If-medarbeiderne fikk velge mellom nytt og resirkulert utstyr til hjemmekontoret

Da If-ansatte fikk muligheten til å kjøpe utstyr til hjemmekontoret, spurte flere av dem umiddelbart om de kunne kjøpe brukt utstyr med tanke på miljøet. If bestemte seg for å endre regnskapssystemet for å oppfylle ønsket.  

Da If lanserte en ny, hybrid arbeidsmodell i 2021, fikk alle medarbeiderne tilbud om å bruke et bestemt beløp for å lage en god, ergonomisk arbeidsplass på hjemmekontoret. Flere medarbeidere ønsket å kjøpe brukt utstyr i stedet for nytt.  

– Mange medarbeidere tenker på bærekraft når de tar beslutninger i hverdagen. Noen foretrekker å kjøpe brukt i stedet for nytt utstyr. Vi må naturligvis kunne oppfylle det ønsket, samtidig som vi sørger for at reglene for arbeidsplasser overholdes, sier Marketta Helokunnas, Head of Nordic Employment Relations and HR Compliance hos If. 

Det dukket opp to utfordringer i forbindelse med innkjøp av brukt utstyr. Begge utfordringene fikk høy prioritet og ble løst i løpet av kort tid: 

  1. Bruktkjøp gir ikke kvittering. If lagde en kvittering som kjøperen og selgeren må fylle ut sammen og levere til regnskapsavdelingen.
  2. Vi gjorde en teknisk justering i regnskapsportalen, slik at det ble mulig å registrere kjøp av brukt utstyr.

If støtter bærekraftige valg

Ved utgangen av 2021 hadde 41 prosent av medarbeiderne (ca 3 500 personer) benyttet seg av tilbudet om å innrede et ergonomisk hjemmekontor. Av disse valgte 350 personer å kjøpe resirkulert utstyr og møbler.  

– For If er det veldig viktig å støtte bærekraftig atferd. Mange har blitt inspirert av kollegenes bruktkjøp, noe som har ført til mange positive diskusjoner om resirkulering og bærekraft. Vi mener at disse 350 kollegene har sådd mange frø, sier Marketta Helokunnas. 

Marketta Helokunnas, Head of Nordic Employment og HR Compliance

Det selges mye som er nesten nytt

Rikke Hadbjerg er en av If-medarbeiderne som har benyttet tilbudet om å få et ergonomisk hjemmekontor betalt av If. Rikke jobber som Product Owner & Engagement Manager hos If Danmark. Hun jobber normalt tre dager hjemmefra og to dager på hovedkontoret til If i Hvidovre. 

Rikke er en av mange If-ansatte som foretrekker resirkulering og gjenbruk: 

Rikkes hund, Oscar.

– Jeg kjøper mye som er brukt. Det selges jo mye som er nesten nytt. Det jeg har sett etter, har ofte vært kostbart å kjøpe nytt, men når jeg kjøper de samme tingene brukt, får jeg råd til å kjøpe utstyr jeg ellers ikke hadde hatt mulighet til å kjøpe. Derfor var det ikke et krav for meg at utstyret måtte være nytt, forklarer hun. 

Rikke kjøpte en ergonomisk kontorstol og en mus til hjemmekontoret. 

– Jeg synes det er helt fantastisk at If gir oss muligheten til å velge mellom nytt og brukt utstyr. Da blir alle ivaretatt. Siden vi fikk muligheten til å kjøpe brukt utstyr, kunne jeg kjøpe mer og bedre utstyr for det samme beløpet. Og ikke minst er dette bra for miljøet: Planeten slipper unødvendig utnyttelse av ressursene. For meg viser det også at If er et moderne selskap som klarer å tilpasse seg, sier hun.  

Marketta Helokunnas

Marketta Helokunnas

Head of Nordic Employment
Relations and HR Compliance,
Turku

Rikke Hadbjerg

Rikke Hadbjerg

Channel Engagement
Manager, København