Hva gjør du om flyet er forsinket eller kansellert?

Her er en oversikt over hvilke rettigheter du har og hva du kan gjøre dersom flyet ditt blir forsinket eller innstilt.

Dame i innsjekkingsskrankene på flyplass.

Det er lite som er mer frustrerende enn forsinkede fly eller kanselleringer når du skal ut å reise – enten du skal på jobbreise eller ferie. Ved omdirigeringer, innstilte fly eller forsinkelser er det flyselskapet som har hovedansvaret for å hjelpe deg med det praktiske.

Her er noe av det du har krav på.

Forsinket fly

Rettighetene dine kan variere noe avhengig av reisemål og flylengde, men hovedreglene er:

  • Ved forsinkelser på 2 timer eller mer, har du krav på forpleining, som mat og drikke.
  • Ved forsinkelser på mer enn 5 timer, har du krav på refusjon av billetten eller ny flybillett til samme reisemål.
  • Dersom forsinkelsen fører til behov for overnatting, skal flyselskapet dekke kostnadene.

Forbrukerrådet sine nettsider kan du legge inn nøyaktig hvor du skal reise og hvor lenge du har ventet, og se alle rettighetene du har på din reise.

Kansellert fly

Dersom flyet er kansellert, skal flyselskapet tilby deg hjelp med ombooking til første ledige fly eller en flyving på et senere tidspunkt, eller gi deg pengene tilbake.

Husk at dersom du velger å få tilbakebetalt kostnaden for flybilletten, kan du ikke kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining som mat og drikke på flyplassen.

Forsinket fly
Reiseforsikringen din kan hjelpe deg med å komme dit du skal dersom forsinkelse eller kansellering fører til at du ikke rekker videre reise med et annet flyselskap.

Hva dekkes av reiseforsikringen?

Dersom du velger å få pengene tilbake fra flyselskapet og må betale mer enn billettprisen for annen reise hjem, dekker Helårs reiseforsikring (Standard og Super) mellomlegget med inntil 3 000 kroner per person. I tillegg dekker forsikringen rimelig overnatting hvis det er nødvendig.

Dersom kanselleringen eller forsinkelsen medfører at du mister videre reise med et annet flyselskap, dekker reiseforsikringen din overnatting og nye billetter (såkalt innhenting). Dersom flyselskapet ikke kan hjelpe deg, kan du ta kontakt med If Europeiske Reiseforsikring.

Har du SmartDelay+ inkludert i reiseforsikringen din, får du fri tilgang til lounge hvis flyet er mer enn én time forsinket. Hvis flyplassen ikke har lounge, får du og inntil fire personer i reisefølget ditt en utbetaling på 40 euro per person.

Obs! Det er viktig å vite at reiseforsikring kun dekker utgifter til de som allerede er på reise. Hvis du sitter hjemme og skal på reise, må du kontakte flyselskapet og få hjelp fra dem.

Huskeliste ved kansellering og forsinkelse:

  • Kontakt flyselskapet ditt dersom flyet er innstilt eller mer enn to timer forsinket.
  • Ta vare på alle kvitteringer for eventuelle utlegg.
  • Ta kontakt med If Europeiske dersom du trenger en ny billett som er dyrere enn den opprinnelige, du har behov for overnatting i forbindelse med ny billett eller om du har mistet videre reise med et annet flyselskap.

Har du andre spørsmål? Kontakt oss gjerne, og vi vil forsøke å hjelpe deg så godt vi kan.

Mer om reiseforsikring