Presse
Er du journalist? Her finner du blant annet våre pressekontakter, pressemeldinger og lenker til våre sosiale medier.
Besøk vårt presseromPressekontakter
Sigmund Clementz
Kommunikasjonssjef
+47 982 49 805
Send e-post
Ellen Paulsen
Kommunikasjonssjef
+47 900 36 010
Send e-post
Pressemeldinger
Økning på 110 prosent: Forsinket bagasje gir norske reisende en dårlig feriestart
Norges største reiseforsikringsselskap ser en markant økning i antallet saker om forsinket bagasje på reise. Også sett opp mot forrige «normalår», 2019.
Europeiske Reiseforsikring, en del av forsikringsselskapet If, ser nå en stor økning i antallet saker omhandlende forsinket bagasje på reise.
- Så langt i juni har vi fått inn mer enn dobbelt så mange saker om forsinket bagasje som vi gjorde i hele mai. Det gir mange en litt klønete start på ferien, men heldigvis er det god hjelp å få gjennom forsikringen, sier Andreas Handeland, reiseekspert og kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If.
- Den siste tiden har det vært spesielt mange faktorer som har spilt inn, i form av bemanningstrøbbel, flyplasskaos og stillestående bagasjebånd. Men hvis vi ser tilbake på samme periode i siste «normalår», som var i 2019, har vi nesten 50 prosent flere saker om dette nå, sier Handeland.
Dekkes av reiseforsikringen
Selv om forsinket eller forbyttet bagasje kan skape frustrasjon når det skjer, er kundene godt ivaretatt av reiseforsikringen.
- Reiseforsikringen dekker det som heter rimelige og nødvendige kostnader til innkjøp av ting du trenger i den perioden bagasjen er savnet. Vi refunderer inntil 5.000 kroner per person, eller inntil 25.000 kroner per familie, sier Handeland.
- Skulle bagasjen bli stjålet får man erstatning for dette i tillegg, men vi krever da å se en anmeldelse av forholdet, sier Andreas Handeland.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.