Skademelding for

Skadet eller stjålet mobil

Slik fungerer forsikringen ved skadet eller stjålet mobil 

Har du Super innboforsikring hos oss, dekker den normalt skader som er nevnt under, også når skaden skjer utenfor hjemmet. Egenandelen vil variere avhengig av hvor gammel mobiltelefonen er. Vanlig egenandel på Super innboforsikring er 4 000 kroner, men hvis telefonen ikke er eldre enn ett år på skadetidspunktet, er egenandelen kun 1 000 kroner. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider 

Knust glass eller skjerm

Det koster som regel mindre å reparere en knust skjerm/glass enn å kjøpe ny mobiltelefon. I de tilfellene hvor egenandelen er 4 000 kroner vil egenandelen som regel være høyere enn selve reparasjonskostnaden, men ved egenandel 1 000 kroner vil du som oftest få hjelp av forsikringen din.

Velg hvordan du vil gå frem:

  • Du kan melde skaden til oss, enten på nett eller ved å ringe oss på telefon 02400. Vi hjelper deg å anslå hva det koster å reparere telefonen, og sjekker om du kan få erstattet noe på forsikringen din.
  • Hvis du selv vil sjekke hva det koster å reparere telefonen, kan du kontakte butikken hvor du kjøpte mobiltelefonen, eller et annet sted som utfører reparasjon av mobil. Meld skaden til oss hvis kostnaden for reparasjonen ser ut til å bli høyere enn egenandelen.

Det er fint om du ikke kaster den ødelagte mobiltelefonen før vi har kommet tilbake til deg. Ha gjerne kvittering eller abonnementsavtalen med kjøpsdato, merke og modell tilgjengelig. Det er ikke nødvendig for å melde skaden, men er til hjelp ved beregning av et eventuelt erstatningsbeløp. Du velger selv om du ønsker å reparere, eller bruke en eventuell erstatning til å kjøpe deg noe nytt.

Hvis du har en iPhone
Vi legger Apples serviceprogram (Swap) til grunn for vurdering av et eventuelt erstatningsbeløp. 

Meld skade på glass eller skjerm

Mobiltelefonen er ødelagt

Hvis det lønner seg å reparere telefonen, får du erstatning for kostnaden minus egenandelen din. I noen tilfeller kan egenandelen være høyere enn selve reparasjonskostnaden, men ofte kan du få hjelp av forsikringen din.

Velg hvordan du vil gå frem: 

  • Du kan melde skaden til oss, enten på nett eller ved å ringe oss på telefon 02400. Vi hjelper deg å anslå hva det koster å reparere telefonen, og finner ut om du kan få erstattet noe på forsikringen din.
  • Hvis du selv vil sjekke hva det koster å reparere telefonen, kan du kontakte butikken hvor du kjøpte den, eller et annet sted som utfører reparasjon av mobil. Meld skaden til oss hvis kostnaden for reparasjonen ser ut til å bli høyere enn egenandelen.

Det er fint om du ikke kaster den ødelagte mobiltelefonen før vi har kommet tilbake til deg. Ha gjerne kvittering eller abonnementsavtalen med kjøpsdato, merke og modell tilgjengelig. Det er ikke nødvendig for å melde skaden, men er til hjelp ved beregning av et eventuelt erstatningsbeløp.

Hvis du har en iPhone
Vi legger Apples serviceprogram (Swap) til grunn for vurdering av eventuelt erstatningsbeløp.  

Du velger selv om du ønsker å reparere, eller bruke en eventuell erstatning til å kjøpe deg noe nytt.

Meld skade på mobiltelefon 

Mobiltelefonen er stjålet

Slik gjør du: 

  1. Meld tyveriet til politiet. 
  2. Meld fra til operatøren din og be de sperre både mobiltelefonen og abonnementet. Hvis du har AppleID, kan du alternativt logge deg inn på egen konto og sperre telefonen direkte der, for å unngå misbruk.
  3. Meld skaden til oss. Vi sjekker om du har forsikringer som dekker den type tyveri som du har vært utsatt for. Hvis du har flere forsikringer hos oss som kan dekke tyveriet (f.eks. innbo- og reiseforsikring), bruker vi den forsikringen som gir deg den beste mulige erstatningen. Ha gjerne kvittering eller abonnementsavtalen med kjøpsdato, merke og modell tilgjengelig. Det er ikke nødvendig for å melde skaden, men er til hjelp ved beregning av et eventuelt erstatningsbeløp.

Meld tyveri av mobiltelefon