Reisekriminalitet: Opptil 70 prosent økning i påskeferien

04.03.2023, 06.50

Nordens største forsikringsselskap ber «rustne» nordmenn være ekstra på vakt. Mobiltelefoner, briller og dyre klær står øverst på tyvenes ønskeliste.

Påsken er høytid - også for frekke tyverier. Derfor oppfordrer Norges største reiseforsikringsselskap kundene sine om å passe ekstra godt på tingene sine. Foto: Shutterstock / NTB

If og Europeiske Reiseforsikring ser hvert år en markant økning i antallet tyverisaker ved påsketider. Det er liten grunn til å tro at dette vil se annerledes ut etter årets høytid.

- Etter noen år med reiserestriksjoner og hjemmeferier er vi litt rustne når det gjelder å passe på tingene våre, og det kan virke som vi glemmer at ikke alle har like ærlige hensikter som oss selv, sier Andreas Handeland, reiseekspert og kommunikasjonsdirektør.

- Tradisjonelt sett er det ca. 35 prosent flere tyverier i selve påskeuka, enn det er i ukene før og etter. Ski og snowboard er naturlig nok lavthengende frukter for tyvene på denne tiden, både i Norge og i alpene, men faktisk er det mobiltelefoner og solbriller som står øverste på tyvenes ønskeliste. Her ser vi økninger på henholdsvis 70 og 60 prosent, sier han.

- Tenk som tyven ville ha gjort

Ifølge reiseeksperten finnes det flere grep man kan gjøre for å sikre seg mot lange fingre og utspekulerte knep.

- Hvis du er i skibakken eller på en markastue er det selvsagt et pluss hvis du kan låse inn skiene når du skal til bords. Dette er normalt ikke mulig, men da kan det å sette skiene på hvert sitt sted være en god løsning. Da er det også mindre sjans for at noen blander dine ski med sine egne, sier Handeland.

- Vi ser også at det forsvinner mye mobiltelefoner og dyre solbriller på slike steder, og overraskende mye kostbare merkeklær. Det er ofte mye folk på trange steder, og i dette kaoset blir slike gjenstander lett tilgjengelige. Man må rett og slett tenke som tyvene ville ha gjort, og gjemme ting unna, legger han til.

Skuespill effektivt virkemiddel

Nå som reiseaktiviteten øker rapporteres det naturlig nok om langt flere tyverier i utlandet enn gjennom tre år med pandemi, flystreik og krig i Europa.

- Det er helt fantastisk å se at nordmenn igjen utforsker verden og skaper nye minner. Samtidig er det viktig å minne om at vi er litt «blåøyde» når det gjelder å passe på tingene våre. Vi lever i en kultur der vi har stor tillit til hverandre og det er lite kriminalitet, men slik er det dessverre ikke overalt, sier Handeland.

If og Europeiske Reiseforsikring får hvert år inn mange saker der nordmenn har vært utsatt for kyniske metoder hentet fra teaterverdenen.

- Vi kjenner til mange eksempler der kunder tror de hjelper noen som tilsynelatende er skadet eller syke, eller forvirrede «turister» med å finne veien, for så å bli loppet for mobiler, smykker, solbriller og andre verdigjenstander. En annen klassiker er store folkemengder der det er trangt om plassen, og tyvene enkelt kan komme seg ned i lommer, bager og sekker, legger han til.

If og Europeiske Reiseforsikring dekker tyverier og innbrudd kundene blir utsatt for på reise, så lenge dette er anmeldt eller rapportert inn til lokale myndigheter.

Slik unngår du å bli tyvenes offer:

• Ikke legg fra deg mobiltelefon, lommebok eller andre verdigjenstander. Heller ikke når du sitter til bords
  • Vær ekstra oppmerksom på steder med store folkemengder
  • La aldri bagasje stå uten tilsyn
  • Ikke legg verdigjenstander i lommer, vesker eller sekker/bager som er lett tilgjengelige
  • Hvis mulig, lås inn ski og snowboard. Eventuelt kan ski plasseres hver for seg, slik at det blir mer jobb for tyvene
  • Ikke la deg lure av nærgående «turister» som spør om veien, eller av iscenesatte opptrinn