“Skap en positiv stemning på jobben”

Det er viktig at personalet på en arbeidsplass har det bra. Der har lederen et stort ansvar, både for å forebygge og støtte medarbeidere som ikke har det bra.

- Forsøk å skape en positiv stemning på arbeidsplassen og ha sosiale aktiviteter. Snakk om hvor viktige medarbeiderne er for bedriften og vær nysgjerrige på dem, sier psykolog og professor emeritus Patrick A. Vogel.

Det er vanligere enn man tror at mennesker har det vanskelig i forskjellige faser av livet. Det kan være at noe har skjedd privat, men det kan også være arbeidsrelatert, eller en kombinasjon av disse. På en arbeidsplass vil de ansatte ofte vise at de jobber effektivt, er positive og stressresistente. Til tross for at psykiske lidelser er en vanlig årsak til sykmelding, er det fortsatt tabu å snakke om det på mange arbeidsplasser.  

Patrick A. Vogel.

- De faktorene kan gjøre det vanskelig å oppdage at noen ikke har det bra, sier psykolog og professor emeritus Patrick A. Vogel. Han har i over 40 år vært aktiv som terapeut og forsket på mennesker som er blitt syke på grunn av uro, stress og depresjon og har sett hva som hjelper dem å komme tilbake til arbeidet.  

Oppdag symptomene 

Den beste måten å unngå at noen blir langtidssykemeldt på grunn av psykisk lidelse, er å oppdage symptomene i en tidlig fase. Patrick A Vogel forteller at det finnes en del forskjellige tegn som ledere kan se etter.  
- Noen har kanskje en avvikende atferd, hopper over lunsjpausen, holder seg borte fra sosiale møter etter jobb eller ikke henger med på spøken. Kanskje vedkommende virker litt nervøs, irritert eller til og med sint.  

Fang opp personen 

Et råd som Patrick A. Vogel gir er å fange opp medarbeideren. Det kan for eksempel se ut som om personen har mye å gjøre og du spør om du kan hjelpe til med noe. Se hvordan vedkommende reagerer på det. Trekker de seg tilbake, opplever de støtte eller føler de seg truet? Hvis du får mulighet, foreslå at dere finner et tidspunkt for et møte. Men ikke sett press på medarbeideren der og da.

Lytt og støtt 

Når møtet finner sted, er det viktig å lytte og vise din støtte. 

- Det kan være vanskelig for en medarbeider å erkjenne at han eller hun har det dårlig eller er stresset. Og mange skammer seg over at de ikke har det bra. En leder som kan hjelpe noen å innse at de trenger hjelp, trenger også å kunne fortelle at det går an å få hjelp og hvilke alternativer som finnes. -At det ikke er skremmende og at det finnes gode metoder. Iblant finnes løsningen kanskje internt i bedriften, og iblant må man innhente ekstern ekspertise. 

Bra med hjelp i en tidlig fase 

Jo tidligere personen kan få hjelp, desto større forutsetninger gir det for å unngå langvarig sykdom. 

- Kanskje ett eller to besøk hos en terapeut i en tidlig fase kan bidra til å lindre symptomene personen har. Det må bli like naturlig å gå til terapeuten som til tannlegen eller optikeren, sier Patrick A. Vogel. 

Overvinne

Overvinne er hjelp gjennom e-terapi som skal gjøre det lettere for mennesker som trenger metoder/teknikker for å mestre for eksempel uro, bekymring, engstelse, eller andre psykiske vansker som ikke krever besøk hos psykolog eller terapeut.

Overvinne er et samarbeid med If og lanseres den 10. oktober.

Les mer om Overvinne

Jo tidligere personen kan få hjelp, desto større forutsetninger gir det for å unngå langvarig sykdom.

Patrick A Vogel, psykolog og professor emeritus.

Snakk åpent om problemer 

Derfor synes han det er viktig med en romslig bedriftskultur der man snakker åpent om problemer og hvordan man har det, uten at noen dømmer. Det er en del av det forebyggende arbeidet for å unngå at medarbeidere har det ille. Det er også bra å gi dem mer inngående kunnskap om hvordan de tar hånd om sin psykiske helse og hvordan de kan håndtere stress, kanskje ved å ta inn inspirerende forelesere eller la dem delta på kurs.

Det kan også hjelpe å gå gjennom arbeidsoppgavene. Både for lite og for mye å gjøre kan føre til at noen har det dårlig eller kjenner seg stresset. Kanskje er det på tide å gi noen nye, mer utfordrende oppgaver, eller at visse oppgaver skal gjøres av to personer i stedet for én, for å minimere stress.

Trenger å være delaktig 

Det finnes flere såkalte friskfaktorer i det psykiske arbeidsmiljøet. Medarbeiderne trenger å kjenne at de er delaktige og at de kan påvirke sin arbeidsplass. De må ha mulighet til å utvikle seg, lære seg nye ting og ta ansvar. De trenger å trives sammen med både kolleger og sjefer, kjenne det er rettferdig og at ingen får særbehandling eller trakasseres.  

- Det er bra å ha regelmessige samtaler med medarbeiderne, da blir det lettere å prate om noe skulle dukke opp, sier Patrick A. Vogel.

  • Tips til hva man kan gjøre som leder:
    •  Snakk regelmessig med medarbeiderne, da blir det lettere å prate om noe skulle dukke opp. 
    •  Skap en positiv stemning og ha sosiale aktiviteter. 
    •  Snakk om hvor viktige medarbeiderne er for bedriften. 
    •  Vær nysgjerrig på medarbeiderne.

  • Tips på hva en leder bør unngå:  
    •  Vær forsiktig med å snakke for raskt om symptomer. 
    •  Vær forsiktig med en persons følelser. 
    •  Ta ikke medarbeiderens frustrasjon og sinne personlig!

Snakk med oss om helseforsikring

Fyll ut et kort skjema, så kontakter vi deg så fort vi kan.

  • Helseforsikring skaper trygghet

    Forsikringen gir deg og dine ansatte rask tilgang til operasjon eller behandling av spesialist.

    Helseforsikring
  • Hva koster sykefravær?

    I kalkulatoren vår kan du beregne hvor mye sykefravær kan koste for bedriften din.

    Beregn her
  • Personalforsikring

    Forsikringer som sikrer bedriftens økonomi dersom ansatte blir utsatt for sykdom eller en ulykke.

    Forsikringspakker