Det er lite som er mer frustrerende enn forsinkede fly eller kanselleringer når du skal ut å reise – enten du skal på jobbreise eller ferie. Ved omdirigeringer, innstilte fly eller forsinkelser er det flyselskapet som har hovedansvaret for å hjelpe deg med det praktiske.
Her er noe av det du har krav på.
Forsinket fly
Rettighetene dine kan variere noe avhengig av reisemål og flylengde, men hovedreglene er:
- Ved forsinkelser på 2 timer eller mer, har du krav på forpleining, som mat og drikke.
- Ved forsinkelser på mer enn 5 timer, har du krav på refusjon av billetten eller ny flybillett til samme reisemål.
- Dersom forsinkelsen fører til behov for overnatting, skal flyselskapet dekke kostnadene.
På Forbrukerrådet sine nettsider kan du legge inn nøyaktig hvor du skal reise og hvor lenge du har ventet, og se alle rettighetene du har på din reise.
Kansellert fly
Dersom flyet er kansellert, skal flyselskapet tilby deg hjelp med ombooking til første ledige fly eller en flyving på et senere tidspunkt, eller gi deg pengene tilbake.
Husk at dersom du velger å få tilbakebetalt kostnaden for flybilletten, kan du ikke kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining som mat og drikke på flyplassen.