartiet.

Glatt asfalt

Vær oppmerksom på at asfalten i seg selv også kan være glatt. Særlig i kombinasjon med salting og frost om natta. Vær derfor obs på skyggepartier. Kulde i bakken og i lufta gjør i tillegg dekkene hardere og gir lavere friksjon enn ved vår og sommer.

– Sist, men ikke minst; husk at været er ustabilt tidlig på våren, og at du fortsatt kan få et gjensyn med snøen. Ta en god titt på værmeldingen før du legger ut på veien, og hvis været plutselig snur er det verdt å parkere sykkelen, avslutter Strøm.

Relaterte artikler