kroppen er det viktigste verktøyet ditt

Det er viktig hva vi spiser

- Tenk på kroppen din som det viktigste verktøyet du har. Behandler du den godt, gir den søvn, riktig mat og nok væske, kommer du langt. Gir du kroppen jevn tilgang til energi gjennom hele dagen, vil den fungere best, og konsentrasjonen være på topp, forklarer ernæringsfysiolog Bovim som er tilknyttet Sunn jenteidrett i Norges Idrettsforbund.

Det er viktig hva vi spiser. Det handler om å spise variert – grove kornprodukter, gode proteinkilder som reint kjøtt og fisk, egg og melk, mye frukt og grønnsaker bør være basismatvarer i kosten.

Kostholdsopplæring av ansatte?

I eksempelvis transportbransjen er sunt kosthold og regelmessig mat en større utfordring enn for folk flest. For å lette på dette kan for eksempel arbeidsgiver ha kostholdsopplæring blant de ansatte, mener Bovim. For det vi spiser eller ikke spiser har innvirkning på hvordan vi oppfører oss i trafikken.

Lang tid mellom måltidene = dårlig konsentrasjon

Hvis det går for lang tid mellom måltidene synker blodsukkeret, og dermed også konsentrasjonen. Å ta en sjokolade eller brus vil gi en rask blodsukkerstigning, men ikke langvarig energi som varer til neste måltid. Spiser du grovere brød med pålegg, og drikker melk og juice vil kroppen ha energi som varer lenger.

Kosthold og skader

Bovim har mest erfaring innen idrett, men hun mener erfaringene derfra kan overføres til næringslivet. – Det er lettere å bli skadet mot slutten av en treningsøkt når kroppen går tom for energi. Når kroppen blir sliten blir også konsentrasjonen dårligere. Det samme vil gjelde ulykker med motorisert kjøretøy, selv om også søvn spiller en sentral rolle i dette.

Pølser gir økt risiko for hjerteproblemer

- Kroppen jobber best når den får jevn tilgang på energi, for eksempel grovt brød og pålegg, melk og juice. I tillegg er det viktig å tilføre vitaminer og mineraler. Da er det viktig å spise 5 om dagen. 3 porsjoner med grønnsaker og 2 porsjoner frukt hver dag. Dette viser seg å ha en positiv innvirkning på risiko for kreft og hjerte- og karsykdommer. For mye mettet fett, som du finner i pølser, ost, fløte osv., vil føre til en økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Jeg tror alle kan bli flinkere til å ta vare på kroppen sin. Vi er ofte flinkere med å ta vare på redskapene våre, for eksempel bilen vår, enn oss selv. Vi ville vel aldri puttet bensin på en dieselbil, sier hun.

Spis jevnt og variert

- Det viktigste er å spise jevnt. 4 hovedmåltider - frokost, lunsj, middag og kvelds er en bra start. I tillegg kan det være fint å spise et mellommåltid mellom lunsj og middag. Kanskje ei ekstra brødskive eller to, eller en yoghurt dersom det er enklere. For noen er det ok å bare ta et par frukt også. Husk også å drikke rikelig med vann. Ha alltid ei flaske med vann tilgjengelig da drikker du mer.

For å ha best mulig konsentrasjon, er i tillegg til kosthold søvn det aller viktigste. Det merkes på konsentrasjonen hvis man ikke er uthvilt. Å være i fysisk aktivitet også svært viktig. Ved å trene litt vil en forbedre sin fysiske kapasitet, og dermed være bedre rustet for harde belastninger.

Næringslivet kan på sin side hjelpe de ansatte ved å inngå avtaler med spisesteder som har sunne matvalg eller tilby sunn mat i kantinen. - Men til syvende og sist er det oss selv som har ansvaret for kroppen og helsa vår, avslutter Ingvill Måkestad Bowim.

Informasjon om personalforsikring i If
​​​​