Fortsatt vanskelig å fjerne vann etter flommene

08.12.2023, 06.12

Vannivået i flomelvene må synke betraktelig før det er mulig å fjerne vann i boliger og bedrifter, opplyser If. Det kan bli kamp om håndverkerne i månedene fremover, varsler forsikringsselskapet.

Det er først og fremst vannskader, enten fra ekstremnedbør eller flom, som har rammet innbyggerne mange steder på Østlandet den siste uken. (Foto: If)

Ifølge kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If er det en fortvilende situasjon for mange:

– Vannet står til langt opp på veggen i boligen, men bygningen er omkranset av flomvann. Da har det lite eller ingenting for seg å forsøke å fjerne vannet inni. Vannet utenfor må synke først, sier han.

Klokken 08 lørdag har forsikringsselskapet If passert over 1000 skademeldinger som følge av ekstremværet «Hans» og flommene etterpå. Tallet vil vokse enda mer de kommende dagene og ukene, ifølge forsikringsselskapet.

I tillegg kommer en god del biler, campingvogner og båter som er skadet.

If har siden mandag flyttet skadeeksperter fra andre deler av landet til områdene som er rammet av ekstremværet «Hans» og flommene etterpå.

Skadesaneringsselskapene som jobber på vegne av If og andre forsikringsselskaper holder på for fullt hjemme hos folk og i bedrifter akkurat nå.

Kamp om håndverkerne

– Svært mange har fått hjelp tidligere i uken med regnvann i kjelleren etter «Hans». Heldigvis har det vært mulig å komme i gang med vannfjerning og tørking i stadig flere flomrammede boliger og bedrifter også, sier Clementz.

Han varsler at det kan bli kapasitetsutfordringer innen håndverkertjenester de kommende månedene.

– Når mange tusen kjellere, førsteetasjer, produksjonslokaler og lagerbygg skal repareres samtidig, vil det dessverre kunne ta noe lenger tid enn vanligvis å bygge opp igjen etter en enkeltstående vannskade. Det blir alltid én av konsekvensene ved slike store naturhendelser, sier kommunikasjonssjefen i If.

Flere ønsker kontantoppgjør

– Vi har fått flere forespørsler fra folk som selv er nevenyttige eller utdannet håndverkere om det er mulig å få kontantoppgjør etter skaden, og det er det selvfølgelig. Da står man selv for renoveringen, enten med egne krefter eller ved hjelp av håndverkere man skaffer selv. Husk at for eksempel rørleggerarbeider eller arbeid på elektriske installasjoner utføres av fagfolk, sier han.

Han oppfordrer folk som har mulighet for å stå for reparasjon selv til å ta kontakt med forsikringsselskapet sitt.

– Særlig ved mindre skader vil dette være aktuelt, sier han.

Hvis du er blitt rammet av flom

• Tøm bygningen for vann hvis vannstanden utvendig tillater det. Brannvesenet, saneringsfirmaer og byggefirmaer kan ofte være behjelpelige med pumper. Mange butikker selger billige, men effektive pumper. Ta kontakt med forsikringsselskapet for å høre hva du bør gjøre. Skadebegrensende tiltak er dekket på bolig- og innboforsikringene dine.
  • Forsikringsselskapenes samarbeidsfirmaer innen skadesanering vil bidra så langt kapasiteten rekker.
  • Vann leder strøm og kan føre til kortslutning! Ta ut sikringene for de etasjene som har vært oversvømt.
  • Elektrisk utstyr, varmtvannsbereder og elektrisk anlegg som har stått i eller under vann må ikke benyttes før utstyret er kontrollert av elektriker.
  • Fjern gulvbelegg og tepper hvis de er våte.
  • Ta vare på ting du ønsker erstatning for, så takstmannen kan vurdere skadene.
  • Dokumenter skaden ved å ta bilder eller film.
  • God ventilasjon tørker ut fuktighet! Åpne vinduer i kjeller og fest netting over. La innvendige dører stå åpne. Åpne også ytterdører når noen er hjemme.
  • Vask ut slam og rengjør området som har vært oversvømt.
  • Kontroller at avløpet ikke er tett før du tar i bruk bygning. Kontakt rørleggeren hvis du er i tvil eller trenger hjelp.
  • Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved stor fare kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.

Kilde: Forsikringsselskapet If