Hvem har ansvaret hvis varene kommer for sent frem?

Vi skal selge varer til Russland, og kunden ønsker at betingelsene skal være CIP Moskva. Vi har egen transportforsikring, så dette burde være greit. Men er det slik at kunden bærer risikoen ved denne betingelsen? Slik at hvis noe skulle skje (og det kan det jo godt på vei/i Russland) har ikke vi noe ansvar og kan ikke lastes for dette?

Det er slik at vi kan motta dagbøter hvis varene ikke kommer frem i tide. Men dette er da i så fall kundens problem, så lenge vi har levert til transportøren?

Leveringssted i dette tilfellet er:

  • lastet på transportmiddel
  • eller ankomst terminal for videre transport

Svar: Mottaker overtar risikoen for hoveddelen av transporten og frem til destinasjon. Avtale om dagbøter reguleres ikke av Incoterms, men av den rettslige avtalen mellom partene.

Pris på forsikring

Start med å fylle i organisasjonsnummer.

Organisasjonsnummer må oppgis, 9 siffer
Jeg har ikke organisasjonsnummer
Skjemaet blir sendt...