Dette er Therese.

Du kan kalle henne skaderådgiver.
Men egentlig er hun en ferieredder.

Bli Thereses kollega

Som skaderådgiver i If er Therese en av dem som svarer på de telefonene kundene våre helst skulle sluppet å ta. Når en lenge etterlengtet ferie får et uventet avbrudd på grunn av en punktering på E6, eller når barna venter på å bli hentet i barnehagen, men en kranglete motor kommer i veien. Da er Therese der – ved våre kunders side.

«Å kunne hjelpe folk som er i en utsatt situasjon gjør jobben min meningsfull. Jeg gir alt for kunden, sånn at hun eller han skal kjenne seg trygg – og sett. Det handler om å skape en minirelasjon i hver eneste kundekontakt, og om å være der – fra start til mål.»

Stresset i kundens stemme vekker min empati 

– Det felles målet til alle i If er så tydelig, sier Therese. Å hjelpe kundene våre når de trenger det aller mest. Og det er jo først når noe skjer at forsikringene våre virkelig blir testet. Som skaderådgiver kan jeg gjøre en kjempeforskjell for kunder i en stresset situasjon ved å hele tiden gjøre det lille ekstra og formidle følelsen av at dette kommer til å gå bra.

Både empati og kreativitet er viktige egenskaper for en skaderådgiver. Å klare å sette seg inn i kundenes situasjon og å takle alle mulige reaksjoner på det som har skjedd, er avgjørende. 

– Først vil jeg formidle en følelse av ro, forklarer Therese. Så gjelder det, steg for steg, å løse situasjonen. Selv om skaden ikke er alvorlig i seg selv, kan den få konsekvenser som får fram sterke følelser hos den som rammes.

Å punktere når hele familien sitter i en fullastet bil, klar for ferie, kan forståelig nok føles forferdelig. Når jeg hører på stemmen hvor stresset en kunde er, vekkes min empati. Da er det min oppgave å gjøre alt som står i min makt for å få bilen på veien igjen så snart som mulig – så ferien kan fortsette.

Vi bryr oss om kundene våre, men også om hverandre 

Hjelpsomhet er ikke bare en drivkraft for skaderådgiverne – det preger hele arbeidskulturen i If. Therese merket det allerede på jobbintervjuet, og hun har fått det bekreftet mange ganger etterpå. 

– Jeg tror det finnes i personligheten til alle som jobber her, sier hun. Vi bryr oss om kundene, men også om hverandre. At alle i teamet har det bra er superviktig og alle trår til og hjelper den som trenger litt støtte. Det betød ekstra mye da jeg var ny – at det alltid var noen som tok seg tid, og satte seg ned og forklarte ting. 

Vil du vite mer?

Les mer om hvordan det er å jobbe hos If, og se våre ledige stillinger. Kanskje du finner noe som er akkurat ditt neste steg i karrieren.

Se alle ledige stillinger
Jobb hos oss

Som skaderådgiver i If blir du aldri utlært. Ulike kurs og opplæringsprogrammer gir hele tiden muligheten til faglig påfyll, og til å fordype seg i ulike fagfelt. For eksempel er Therese ansvarlig for å utdanne kollegene sine i kundekommunikasjon. 

– Det handler jo ikke bare om hva vi sier til kundene, men framfor alt hvordan vi sier det. Du må forsøke å forstå personen, forstå hvordan det vedkommende har opplevd påvirker ham eller henne. Vi treffer så mange ulike personligheter som selvsagt har helt forskjellige skader, men som også takler de samme skadene helt ulikt. For noen er en liten ripe i lakken på bilen en kjempesak. Mens andre bare trekker på skuldrene. Ingen samtaler er helt like. Og det er akkurat det som gjør jobben min både spennende og meningsfull, avslutter Therese fornøyd.

Følg oss på LinkedIn

Få bedriftsnyheter og info om ledige stillinger.