Vedlikehold av skip og båter i næringsvirksomhet

Det er mye å passe på til sjøs, og selv for erfarne sjøfolk kan både små og store skader skje. Men mange skader kan unngås.

Her har vi samlet gode råd og enkle tiltak du kan gjøre før, under og etter seilas for å unngå de alvorligste feilene og skadene.

Sjekklister før, under og etter seiling

Før seiling

Sjekk at:

  • værmeldingen er god for hele turen
  • sjøkart er riktige og oppdaterte, enten på papir eller elektronisk
  • fartøyet ikke har lekkasjer
  • maskiner og elektronikk fungerer som de skal
  • alarmer for maskin og vannstand fungerer
  • maskiner er godt vedlikeholdt (for eksempel at olje er byttet)
  • det er nok drivstoff ombord
  • bemanningen er i henhold til gjeldende krav
  • lasten er riktig stuet og godt sikret med tanke på stabilitet
  • sikkerhets- og nødutstyr er i henhold til forskrifter
  • kommunikasjonsutstyr fungerer
  • du har ikke har flere passasjerer enn lovlig og at det er nok redningsutstyr til alle
    Fem gode vaner for å unngå maskinskader:
    • Sjekk jevnlig at motoren har kjølevæske og at den er i henhold til kravene.
    • Vær oppmerksom på hvordan motoren lyder og ta tak i problemer raskt om den ikke høres ut som vanlig.
    • Gjør det til en fast rutine å gå gjennom og loggføre tester av alle maskinalarmer, inkludert vannstandsalarm i maskinrommet. Vannlekkasjer fra bunnventiler, kjølesystem eller spylerpumper har forårsaket mange store maskinskader og totaltap, og det skal være en fungerende vannstandsalarm i maskinrommet.
    • Sørg for at alle om bord vet hvordan man stenger brannspjeld og hvor de er plassert.
    • Sjekk jevnlig at slanger er riktig montert, uten sprekker eller knekker, og godt festet.

    Under seiling

    Når du seiler skipet, er det en rekke grunnleggende ting det er verdt å ha kontroll på:

    • Hold god utkikk – dårlig utkikk er årsaken til 95 % av kollisjoner og grunnstøtinger.
    • Stol aldri 100 % på elektronisk navigasjonsutstyr. GPS kan ha feilmargin, så hold god avstand til land, skjær og andre fartøy.
    • Hvis elektronikken svikter, senk farten slik at du rekker å stoppe ved en nødsituasjon.
    • Gå med sikker fart i dårlig vær, dårlig sikt, mørke, tåke eller snøvær.
    • Vær alltid opplagt og uthvilt når du styrer.
    • Følg sjøveisreglene.
    • Utvis godt sjømannskap og hevd retten din hvis det kan skape farlige situasjoner.
    Vær oppmerksom på:
    • Sertifikater og sikkerhetsforskrifter
      Fartøy i kommersiell bruk skal alltid oppfylle krav fra relevante myndigheter, samt passe på at lovpålagte sertifikater er gyldige.
    • Feil på autopilot
      Når du navigerer i trange farvann, tett trafikk eller ved inn- og utpassering av havner, bør du vurdere manuell styring. Selv en liten feil på autopiloten kan føre til kollisjon eller grunnstøting.

    Etter seiling

    Når fartøyet ligger til kai:

    • Rederiet må ha en plan for bemanning som kan mobiliseres på én times varsel eller mindre.
    • Ved dårlig vær med sterk vind og høye bølger må fartøyet være bemannet som vanlig.
    • Fartøyet skal alltid være trygt fortøyd ut fra vær, strøm og havnens utsatthet.
    • Det må være brann- og vanninntrengningsalarm som automatisk varsler til ansvarlig person.
    • Fartøyet må sjekkes minst én gang daglig av en person som går om bord og kontrollerer fartøyet, inkludert maskinrom og lasterom.  
    Når skipet ligger i opplag:

    I vinteropplag kan rør og filter sprenges i stykker av kunde, noe som i verts fall kan føre til at fartøyet synker.

    • Bunnventiler skal være lukket og tette.
    • Ventilspindler skal være smurt og ventilhus, pakninger og rør skal være i god stand.
    • Kjølevannssystemer og andre innvendige vannsystemer skal tømmes.
    • Gjennomføringer i skroget må være i god stand og uten risiko for lekkasjer.
    • Propellakselen skal være tett.
    • Sjekk fartøyet jevnlig mens det ligger i opplag.

    En velsmurt maskin

    Bytt alltid motorolje i henhold til produsentens eller leverandørens spesifikasjoner, og sørg for at oljetypen er godkjent for det aktuelle bruksområdet. Ta jevnlig oljeprøver fra hovedmotor, girkasser og hydraulikk. Oljeanalyser kan deg gi tidlige varsler om pågående maskinskader. Analyser hjelper deg å vurdere om oljen er i god stand, om den er forurenset, eller om maskinen viser tegn på unormal slitasje.

    Et oljeanalyseprogram er et godt hjelpemiddel for å vurdere om maskinen opererer innenfor normale driftsparametere. Ved avvik må det gjøres tiltak umiddelbart for å redusere følgeskader.

    Et korrekt utført oljeprøve gir god informasjon om motorens tilstand og kan bidra til å forlenge levetiden til både olje og maskinkomponenter.

    Enkle tiltak for å unngå skader

    For eiere av båt eller fartøy er det en selvfølge å stenge bunnventiler, avløpsrør og filtre før vinterlagring av uoppvarmede fartøy. Men av og til kan det glemmes, og det kan føre til at rør og filtre sprekker i kulda. I verste fall kan fartøyet synke når dette tiner igjen.

    Forsikringen dekker ikke skader som skyldes grov uaktsomhet i forbindelse med vinterlagringen. Det er i alles interesse at du før fartøyets vinterlagring går gjennom punktene nedenfor, for sikkerhets skyld.

    Ved vinterlagring eller ved lengre havneopphold – sjekk at:

    • Bunnventilene er lukket og tetter godt, og at andre gjennomføringer er i god stand og uten risiko for lekkasje.
    • Ventilspindlene er godt smurte.
    • Ventilhus, pakninger og rørtilkoblinger er i god stand.
    • Kjølevannssystemet og andre innebygde vannsystemer er godt drenert.
    • Akselrør er tett.
    • Aquadrive og koblingshuset er tørt og fritt for vann.
    • Det er regelmessig tilsyn med fartøyet under lagringen.

    Vi anbefaler også at fartøyet utstyres med automatisk lensepumpe med nivåvakt.

    Eksempler på inspeksjonsrapporter etter skadesaker

    Her er utdrag fra to inspeksjonsrapporter som taler for seg selv.