Vanlige spørsmål om forsikring for borettslag og sameier
Spørsmål om skader
Hva gjør jeg ved akutt vannskade?
- Steng vannet
- Ring rørlegger
- Flytt gjenstander som kan bli skadet av vannet
- Tørk opp
- Hold de skadede bygningsdelene som kjølige og luftige som mulig. Det forhindrer sopp- og muggdannelse
- Meld skaden til oss
Får jeg tilbakebetalt for førstehjelp?
Med førstehjelp mener vi for eksempel tilkalling av rørleggervakt. Hvis du har bestilt førstehjelp selv i forbindelse med skaden, må du først betale fakturaen. Hvis skaden er dekket av forsikringen, betaler vi tilbake pengene du har lagt ut.
Får jeg betalt for eget arbeid?
Gjør du arbeid selv for å utbedre eller begrense skaden, kan du få kompensasjon for dette arbeidet. Det fordrer at skaden dekkes av forsikringen. Noter hva du har gjort og hvor lang tid du har brukt.
Hva er en befaring?
Forsikringsselskapet bestiller en takstmann eller en håndverker for å se på skaden. Vi ringer deg, eller den kontaktpersonen du har oppgitt, for å avtale tid for befaring. Gi beskjed i løpet av befaringen hvis du ønsker at forsikringsselskapet skal ordne med reparasjon
Hvor lang tid tar en reparasjon?
Hvor lang tid det tar før du er tilbake til hverdagen er avhengig om omfanget på skaden. Vær obs på at selv en liten vannskade kan ta flere uker å tørke skikkelig. Ofte kan du bo hjemme selv om tørkingen pågår, dette får du informasjon om når partneren vår er på befaring hjemme hos deg.
Kan jeg reparere selv?
Du kan få tilbud om et kontantoppgjør, eller at en av våre partnere håndterer skaden for deg. Velger du kontantoppgjør takserer vi hva det vil koste å reparere skaden, og utbetaler beløpet til deg. Da står du fritt til å reparere skaden på den måten som er best og mest praktisk for deg. Kanskje kan du gjøre mye selv? Kanskje du vil bruke et firma du kjenner fra før?
Jeg er ikke mva-pliktig
Kontantoppgjør utbetales i første omgang ekskl. mva. Send oss kopier av faktura eller kvittering som dokumenterer at du har betalt mva., så refunderer vi beløpet til deg.
Får jeg tilbakebetalt strømforbruket?
Strømforbruk til vifter, avfukter og lignende, meldes inn fra partnerne våre. Dette dekkes av forsikringen. På grunn av varierende strømpriser, beregner partneren riktig erstatning i hver enkelt sak.
Hva gjør jeg om boligen/leiligheten blir ubeboelig?
Hvis leiligheten er uten fungerende kjøkken eller bad, anses leiligheten din for å være ubeboelig. Da dekker vi markedsleie. Dette vil bli avklart av vedkommende som foretar befaringen. Boutgifter utover det markedsleien dekker, kan du søke om å få dekket av innboforsikringen din.
Hva er egenandel?
Alle forsikringsoppgjør har en egenandel. Det er den delen av skaden som du eller boligselskapet selv må betale. Vi sender en faktura til boligselskapet når skaden er ferdig. Hvis skaden gjøres opp med kontantoppgjør, kan vi trekke egenandelen direkte fra oppgjøret. Det er styret i boligselskapet som avgjør om det er boligselskapet eller du som eier/andelseier som skal betale egenandelen.
Hva er det viktig å gjøre når skaden først har skjedd?
Begrens skaden så mye som mulig:
-
Rydd, Vask, tørk og luft ut.
-
Ta bilder for å dokumentere omfanget av skaden.
-
Hold de skadede bygningsdeler så kjølig og luftig som mulig for å unngå mugg/soppdannelse.