Stadig færre førjulsbulker – men én dag peker seg ut

12.20.2021, 07.16

De siste tre årene har færre enn før krasjet bilen i juleinnspurten. «Den store bulkedagen» er likevel én av de tre siste dagene før julaften. Omikron vil trolig påvirke bulkingen i år.

Førjulsbulking er et årvisst fenomen, der stress, parkeringskaos og mye trafikk på veiene spiller inn, forklarer forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Mens forsikringsselskapene for ti år siden registrerte hele 5695 karosseriskader på lille julaften og de to dagene i forkant, var tallet i fjor bare 3241. Det viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

– Det er åpenbart ikke bare koronatiltak og smittesituasjon som virker inn, for det har vært en nedgang disse dagene før hver jul de tre siste årene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

– Vanligvis er det bulketopp én av de tre siste dagene før julaften, men det varierer år for år hvilken dag dette blir. Hvordan vær og føre er og hvilken ukedag julaften faller på, spiller veldig inn, sier Clementz.

Omikron påvirker bulking

Juleinnspurten er høysesong for karosseriskader på bilene i Norge:

– Hektisk aktivitet før jul, stress og overfylte parkeringshus hvor alle kappes om å parkere nærmest mulig inngangsdøra, er årsaker som går igjen, sier Clementz.

Han legger til at smittesituasjonen i samfunnet og smitteverntiltak i butikker og på kjøpesentre trolig vil innvirke på trykket på shoppingen i siste liten i år.

– Omikron-varianten er en uregjerlig joker, på flerfoldige måter, sier Clementz.

Frykter for torsdag

Den verste bulkedagen av de tre siste dagene før julaften de ti siste årene har vært 22. desember. Da har det i gjennomsnitt skjedd 1520 skader. Deretter følger lille julaften med 1490 skader og 21. desember med 1459 registrerte skader i snitt siden 2011.

– I år faller lille julaften på en torsdag. Jeg tror det vil gjøre lille julaften til en bulkeutsatt dag. Det betyr mange i butikkene, lang åpningstid og fullt kjør av folk som desperat skal kjøpe de siste gavene. Samtidig kan et snøfall eller veldig glatt føre en av de andre dagene brått forandre dette bildet. Det blir spennende å se om bulketallene vil øke igjen, sier kommunikasjonssjefen i If.

Rygger på hverandre

Påkjøring av parkert kjøretøy er blant skadetypene som er overrepresentert disse hektiske bulkedagene. Hele en av fem skader hvor skadebildet er kjent, er nettopp dette.

– Dette er blant de dagene i året hvor flest nordmenn kommer tilbake til sin parkerte bil og ser at noen har kjørt på den. Dessverre skjer det også altfor ofte det ikke er lagt igjen kontaktinformasjon. Husk å legge igjen en lapp med ditt registreringsnummer, navn og telefonnummer. Gjerne også med noen unnskyldende ord, sier Clementz.

Ryggeskader, spesielt på parkeringsplasser og i parkeringshus, er en gjenganger, opplyser If.

– Hvis flere hadde parkert litt unna det mest hektiske området rett foran inngangen til kjøpesenteret, ville mye vært gjort. Rygger du inn når du skal sette fra deg bilen, har du dessuten bedre oversikt når du kjører ut igjen, sier Clementz.