If Dyrehjelp – digital veterinærhjelp

I appen If Dyrehjelp får du rask og god hjelp av våre egne veterinærer gjennom chat, video eller telefon.

Inkludert i din dyreforsikring Kan brukes ubegrenset Åpent døgnet rundt

Hva er If Dyrehjelp?

Mistenker du at noe plager dyret ditt, og ønsker å diskutere symptomene med en veterinær? Eller har det skjedd noe akutt? Med If Dyrehjelp får du rask og profesjonell hjelp døgnet rundt av våre veterinærer.

Typiske problemstillinger kan være diaré, oppkast, kløe, øyeproblemer, forgiftning, hosting og skader.

Hva finnes i appen?

  • Vaktnummer tilgjengelig 24/7, alle dager i året
  • Hjelp via chat eller video hverdager kl. 8–16
  • Tilpassede tips og råd til egenbehandling
  • Kampanjer med gode tilbud

Trygghet døgnet rundt

  • Inkludert i alle våre dyreforsikringer
  • Ubegrenset og kostnadsfritt
  • Åpent døgnet rundt, alle dager i året
Bilde av appen

Slik fungerer det

  1. 1

    Last ned appen

    Last ned appen, og registrer deg med BankID. Du oppretter en enkel PIN-kode første gang du logger inn, men kan også velge å bruke ansiktsgjenkjenning ved senere anledninger. Skal du registrere dyret ditt, går du til "Profil". 

  2. 2

    Start en chat

    Svar på noen enkle spørsmål om dyrets helsetilstand før en veterinær kobles på i chatten. Hvis det trengs, kan dere avtale en videosamtale eller telefonsamtale.

  3. 3

    Få gode råd fra veterinæren

    Veterinærene våre kan hjelpe med å stille en diagnose, gi gode råd og veiledning, hjelp til hjemmebehandling og eventuelt henvisning til en fysisk veterinær eller klinikk. Er det snakk om noe akutt, kan du ringe vakttelefonen vår døgnet rundt.

Dame står ved en hest i en stall med en mobil i hånden

Trygghet hvor enn du er

Med If Dyrehjelp får du raskt hjelp der du er – og uansett tid på døgnet. Skulle det skje noe midt på natten eller i helgen, er vi her for deg.

Profesjonell hjelp

Alle veterinærene er godkjent for praksis i Norge, og har flere år med klinisk erfaring. Du kan være sikker på at du er i gode og trygge hender. 

Mann sitter med en mobil og en søt hund på fanget

Alt samlet i én app

I tillegg til veterinærhjelp, kan du også lese gode tips ved sykdom og skade. Du finner også 'oppskrifter' på hva du kan gjøre hjemme av egenbehandling.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan fungerer en konsultasjon?

Hverdager mellom kl. 08.00 og 16.00 starter du alltid med en chat – med mindre det er akutt, da ringer du vår døgnåpne vakttelefon.

Før veterinæren kobles på i chatten svarer du på noen enkle spørsmål til veterinæren, en oppsummering av symptomene. Deretter blir du satt i kontakt med en av våre veterinærer. Du kan dele bilder og video i chatten, og hvis det er ønskelig eller behov for det kan dere avtale en videosamtale i chatten. 

Som regel vil veterinæren avslutte chatten når samtalen er slutt. Hvis du ønsker å hente fram hva som ble skrevet i chatten, går du til 'Historikk' i høyre hjørne på siden 'Veterinærhjelp'. 

Kan jeg få resept i appen?

Det er per nå dessverre ikke mulig som et fast tilbud. Dette er strengt regulert av norske myndigheter, og det eneste som er lov per nå er flåttmiddel. Vi vil ha noen kampanjer innimellom med flåttmiddel, men utover det må du ta kontakt med en fysisk veterinær eller klinikk for få reseptbelagte legemidler eller fornye resepter.

Er det noen begrensninger på antall chatter eller telefoner?

Nei, det er ingen begrensning og tjenesten er gratis for deg som kunde. Du trekkes heller ikke i egenandel.  

Må man være kunde hos dere for å kunne appen?

Ja, inntil videre er tjenesten kun for If-kunder med dyret sitt forsikret hos oss.

Kan familiemedlemmer eller andre som skal passe dyret få tilgang?

Det er dessverre ikke mulig per nå å legge til andre i appen, men vedkommende kan selv laste ned appen og ringe akuttnummeret på vegne av dyret.

Kan alle dyr få hjelp i appen?

Vi tilbyr veterinærhjelp for dyrene vi forsikrer; hund, katt og hest.

Kan jeg få hjelp til adferdsrelaterte problemer?

Per nå tilbyr vi hovedsakelig hjelp ved skade og sykdom, ikke vanlige adferdsproblemer. Men mer utypisk adferd kan være tegn på skade eller sykdom, så ikke nøl med å bruke tjenesten for veiledning og råd.

Jeg har avtalt en videosamtale, hvordan skal jeg forberede meg?

Du avtaler en videosamtale i chatten, så det er bare å gå inn i chatten til avtalt tidspunkt, så vil veterinæren ringe deg. Ha gjerne dyret ved din side, da kan veterinæren gjøre en best mulig vurdering.

Kan jeg fortsette å bruke FirstVet?

Du kan fremdeles bruke FirstVet inntil tre konsultasjoner i løpet av et forsikringsår. Vi anbefaler likevel at du bruker If Dyrehjelp ettersom dette er våre egne veterinærer og uten begrensning i bruk. I tillegg får du døgnåpen hjelp. 

Hvordan behandles personopplysningene mine, og hvordan sletter jeg kontoen?

Her kan du lese vilkår for bruk av appen.