Kollisjon

Har du kollidert? Vi håper det har gått bra med alle involverte, og vil gjøre alt vi kan for å hjelpe deg.

Vi fikser bilen din på 1-2-3

1. Meld skaden

Start med å melde skaden på nett. Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din, forteller deg hva forsikringen dekker, og avtaler veien videre.

2. Verksted og leiebil

Vi samarbeider med flere verksteder, og når vi tar kontakt med deg, avtaler vi hvilket verksted du kan bruke. Vi kan også hjelpe deg med leiebil.      

3. Din egenandel

Når bilen er ferdig reparert og klar til henting, betaler du egenandelen din direkte til verkstedet. Resten av regningen sender verkstedet til oss.   

Nyttig å vite om kollisjonsskader

Om du har kollidert med ett annet kjøretøy, må du og den andre parten gi beskjed til hvert deres forsikringsselskap. Vi anbefaler at dere i fellesskap fyller ut skademelding på ulykkesstedet.

Hvis du har skadet deg i uhellet, håper vi det går bra med deg. Det er fint om du gir oss informasjon hvis du er skadet. Smerter kan dukke opp i ettertid, og det vil være lettere å hjelpe deg hvis vi allerede vet om dette.  

Se hva bilforsikringen dekker ved kollisjon

Du må ha Super- eller kaskoforsikring for at kollisjon skal dekkes. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider eller ved å kontakte oss 

Bilforsikringen dekker:

  • Reparasjonskostnadene minus egenandelen som du må betale selv.
  • Skader på motpart.
  • Leiebil i perioden bilen er på verksted. 
    Les mer om leiebil
  • Transport til nærmeste verksted, hvis skaden er så stor at du ikke kan kjøre bilen til verkstedet selv.
    Les mer om veihjelp

Se hva bilforsikringen ikke dekker

Bilforsikringen dekker ikke

  • Hvis uhellet fører til andre kostnader for deg (for eksempel at du ikke når et fly du har billett til).
  • Gamle eller andre skader bilen hadde fra før.

Hvis du kun har ansvarsforsikring eller delkasko på bilen, er skader på eget kjøretøy ikke dekket. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider eller ved å kontakte oss 

Din egenandel

Da du kjøpte bilforsikringen bestemte du selv hvilken egenandel du ville ha. Så lenge du ikke har skader hos oss, opparbeider du deg en «egenandelsfordel». Hvis du penger stående her, kan du bruke dem til å betale hele eller deler av egenandelen. Du finner din valgte egenandel og hvor mye du eventuelt har oppspart på egenandelsfordelen på Mine sider

Spørsmål vi ofte får ved kollisjon

Lønner deg seg å bruke forsikringen?

Høyeste bonustap ved en skade er 10 prosent. Dette betyr at det sjelden lønner seg å betale skaden selv. Kontakt oss hvis du er usikker, så kan vi gi deg et overslag over hva et bonustap og egenandel totalt vil koste. 

Har du hatt 75 prosent bonus i 4 år eller mer, vil du ikke gå ned i bonus etter skaden, og da er det kun egenandel du trenger å ta med i vurderingen din. Hvis utbedring av skaden koster mer enn egenandelen din, vil det lønne seg å benytte forsikringen.

Hvilke verksteder kan jeg benytte?

Vi samarbeider med verksteder over hele landet. Når vi kontakter deg etter at du har meldt skade, avtaler vi hvilket verksted du kan bruke. 

Må jeg fylle ut skademeldingen på papir?

Dersom du har hatt et uhell med et annet kjøretøy, kan det være lurt å fylle ut felles skademelding. Du kan sende oss skademeldingen ved å svare på bekreftelsen du får på e-post etter at du har meldt skaden. 

Kontakt oss

Skriv til oss
Ring 21 49 24 00
Vår postadresse er:
If, Postboks 240, 1326 Lysaker

Skademelding til bilen

Ha alltid en skademelding liggende i bilen i tilfelle uhell. 

Bestill skademeldingsskjema

Fant du det du lette etter?

Hvis nei, gi oss tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

Gi din tilbakemelding