Sikker sleping til sjøs

I dag er det vanlig at pontonger, fartøy, flytedokker, skrogseksjoner og andre flytende konstruksjoner slepes over åpent hav. Med bedre utdannede slepebåtførere og bedre slepeutstyr har det blitt mulig å gjennomføre transporter på en stadig tryggere måte. Likevel skjer det fortsatt skader i forbindelse med sleping.

For å bidra til trygg og sikker sleping, har vi her samlet gode råd og retningslinjer som kan være til hjelp.  

Les mer Meld skade

Planlegging er alfa og omega for en vellykket sleping

De som har jobbet med sleping i mange år, er enige om at hvert slep er unikt, selv om ruten og objektet som skal slepes, er den samme. Et havari kan få store og uventede følger. Derfor holder det ikke bare å ha en god forsikring. Grundig planlegging og riktig gjennomføring er avgjørende for et vellykket slep.

Slepefartøyet skal i hvert enkelt tilfelle godkjennes av oss i If, med hensyn til blant annet størrelse, styrke, slepeutstyr og bunkers. Hvis det slepte objektet har mannskap om bord, eller slepingen skjer over åpent hav, skal slepefartøyet ha en MOB-båt (mann-over-bord-båt).

Før avgang må værmeldingen vise gode forhold, minst 24 timer fremover. Ved tvil, skal kapteinen på slepefartøyet rådføre seg med If.

Objektet

  1. Mannskapets innkvartering under slepet, skal kontrolleres.
  2. Navigasjonslys og -signaler, samt nød- og sikkerhetsutstyr skal være i henhold til gjeldende forskrifter.
  3. Slepingen skal skje med hanefot av kjetting med forløper, som har 10 prosent lavere bruddstyrke enn slepetauet. En eventuell nylonslynge skal ha runde kauser og bør være dobbel. Hanefoten skal om mulig henge fritt utenfor objektet. Vinkelen i hanefoten bør være mindre enn 90 grader.
  4. En reservehanefot med forløper skal være koblet til. Ved ubemannet objekt skal reservehanefoten være utstyrt med minst 100 meter vaier, festet langs objektets utside, og med flytebøye festet til en 40 meter lang en-tommers line.
  5. Sikkerhetsfaktoren for slepeutstyret skal være godkjent for klassen.
  6. Tilpass ballast og dypgang, slik at objektet er stabilt og trygt å slepe.
  7. Åpninger og ventiler skal være lukket og vanntett. Rør mellom vanntette avdelinger skal enten stenges med ventil eller en blindflens.
  8. Hvordan ror og propellaksel skal låses, avgjøres for hvert enkelt tilfelle.
  9. Objektet skal kunne ankres, og ankeret skal om mulig kunne lettes.
  10. Det skal være vanntette lensepumper om bord som kan brukes under vann.
  11. Nødvendige strømkilder skal finnes om bord.
  12. Peileutstyr for tanker og lignende skal finnes om bord.
  13. All last og utstyr skal være godt stuet og sikret.
  14. Nødvendig fortøyningsutstyr skal finnes om bord.
  15. Det skal være stiger (lotslejdere) på begge sider. Hvis fribordet er over 9 meter, må det finnes faste og godkjente stiger om bord.
Besiktelse
  1. Besiktelsen skal gjøres i god tid av representanter for slepefirma, forsikringstaker, klasseselskap og If.
  2. På forsikringstakerens oppdrag skal det utarbeides en instruks der utstyr fastsettes og dimensjoneres. I kompliserte tilfeller og for enheter med store verdier skal denne instruksen utarbeides av en uavhengig Surveyor/konsulent som er spesialist på slepeoppdrag.
  3. Instruksen skal godkjennes av If.
  4. Klasseselskapet skal utstede sertifikat for slepingen.
  5. Nasjonal tilsynsmyndighet skal utstede sertifikat for sikkerhets- og brannslukkingsutstyr samt navigasjonslys og signaler.
  6. Før avgang skal If godkjenne slepebåten, objektet og utstyret. If skal ha kopier av sertifikatene.

Vil du ha tilbud på fartøyforsikring?

Få et uforpliktende tilbud på forsikring for selskapet ditt. Vi svarer deg innen 24 timer på hverdager og gir deg en skreddersydd forsikringsløsning.