Leiebil

Når din egen bil står på verksted

Leiebil på 1-2-3

1. Meld skaden

Start med å melde skaden på nett. Vi tar kontakt med deg for å avtale veien videre, også med tanke på leiebil. 

2. Hent leiebilen

Når vi tar kontakt med deg, avtaler vi hvor du kan hente ut leiebilen.

 

3. Lever inn leiebilen

Leiebilen leveres tilbake når du henter din egen bil, eller etter avtale med utleier.

Nyttig å vite om leiebil ved skade

Dersom du har Super eller kaskoforsikring hos oss, kan du få leiebil mens bilen står på verksted. Det er en forutsetning av bilen står på verkstedet for reparasjon av skader som dekkes av forsikringen. Du kan ikke få leiebil for skader som kun er på bilens glassruter.

Hva dekker bilforsikringen? 

  • Forsikringen dekker leiebil for skader som er dekket av forsikringen.
  • Hvis du har Super har du dekket leiebil for hele perioden bilen står på verkstedet og ikke kan brukes av deg. Super dekker leiebil for inntil 500 kroner per dag.
  • Hvis du har kaskoforsikring har du dekket leiebil i inntil ti dager, når bilen står på verkstedet og ikke kan brukes av deg. Kaskoforsikringen dekker leiebil for inntil 350 kroner per dag. 

Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider eller ved å kontakte oss 

Hva dekker ikke bilforsikringen? 

  • Forsikringen dekker ikke utgifter til drivstoff, bompasseringer og lignende, det må du betale selv.
  • Forsikringen dekker leiebil kun hvis bilen er på verksted for reparasjon av skade som er dekket av forsikringen. Du kan altså ikke få dekket leiebil for eksempel dersom bilen er inne til ordinær service.
  • Du har ikke dekket leiebil dersom du har delkasko eller ansvarsforsikring.

Egenandel

  • Det er ingen ekstra egenandel for å benytte leiebil. Du betaler kun den vanlige egenandelen du må betale for skaden som er årsak til at du trenger leiebil.
  • Du kan velge å ikke ta imot tilbudet om leiebil, da får du i stedet en redusert egenandel. Har du kaskoforsikring, blir egenandelen redusert med 150 kroner per dag du ikke benytter leiebil. Har du Super, blir egenandelen redusert med 250 kroner per dag du ikke benytter leiebil. Det er normal reparasjonstid for aktuell skade som er utgangspunktet for beregning av antall dager du får reduksjon av egenandel for.
  • Når du ikke har skader hos oss, opparbeider du deg en «egenandelsfordel». Hvis du har penger stående her, kan du bruke dem til å betale hele eller deler av egenandelen. Du finner hvor mye du eventuelt har oppspart på egenandelsfordelen på Mine sider

Spørsmål vi ofte får om leiebil ved skade

Hvor kan jeg få leiebil?

  • Vi har avtale med mange verksteder som kan utlevere leiebil til deg når du leverer inn din egen bil til reparasjon. Det avtaler vi når vi tar kontakt med deg etter at du har meldt skaden.
  • Ellers er det Hertz vi har avtale med og hvor du selv kan bestille leiebil. Kontakt Hertz på nett eller telefon 21 04 08 04 og oppgi skadenummer som du fikk da du meldte skaden.

 

Hva om jeg har kaskoforsikring og trenger leiebil i mer enn ti dager?

Kaskoforsikringen dekker leiebil i maksimalt ti dager. Dersom du trenger leiebil ut over det, må du avtale det selv med Hertz og betale for de ekstra dagene selv. 

Kontakt oss

Skriv til oss

Ring 21 49 24 00

Postadresse:
If, Postboks 240, 1326 Lysaker

Fant du ikke det du lette etter?

Fortell oss hva du savner. På den måten kan vi gjøre tjenestene våre enda bedre.  

Gi din tilbakemelding