Slik kan du unngå

ID-tyveri

Identitetstyveri og -svindel blir stadig mer vanlig og utspekulert. I verste fall kan det føre til at du blir holdt ansvarlig for betaling av tjenester, produkter og lån du ikke har bestilt. Her får du tips om hvordan du kan minimere risikoen for ID-svindel. ​​​​​

ID-tyvene kan få tilgang til å bruke ditt kredittkort og nettbank, og de kan opprette lån eller kundeforhold i ditt navn. De kan også utgi seg for å være deg, enten det er på sosiale medier eller e-post. Skadene kan derfor være både økonomiske og personlige.

Slik kan du beskytte deg

For å kunne gjennomføre en svindel, må tyvene ha tilgang til dine personlige ​opplysninger eller dokumenter. Navn, adresse og personnummer er for eksempel alt som trengs for å tegne mobilabonnement.​

  • ​​Vær forsiktig med hvor og til hvem du oppgir personnummer og kredittkortnummer. Ikke oppgi personlige opplysninger på telefon eller e-post.
  • Sjekk at nettsideadressen er kryptert før du utveksler persondata. Beskyttede sider begynner på https i stedet for http.
  • Ikke bruk samme ID og passord på forskjellige nettbutikker.
  • Velg fakturering i stedet for å forskuddsbetale med kredittkort når du handler på nett.
  • Pass på at du får igjen ditt eget kredittkort hvis du betaler med kort for taxi eller på restaurant.
  • Ikke lån bort mobilen din til ukjente.
  • Makuler, brenn, eller på andre måter ødelegg brev som inneholder person- og kontoopplysninger før du kaster det.
  • Ha lås på postkassen din for å unngå at personlige brev blir stjålet.

Slik fungerer innboforsikringen din ved ID-tyveri

Vi gir deg tips og råd for hvordan du kan unngå ID-tyveri, i tillegg til å forhindre ytterligere misbruk dersom noen har stjålet dine personopplysninger.

Har du Super innboforsikring​ dekker forsikringen også juridisk bistand inntil 1 000 000 kroner for fjerning av uberettigede betalingsanmerkninger som direkte følge av ID-tyveri.