3 tips for god bremseteknikk

Tiden har endelig kommet for å børste støv av motorsykkelen. Men før du tester hva doningen din duger til, er det lurt å praktisere bremseteknikken. 

Motorsykkel kjører på landevei i en sving

Det har gått en vinter hvor bilistene ikke har måttet ta hensyn til motorsykler på veien. I starten av sesongen er det derfor ekstra risikabelt med tanke på å bli oversett eller feilvurdert etter avstand og hastighet.

3 tips til bremsing

Kenneth Havrevoll er MC-entusiast og produktspesialist for MC-forsikring i If. Han påpeker at god bremseteknikk er nettopp det som kan redde liv.

– En moderne motorsykkel er utstyrt med gode bremser, men det er viktig at du som sitter på sykkelen bruker de riktig. Forbremsen er alltid hovedbremsen, og for å unngå at framhjulet skal låse seg må du øve på riktig bremseteknikk.

Her er hans tre beste tips for trygg nedbremsing:

1. Blikket opp og fram

Blikket er viktig når du bremser. Løft blikket og se dit du skal. Det gjør det enklere å holde sykkelen stabil.

2. God sittestilling

Finn deg en god kjørestilling hvor du er løs og ledig i armene når du kjører. Pass på at du ikke hviler eller skyver unna med armene når du bremser.

For å sitte stabilt på sykkelen må du bruke lårene og knærne. Press knærne mot bensintanken når du bremser og bruk lår-, rygg- og magemuskler for å holde deg på sykkelen.

3. Rask og kontrollert bremsing

I tillegg til å være rask på bremsen når det trengs, må bremsetrykket være på topp med en gang, raskt og kontrollert, uten å hugge til. Hvis forhjulet blokkeres, letter du på bremsetrykket et øyeblikk for så å øke på igjen.

Les flere gode tips til MC-sesongstart
Sjekklisten før du legger ut på veien

Atle og Kenneth på et rustløserkurs
Gutta på rustløserkurs: Atle og Kenneth (t.h) jobber begge med MC-produktet i If og er tohjuls-entusiaster. Her på et tidligere rustløserkurs sammen med kollegaer!

Lufttrykk viktig for bremsingen

Lufttrykket i dekkene svært viktig, både for sikkerhet og komfort under kjøreturen.

– Lufttrykket har stor betydning for både akselerasjon, manøvrering og bremsing. Har du feil lufttrykk, vil dette kunne gi en ustabil sykkel og ujevn slitasje på dekkene, forklarer Havrevoll.

Har du bil, sjekker du lufttrykket stort sett kun når du skifter dekk. Med MC må lufttrykket sjekkes og justeres jevligere med hensyn til temperaturendringer, type vei og krav til friksjon. Du finner anbefalt lufttrykk i instruksjonsboken. Du kan også kontakte importør eller en merkeforhandler.

Husk å måle lufttrykket når dekkene er kalde. Er dekkene varme, vil lufttrykket være kunstig høyt.

Sitter ventilhettene fortsatt på?

Ventilhetten fungerer som en ekstra sikkerhet hvis ventilen skulle ryke, i tillegg beskytter den selve ventilen. Hvis du oppdager at du har mistet en ventilhette bør du derfor få satt på en ny så snart du kan. 

Rusten etter vinteren?

Etter en lang vinter hvor bilistene ikke har vært vant med å dele veien med motorsyklister, er det spesielt viktig å være varsom. Atle C. Strøm er produktsjef for MC i If, og har en bønn til deg som snart skal ut på veien:

– Bli sett og forstått! Det er et tankekors både for bilister og motorsyklister at bilistene i de fleste ulykkessammenhenger sier at de ikke så motorsyklisten, så vær ekstra forsiktig på starten av sesongen.

Han anbefaler også å ta et rustløserkurs/førerutviklingskurs for friske opp i ferdighetene. Mange motorsyklister kan oppleve en viss usikkerhet når det gjelder bremsing og unnamanøvring, noe som kan føre til farlige situasjoner.

Her finner du banekjøring- og førerutviklingskursene for våren 2024. Har du kaskoforsikring, dekker vi eventuelle skader som måtte oppstå under kurset. 

God tur!

Relaterte artikler