Antallet øker raskt: Omfattende skader etter Gydas herjinger

01.14.2022, 09.28

Forsikringsselskapet If har hittil fått inn et tresifret antall skademeldinger, og er godt i gang med å hjelpe de første kundene etter uværets herjinger.

Gyda har skapt store ødeleggelser, og det er alt vannet som gjør mest skade. Foto: Scanpix

På morgenen fredag hadde forsikringsselskapet If fått inn ca. 100 skademeldinger i kjølvannet av ekstremværet Gyda.

- Vi har fortsatt ekstra god bemanning på våre skadesentre, slik at vi skal ha god kapasitet til å hjelpe kundene med skadesaker etter uværet. Vi forventer at antallet skademeldinger bare vil stige i dagene som kommer, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If.

- Vi har fått innmeldt mange forskjellige typer skader, men det er selvsagt mye relatert til de store vannmengdene. Vanninntrengning gjennom tak og inn i kjellere er en gjenganger, men vi ser samtidig at vinden også har skapt ødeleggelser for kundene, sier han.

Tallet på skademeldinger har nær doblet seg over natten, og det er ventet en kraftig økning i timene og dagene fremover.

- Erfaringsmessig tar det litt tid før alle skader blir oppdaget, så selv om Gyda har forlatt oss for denne gang, vil skadesakene fortsette å komme etter hvert som folk ser til eksempelvis hyttene, campingvognene og båtene sine, sier Handeland.

Selv om antallet skader foreløpig er færre enn If fryktet, er mange av sakene omfattende. If har følgende råd til kunder som nå oppdager vanninntrenging i huset sitt.

- Når skaden først har skjedd gjelder det å redde det som reddes kan. Flytt verdigjenstander fra kjellere, boder og garasjer oppover i etasjene, eller til et trygt og egnet sted. Selv om man er godt forsikret, sparer man seg for en del tidsbruk og bryderi ved å unngå at ting blir ødelagt, sier Andreas Handeland i If.