Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet svarene på ofte stilte spørsmål om Bruksbasert bilforsikring.

Gå tilbake til hovedsiden
Redigert

Om appen

Bruker appen mobildata?

Ja, appen bruker litt mobildata for å behandle turene dine og gi deg poeng. Appen laster opp omtrent 400-500 kilobyte med data per kjøretime.

Må jeg ha nettilgang for å bruke appen?

Du må ha tilgang til internett for at appen skal gi poeng til nye kjøreturer. Både WiFi og mobildata fungerer fint. Dersom smarttelefonen din ikke er koblet til internett når nye turdata er klar eller lastes ned, vil nedlastingen skje automatisk når smarttelefonen din er tilbake på nett.

Smarttelefonen din trenger ikke å være koblet til internett for å registrere turdata eller vise deg resultatene fra tidligere turer.

Bruker appen mye batteri?

Når du ikke kjører, har appen veldig liten effekt på batterinivået. Den bruker mobilbatteri for å prosessere data når du kjører, men selv da bruker den vanligvis kun et par prosent per time. Dette kan variere ut i fra mobilmerket og alderen på mobilen.

Slik sjekker du hvor mye batteri appen bruker:

  • iPhone
    • Gå til: Innstillinger > Batteri > Scroll ned til riktig app
  • Android
    • Gå til informasjonssiden i appen og scroll ned til den delen som heter «batteribruk»
    • Vær oppmerksom på at alle leverandører kan endre grensesnittet, så disse trinnene kan variere fra mobil til mobil.

Hvordan vet appen om jeg er fører eller passasjer?

Over tid vil appen lære seg å kjenne igjen hvordan og hvor du vanligvis kjører, noe som gjør det lettere å finne ut om du er den som kjører eller sitter på. Du kan hjelpe appen med dette ved å gå gjennom og oppdatere klassifiseringene på de første ti til femten turene dine, slik at appen lærer om du er sjåfør eller passasjer, eller om du er i et annet transportmodus (f.eks. tar kollektivt).

Du klassifiserer statusen din ved å gå til siden «Turer», trykk på en av turene, og deretter på sjåfør-ikonet øverst i høyre hjørne. Der kan du velge riktig transportmiddel. Poengsummen din vil endres umiddelbart, men det kan ta en liten stund før streaksene og plasseringen din på ledertavlen oppdateres.

Hvordan finner appen ut når kjøreturene starter og slutter?

Appen benytter en rekke ulike data fra sensorene i mobilen din til å finne ut om en kjøretur teller som én lang tur eller flere korte turer. Appen skal for eksempel kunne skille mellom kjørestopp på grunn av trafikk og kø, eller stopp fordi turen er over. Det er også verdt å merke seg at dersom én lang tur blir registrert som to korte turer, vil ikke dette påvirke poengsummen din.

Hva er den grå streken på kartet?

Det kan ta et par minutter før appen oppdager at du har begynt å kjøre, og før den begynner å samle inn posisjonsdata. Hvis dette skjer, vil appen finne en antatt vei tilbake til stedet du befant deg sist den var i bruk. Denne veien vises som en grå linje på kartet.

Hvorfor står det at appen registrerer en tur når jeg ikke befinner meg i en bil?

En sjelden gang i blant kan det dukke opp en «registrerer»-melding i appen når du ikke er ute og kjører. Dette kan skyldes at mobilen har oppdaget bevegelser eller endringer som kan ligne på en bil i fart. Selv om det står at appen registrerer en tur, vil ikke turen faktisk registreres i appen. Hvis dette mot all formodning skulle skje, kan du sette en merkelapp på turen, slik at den ikke telles med i poengsummen din.

Installere

Slik kommer du i gang med Bruksbasert bilforsikring

Se vår enkle instruksjonsvideo her

Følg instruksjonene i appen når du kobler appen med brikken. Det er ikke nødvendig å være i bilen når du gjennomfører oppkoblingen.

Det kan du gjøre akkurat hvor du vil – bare husk å feste brikken i bilen etter at du har koblet den til appen og skal ut å kjøre.  

Tar brikken mye plass?

Nei, brikken er på størrelse med en fyrstikkeske, men kvadratisk.

Må jeg ha en brikke i hver bil dersom jeg har flere biler?

Ja, for hver bil du ønsker å tegne Bruksbasert bilforsikring på, trenger du en brikke. For at vi skal kunne koble riktig brikke til riktig bil, må du sende inn ett skjema for hvert kjøretøy.

Hvorfor må jeg godta tilgangsforespørsler?

Når du laster ned appen, får du tilgangsforespørsler fra operativsystemet på mobilen. Du må gi disse tilgangene for å bruke alle funksjonene i appen.

Følgende tillatelser må gis for at appen skal fungere optimalt:

  • iOS
    • (Påkrevd) Stedstjenester: Stedstillatelsene må være satt til «Alltid» (og «Nøyaktig posisjon» på iOS 14 og nyere). Dette er nødvendig for at appen skal kunne registrere turene dine.
    • (Anbefalt) Bevegelse og kondisjon: Bevegelsesdataene dine gjør det lettere for appen å finne ut nøyaktig når den skal starte og stoppe registrering av kjøreturene.
    • (Anbefalt) Varsler: Hvis du aktiverer varsler for appen, kan den sende deg oppdateringer om turene dine, belønninger (hvis tilgjengelig) og andre spennende funksjoner.
    • (Påkrevd når brikken brukes) Bluetooth: Appen trenger tilgang til Bluetooth for å kommunisere med brikken (gjelder iOS 13 og nyere versjoner). Brikken kobles til mobilen via Bluetooth Low Energy, slik at du også kan bruke andre Bluetooth-enheter samtidig.
  • Android
    • (Påkrevd) Posisjonstjenester: Posisjonstilgang kreves for at appen skal kunne registrere turer i bakgrunnen på mobilen din. Denne tillatelsen må være satt til «Tillatt hele tiden» på Android 10 og nyere versjoner.
    • (Påkrevd) Fysisk aktivitet: Denne tilgangen kreves for å gi nøyaktige målinger av turene dine.
    • (Anbefalt) Varsler: Hvis du aktiverer varsler for appen, kan den sende deg oppdateringer om turene dine, belønningene dine (hvis tilgjengelig) og andre spennende funksjoner.
    • (Påkrevd når brikken brukes) Bluetooth: Appen trenger tilgang til Bluetooth for å kommunisere med brikken. Brikken kobles til mobilen via Bluetooth Low Energy, slik at du også kan bruke andre Bluetooth-enheter samtidig.

Hvordan installerer jeg brikken?

Først følger du instruksjonene som viser hvordan du kobler appen til brikken i bilen. Det er ikke nødvendig å være i bilen når du gjennomfører oppkoblingen.

Det kan du gjøre akkurat hvor du vil – bare husk å feste brikken i bilen etter at du har koblet den til appen og skal ut å kjøre.

Du fester brikken i bilen ved å fjerne papiret fra teipen og plassere brikken til innsiden av frontruta nede til høyre på passasjersiden.

Viktig: Brikken vil ikke fungere hvis det finnes metall mellom brikken og smarttelefonen (for eksempel hvis brikken ligger i en midtkonsoll som er laget av metall). Den vil heller ikke fungere hvis den ligger løst i hanskerommet eller koppholderen, da den må være fastmontert for å samle inn nøyaktige bevegelsesdata.

Hvorfor må jeg ha Bluetooth påslått for å bruke appen?

Bluetooth må være aktivert for at smarttelefonen skal kunne koble til og motta data fra brikken. Utstyret bruker Bluetooth Low Energy (BLE). Som navnet tilsier, krever dette veldig lite mobilbatteri.

Kan jeg bruke andre Bluetooth-enheter mens jeg bruker brikken?

Ettersom brikken kobles til mobilen via Bluetooth Low Energy (BLE), kan du også koble til andre Bluetooth-enheter med mobilen når brikken er i bruk.

Hvordan fjerner jeg brikken?

Du fjerner brikken ved å dra den opp og vekk fra overflaten den er festet til.

Deler du bil med en partner og ønsker at denne personen også skal ha tilgang til Bruksbasert bilforsikring?

Det er mulig dersom partneren din står som medforsikrer på forsikringsavtalen. Del denne påmeldingssiden med partneren din, som så må fylle ut skjemaet og sende det inn til oss. Vi gjør oppmerksom på at dette kun er mulig hvis partneren din står som medforsikrer på bilforsikringen hos oss. Vi mottar begge deres kjørescorer, men benytter kun den laveste kjørescoren.   

Bruk av appen

Koster det penger å bruke Bruksbasert Bilforsikring?

Nei, brikken mottar du kostnadsfritt av oss og bruken av den er også kostnadsfri.

Må jeg åpne appen før jeg kjører?

Nei, kjøreturen registreres automatisk av brikken, og via Bluetooth-koblingen til mobilen din blir kjøreturen registrert i appen. Den vil vises neste gang du åpner appen, f.eks. etter at du har parkert hjemme eller på jobb.

Hvorfor blir ikke turene mine registrert?

Appen kjører i bakgrunnen på mobilen din. Dette betyr at appen ikke trenger å være åpen på hovedskjermen for å registrere turer. Hvis appen ikke registrerer turer automatisk, kan det skyldes følgende:

  • Appen registrerer ikke turer dersom mobilen er skrudd av.
  • Appen registrerer ikke turer dersom batterinivået på mobilen er veldig lavt, eller batterisparing er skrudd på.
    • Slik fikser du det: Lad opp mobilen og skru av strømsparingsmodus. De fleste telefoner lar deg også velge når batterisparingen skal skrus på. Hvis du vil at det skal skrus på når telefonen har mindre enn 10 % batteri, kan du gå til innstillingene og finne innstillingene for batteri eller batterisparing.
  • Appen registrerer ikke turer dersom posisjonstjenesten ikke er aktivert.
    • Feilsøking i iOS: Gå til «Innstillinger». Velg denne appen. Gå til «Sted» og velg «Alltid tillatt». Pass på at «Nøyaktig posisjon» er aktivert dersom du bruker iOS 14 eller nyere.
    • Feilsøking på Android: Gå til «Innstillinger». Velg «Apper og varsler» og så «Alle apper». Finn denne appen. Gå til «Tillatelser» og så «Posisjon». Velg «Tillat hele tiden».
  • Appen kan ikke registrere turer dersom én eller flere av sensorene ikke virker som de skal. Dette kan for eksempel være GPS-en, akselerometeret eller gyroskopet.
    • Feilsøking av problemer med akselerometer eller gyroskopet:
      • For å fikse dette, kan du skru mobilen av og på.
      • Hvis det ikke fungerer, kan det hende at du må sende den inn til reparasjon.
      • Tips: Hvis mobilen din ikke klarer å bytte automatisk mellom stående og liggende modus når du roterer den, kan det tyde på at gyroskopet ikke virker som det skal (sjekk at lås for skjermrotasjon er av).
    • Feilsøking av problemer med posisjonstjenesten eller GPS:
      • Skru mobilen av og på.
      • Hvis dette ikke fungerer, kan det hende at du må sende den inn til reparasjon.
    • Appen registrerer ikke turer dersom mobilen har flere ulike apper kjørende i bakgrunnen, spesielt dersom de alle krever mye batteri og data.
      • Slik fikser du det: Lukk alle apper som krever mye batteri.
    • Appen registrerer ikke turer dersom Bluetooth ikke er aktivert (gjelder kun bruk av appen i kombinasjon med brikken).
      • Slik fikser du det: Skru på Bluetooth. Dette gjøres vanligvis fra nedtrekksmenyen som dukker opp hvis du sveiper nedover fra toppen av mobilskjermen.

Kan jeg sette appen på pause?

Du kan sette appen i standbymodus for å skru av turregistreringen i et bestemt tidsrom. For å aktivere standbymodus, går du til innstillingene inne i appen og velger hvor lenge du vil at modusen skal vare.

Hvordan kan jeg slå av brikken?

Du kan ikke skru av brikken. Etter endt kjøretur, går brikken i dvale for å spare strøm. Den skrus på automatisk idet den oppdager bevegelse.

Hva betyr det når en tur er merket med «Kun brikke»?

Turene vil merkes som «Kun brikke» hvis smarttelefonen ikke er koblet til brikken under kjøreturen. Dette kan skyldes en rekke årsaker, som for eksempel:

  • Smarttelefonen var ikke med på turen
  • Smarttelefonen var avskrudd
  • Smarttelefonen hadde lavt batteri
  • Bluetooth eller posisjonstjenesten var deaktivert

Hvordan sletter jeg en tur?

Som bruker kan du fritt merke en tur – la oss få vite at du var passasjer (ikke sjåfør) eller at noen andre i bilen brukte din mobiltelefon mens du kjørte – og kjørescoren din blir justert deretter.

Du kan også sende melding til vår kundeservice dersom det er noe annet med en kjøretur du reagerer på eller er uenig i, slik som at fartsgrensen på stedet er noe annet enn det appen baserer seg på. Dermed kan vi gjøre nødvendige endringer hos oss.

Dersom det er andre grunner til at du skulle ønske å slette en tur, må du sende melding til oss slik at vi kan gjøre det på vår side.

Jeg har byttet bil eller telefon

Dersom du bytter bil ønsker vi at du kontakter oss på bruksbasert@if.no og oppgir nytt og gammelt registreringsnummer. 

Bytte telefon eller telefonnummer

Bytter du telefon trenger du bare å laste ned appen på nytt og logge inn. Har du byttet SIM-kort eller telefonnummer kan det hende du oppleve problemer, da sender du oss en mail på bruksbasert@if.no.

Hvordan beregnes målingene?

Hvordan måles hard bremsing?

Appen registrerer en bråbrems hvis hastigheten plutselig reduseres. Dette kan skje når du bremser hardt for å nå en lav fartsgrense, eller reduserer farten brått når du er på motorveien. Dersom du bråbremser ofte, selv når det skjer i lav fart, kan det tyde på at du kjører for nært andre biler eller ikke følger med i trafikken, og dette kan føre til kollisjoner.

Hvorfor fikk jeg fratrekk på grunn av bråbrems når jeg ikke kunne unngå det?

Appen vet ikke hvorfor du bråbremser – den måler kun hvor lenge og hvor hardt du bremser. Den samlede poengsummen baseres på antall bråbremser som registreres. Den vil ikke påvirkes i særlig stor grad av et par hendelser der det var helt uunngåelig å bråbremse. Du kan derimot miste stjerner for enkeltturer på grunn av dette, ettersom stjernene kun måler det som skjer på spesifikke turer.

Det samme gjelder for vedlikeholdsbrems av elbiler:

Mange elbileiere får beskjed om å bremse litt hardt ned for å forhindre rust eller problemer med bremsene. Dette vil påvirke scoren på den bestemte turen, men det skal svært mye til for at det skal påvirke scoren i så stor grad at man mister rabatten. 

Hvordan måles fartsoverskridelser?

Appen registrerer fartsoverskridelser når brukeren kjører over en «trygg hastighet». Dette er basert på en terskel over den angitte fartsgrensen på den aktuelle veien.

Jeg kjørte på en motorvei, men appen registrerte at jeg kjørte over fartsgrensen på en annen vei i nærheten. Hva kan jeg gjøre?

Appen kan i blant ha problemer med å skille mellom motorveier og andre veier som går parallelt med dem. Derfor kan den måle hastigheten din basert på den mindre veien i stedet for motorveien. Vi jobber med å løse dette problemet. Frem til det løses, kan du ta kontakt med brukerstøtte dersom du ønsker å melde ifra om det.

Hvordan måles brå akselerasjon?

Brå akselerasjon måles ut ifra hvordan du setter opp farten når du kjører – altså hvor raskt du går fra lav fart til høy fart. Enkelte omstendigheter, slik som flettekjøring inn på en motorvei, kan i blant gjøre det vanskelig å unngå plutselige fartsøkninger. Slike sjeldne forekomster vil ikke påvirke poengsummen din. Dersom appen ofte registrerer brå akselerasjon når du kjører, vil det gå utover poengsummen din.

Hvordan måles kurvekjøring og krappe svinger?

Appen registrerer kurvekjøring dersom du tar en krapp sving. Hvis du vil unngå krappe svinger, er det lurt å sette ned farten i god tid før du svinger.

Hvordan måles mobilbruk?

Appen oppdager mobilbruk på tre måter:

  • Mobilskjermen er på
  • Du holder mobilen i hånden og beveger den
  • Bilen er i bevegelse

Poengberegning

Blir min score påvirket hvis andre kjører bilen min og jeg er passasjer?

Etter at en kjøretur er registrert og du kan se den i appen, velger du om du selv var sjåfør eller passasjer på turen.

Kjøreturer der du var passasjer vil ikke være del av ditt grunnlag for å beregne din score.

Hvordan beregnes rabatten?

Rabatten beregnes som en flat 5 % rabatt som kan komme i tillegg til annen eventuell rabatt du har (f.eks. en rabatt du har som medlem av en organisasjon eller ansatt i et firma som har en avtale med If).

Hvordan påvirker Bruksbasert Bilforsikring andre rabatter eller bonuser jeg har hos dere?

Rabatten du kan få for Bruksbasert bilforsikring, er en egen rabatt som ikke spiller inn på eller berøres av andre rabatter eller bonuser.

Eksempel: Om du er medlem av AmCar og har den rabatten, kommer rabatt for Bruksbasert bilforsikring i tillegg. Skulle ditt kjøremønster over tid tilsi at rabatten for Bruksbasert bilforsikring blir fjernet, vil dette ikke berøre rabatten gjennom AmCar.

Kan jeg overføre rabatten min til andre?

Rabatten er knyttet opp til forsikring av ett konkret kjøretøy i ditt navn. Når Bruksbasert bilforsikring avsluttes, opphører også rabatten for samme kjøretøy. Den kan ikke overføres til andre personer, men du kan tegne Bruksbasert bilforsikring på flere av bilene dine om du ønsker det.

Hvordan gir appen meg poeng på kjøringen min?

Appen samler inn og analyserer kjøredataene dine, og gir så en samlet poengsum fra 1 til 100, basert på en rekke kriterier. Det blir også gitt en egen poengsum for hvert kriterium.

  • Mobildistraksjon: Bruk av mobilen i hånden når bilen er i bevegelse
  • Brå bremsing: En plutselig fartsreduksjon
  • Fartsoverskridelser: Når du kjører for fort på en gitt vei
  • Brå akselerasjon: En plutselig fartsøkning
  • Kurvekjøring: Brå og krappe svinger

Hvordan påvirkes scoren min hvis jeg bruker mobilen til å spille musikk, eller som GPS mens jeg kjører?

All bruk av mobil mens du kjører bil, om den er en del av ditt kjøremønster over tid, påvirker din score negativt.

Bruk av mobilen her vil si enhver berøring av skjermen.

Om mobilen er tilkoblet Apple CarPlay / Android Auto, slik at du kan bruke GPS, spille musikk, stemmestyrt meldingstjeneste og lignende – uten å måtte berøre selve mobiltelefonen – regnes det ikke som bruk av mobilen.

Hvorfor gikk poengsummen min ned?

Det er tre hovedårsaker til at poengsummen din går ned.

  • Endring over tid: Appen regner ut poengsummen din basert på turene du har registrert i løpet av de siste to ukene. Dette betyr at poengsummen din kan endre seg fra dag til dag, ettersom turer som er eldre enn to uker fjernes fra utregningen.
  • Endring i risikoatferd: Poengsummen beregnes basert på kjøringen din. Den går ned dersom det oppdages flere risikohendelser i løpet av de siste to ukene enn i tidligere perioder.
  • Endring i distanse: Poengsummen beregnes også basert på antall risikohendelser fordelt på antall kilometer kjørt. Dette betyr at poengsummen din vil reduseres dersom du har like mange risikohendelser i denne perioden som i forrige periode, men kjørte mindre denne perioden.

Hva er forskjellen mellom poengsummen og stjernerangeringen?

Poengsum

Den samlede poengsummen din er et tall mellom 1 og 100, og vises i hovedskjermen inne i appen. Dette er hovedmålingen av kjøringen din, og beregnes med data fra alle turene du har kjørt de siste to ukene. Appen sammenligner poengsummen din med gjennomsnittet blant andre sjåfører i hver kategori, slik som bremsing og fartsoverskridelser, og legger sammen alle poengene dine for å komme frem til en totalsum. Appen bruker aggregerte data fra flere millioner brukere og milliarder av målte kilometer til å regne ut relativt risikonivå per kilometer.

Stjernerangering

Hver tur får stjerner som du kan se på Tur-siden. Stjernene gir deg innsikt i hva som skjedde på hver tur. Du kan miste stjerner på grunn av risikoatferd, slik som mobilbruk, bråbremsing, fartsoverskridelser, brå akselerasjon og kurvekjøring.

Hvorfor fikk jeg fratrekk for mobilbruk når bilen står i ro?

Selv om bilen står i ro når du plukker opp mobilen, registrerer appen mobilbruk hvis du holder mobilen i hånda når du begynner å kjøre. Fratrekk for mobilbruk gjelder kun for tidsrommet der du bruker mobilen og er i bevegelse samtidig. Det er tryggere å legge fra seg mobilen før du begynner å kjøre.

Hvorfor fikk jeg fratrekk for mobilbruk når mobilen min ble brukt av en passasjer?

Appen klarer dessverre ikke å skille mellom når mobilen brukes av sjåføren eller en passasjer. Om du har fått dårlig score på en tur fordi en passasjer brukte mobil din, kan du i appen hente opp denne turen under fanen «Turer». Finn deretter den aktuelle turen i oversikten og marker at mobilen ble brukt av en passasjer. Da vil scoren for mobilbruk fjernes helt fra den aktuelle turen. Dette vil vises som null stjerner i oversikten din, og betyr at mobilbruk ikke er beregnet med i det hele tatt. 

Personvern og data

Hvorfor ber vi om samtykke?

Med ditt samtykke kan vi benytte data om kjøringen din, som bruk av mobiltelefon under kjøring og fartsovertredelser, til å beregne en kjørescore. For å kunne beregne hastighet, må GPS-posisjon være aktivert. Innsamlet data vil også bli benyttet til interne analyser, der de anvendes for å utvikle risikoprofiler, samt en generell forbedring av våre prismodeller og dine brukeropplevelser. 

Din GPS-posisjon vil i tillegg bli brukt for å varsle Viking hvis du trenger hjelp. Det rettslige grunnlaget for å behandle personopplysninger til dette formålet er at behandlingen er nødvendig for å beskytte dine vitale interesser, Jf. GDPR art. 6 (1) d).

Samtykket varer så lenge du er en del av Bruksbasert bilforsikring, eller til du velger å trekke det tilbake. For å kunne utvikle risikoprofiler, samt en generell forbedring av våre prismodeller og dine brukeropplevelser, lagrer vi dataene i 2 år etter at du har forlatt Bruksbasert bilforsikring, eller til du ber om at vi sletter dem. Deretter blir dataene anonymisert.

Hvilke personopplysninger samler appen inn og til hvilke formål?

Appen Bruksbasert bilforsikring, samt brikken som kommuniserer med appen, leveres av firmaet Cambridge Mobile Telematics (senere kalt CMT), som er verdensledende innen telematikk-tjenester. Appen og brikken samler inn data som brukes til å måle kjøringen din. I tillegg kan den registrere data om hvordan du bruker appen, som senere vil brukes til å forbedre brukeropplevelsen.

Appen samler inn:

  • Tid (registrerer når turen starter og stopper, samt hendelser underveis)
  • Posisjonsdata (registrerer posisjon)
  • Akselerometerdata (måler akselerasjon i G-krefter)
  • Gyroskopdata (måler rotasjon)
  • Magnetometerdata (kompassretning)
  • Barometerdata ( måler trykkforskjellen som oppstår når du kjører opp eller ned i høyden, for å mer nøyaktig kunne vurdere akselerasjonen og hastigheten til et kjøretøy )
  • Mobilbruk under kjøring (under kjøring registreres mobilbevegelser, samtaler med eller uten handsfree og annen trykking på skjerm/tastatur på telefonen)
    • Viktig: Appen samler ikke opplysninger om hvilke andre apper som brukes, og heller ikke innholdet i meldinger og telefonsamtaler.
  • Innstillinger og status på telefonen (innhenter hvilke innstillinger på mobiltelefonen): 
    • Lokasjon (Aktivering av denne tillatelsen kan forbedre nøyaktigheten av turene du tar)
    • Bevegelse og kondisjon (Tilgang til denne gjør det enklere å fastslå når en kjøretur er ferdig)
    • Varslinger (Gjør det mulig å sende push-varslinger)
    • Bluetooth (Gjør det mulig for appen å kommunisere med brikken i bilen)
  • Samhandling med sidene og informasjonen i appen (hvordan appen benyttes)

Av innsamlet data, benytter vi følgende for å beregne din kjørescore:

Bruk av mobiltelefon - Å bruke mobiltelefon mens du kjører øker risikoen for å miste oppmerksomheten i trafikken. Appen vil registrere om du bruker telefonen, og dette vil påvirke poengsummen din. Hvis du må ta en samtale, sørg for å bruke handsfree eller stopp helst bilen, ettersom bruk av handsfree også kan være en distraksjon. Hvis du bruker kart, plasser telefonen i en mobilholder. Ikke la passasjerer bruke telefonen din, da dette også vil påvirke poengsummen din.

Fart - Hvis du kjører over fartsgrensen, vil dette bli registrert av appen, så sørg for å være oppmerksom på trafikkskilt og alltid vite hva fartsgrensen er.

Bremsing - Appen vil registrere harde eller raske oppbremsinger, så gi deg selv nok tid til å bremse. Hold deg til fartsgrensen og oppretthold en sikker avstand mellom deg og bilen foran.

Akselerasjon - Hvis du akselererer for raskt når du øker farten, vil dette bli registrert av appen. Å akselerere sakte og jevnt viser at du har kontroll over bilen.

Svinging - Hvis du foretar raske og brå svinger, vil dette vises på dine kjøreturer, så sørg for å tilpasse farten etter svingene.

GPS-posisjon – Denne innhenter vi og sender videre til Viking dersom appen registrerer at det kan ha skjedd en alvorlig bilulykke, slik at de kan kontakte deg og sende hjelp hvis nødvendig.

Annen bruk av data:

Innstillinger på telefonen – Innstillingene på telefonen innhentes for å sørge for at oppkoblingen og delingen av data mellom brikke og telefon fungerer. Bluetooth må hele tiden være på. I tillegg innhentes batteristatus for avdekke om nivået er for lavt til å koble til brikken.

Samhandling med sidene og informasjonen i appen. Denne informasjonen vil bli benyttet til å forbedre brukeropplevelsen din.

Innsamlet data vil også bli benyttet til interne analyser, der de anvendes for å utvikle risikoprofiler, samt en generell forbedring av våre prismodeller og dine brukeropplevelser.

Denne informasjonen ble opprinnelig publisert: 7. juni 2024, og sist oppdatert 7. juni 2024.

Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

For å beregne din kjørescore, baserer vi oss på data de siste to ukene.

For å kunne utvikle risikoprofiler, samt en generell forbedring av våre prismodeller og dine brukeropplevelser, lagrer vi dataene i 2 år etter at du har forlatt Bruksbasert bilforsikring, eller til du ber om at vi sletter dem. Deretter blir dataene anonymisert.

Hvem deler vi data med?

I de tilfellene der appen og brikken registrerer at det kan ha skjedd en alvorlig bilulykke, vil vi dele GPS-lokasjon, navn og mobilnummer med vår samarbeidspartner Viking. Dette gjør vi for at de skal kunne kontakte deg og sende hjelp dersom det er nødvendig.

Vi deler din postadresse med vår samarbeidspartner BSP AS (org.nr.  989112953), slik at de kan sende deg brikken som kobles opp med appen i posten.

Vi deler også ditt navn, mobilnummer og registreringsnummer med CMT, slik at de kan opprette deg som bruker i appen Bruksbasert bilforsikring. Det er forøvrig CMT som samler inn data fra app og mobil. 

Kan dataene dere samler inn få negative konsekvenser for meg?

Vi benytter innsamlet data til å beregne en kjørescore for deg. Dersom din kjørescore faller under 30, kan du risikere å miste rabatten på 5 %, som du i utgangspunktet får når du blir med i Bruksbasert bilforsikring. Dette er den eneste negative konsekvensen som dataen kan gi. Prisen på din bilforsikring vil ikke øke som følge av den lave kjørescoren. Det er kun rabatten du risikerer å miste.

Vi vil ikke bruke innsamlet data i behandling av eventuelle skadesaker med bilen. 

Innsamlet data vil bli benyttet til generell forbedring av våre prismodeller og dine brukeropplevelser, men uten at dette vil ha noen negativ effekt på deg som kunde.

Dine rettigheter og hvordan du håndhever dem

Du finner utfyllende informasjon om dette i vår oversikt over behandling av personopplysninger.

Hvordan behandles personopplysningene mine?

Ønsker du ytterligere informasjon om hvordan personopplysninger behandles, kan du gå til vår side om behandling av personopplysninger.

Diverse

Må jeg betale dersom Viking må rykke ut for å hjelpe meg?

Dersom Viking rykker ut og bistår deg, regnes dette som ordinær veihjelp. Vi hjelper deg dersom du opplever motorstopp, tomt batteri eller en annen plutselig hendelse som gjør at du ikke kan kjøre videre. Veihjelp gjelder i hele Europa, og også om du er hjemme.

Dekningen inkluderer assistanse på stedet og tauing til verksted hvis nødvendig. Egenandelen er 750 kroner, men påvirker ikke bonusen din.

Du kan lese mer om veihjelp på if.no.

Vilkår for Bruksbasert bilforsikring (PDF)

Retur av kjørebrikke

Hvordan returnerer jeg en ubrukt kjørebrikke?

Har du mottatt en kjørebrikke du ikke har tatt i bruk? Da setter vi stor pris på om du returnerer den til oss. Ubrukte brikker kan gjenbrukes, og ved å sende dem tilbake bidrar du til mindre avfall og lavere kostnader.

Vær oppmerksom på at det koster oss penger å motta returer, så vi ber derfor kun om at ubrukt utstyr sendes tilbake.

Slik gjør du det:

  • Gå til dette skjemaet og send det inn til oss. 
  • Når vi mottar skjemaet, sender vi deg en returkode på e-post.
  • Pakk inn brikken og ta den med til nærmeste PostNord-leveringssted. De vil skrive ut en returseddel for deg.
  • Fest returseddelen på pakken og lever den inn.

Dersom du har en brukt kjørebrikke som du ikke lenger bruker, kan den returneres til avfallshåndtering for batteriavfall.

Takk for at du hjelper oss med å bruke ressursene på en ansvarlig måte!

Redigert