Slik kan du unngå ID-tyveri

Identitetstyveri og -svindel blir stadig mer utspekulert. I verste fall fører det til at du blir holdt ansvarlig for betaling av tjenester, produkter og lån du ikke har bestilt. Få tips om hvordan du minimerer risikoen for ID-svindel.

ID-tyveri kan føre til at uvedkommende får tilgang på kredittkort og nettbanken din, og de kan opprette lån eller kundeforhold i ditt navn. De kan også utgi seg for å være deg, enten det er på sosiale medier eller e-post. Skadene kan derfor være både økonomiske og personlige.

Slik kan du beskytte deg

For å kunne gjennomføre en svindel, må tyvene ha tilgang til dine personlige ​opplysninger eller dokumenter. Navn, adresse og personnummer er for eksempel alt som trengs for å tegne mobilabonnement.​

  • ​​Vær forsiktig med hvor og til hvem du oppgir personnummer og kredittkortnummer. Ikke oppgi personlige opplysninger på telefon eller e-post.
  • Sjekk at nettsideadressen er kryptert før du utveksler persondata. Beskyttede sider begynner på https i stedet for http.
  • Ikke bruk samme ID og passord på forskjellige nettbutikker.
  • Velg fakturering i stedet for å forskuddsbetale med kredittkort når du handler på nett.
  • Pass på at du får igjen ditt eget kredittkort hvis du betaler med kort for taxi eller på restaurant.
  • Ikke lån bort mobilen din til ukjente.
  • Makuler, brenn, eller på andre måter ødelegg brev som inneholder person- og kontoopplysninger før du kaster det.
  • Ha lås på postkassen din for å unngå at personlige brev blir stjålet.

Slik fungerer innboforsikringen din ved ID-tyveri

Med innboforsikring i If får du tips og råd for hvordan du kan unngå ID-tyveri, i tillegg til å forhindre ytterligere misbruk dersom noen har stjålet dine personopplysninger.

Innboforsikringen dekker også juridisk bistand inntil 1 000 000 kroner for fjerning av uberettigede betalingsanmerkninger som direkte følge av ID-tyveri.