Hvordan fungerer turregistreringen i appen? Turer registreres automatisk så lenge appen er åpen i bakgrunnen. Om appen er helt lukket (gjøres ved å sveipe opp) vil ikke noe bli registrert. Appen bruker mobilsensorer for å avgjøre når turer starter og slutter, og kan skille mellom trafikkstopp og destinasjonsstopp. Deling av én tur i to påvirker ikke poengsummen.
Hvis turene ikke registreres, kan det skyldes:
- Mobilen er av, lavt batteri eller strømsparing aktivert
- Posisjonstjenester deaktivert eller manglende tillatelser
- For mange bakgrunnsapper
- Sensorfeil i GPS, akselerometer eller gyroskop
Tips: Restart mobilen. Sjekk posisjon og batterisparing. Hvis skjermen ikke roterer automatisk, kan gyroskopet være defekt.
Appen tror jeg kjører – men jeg gjør ikke det? Appen kan feilaktig registrere bevegelser som bilkjøring. Merk slike turer i appen så de ikke påvirker poengsummen.
Hvordan vet appen om jeg er fører eller passasjer? Merk de første 10-15 turene under «Turer» ved å trykke sjåfør-ikonet. Poengsummen justeres umiddelbart.
Kan jeg slette eller endre en tur? Du kan ikke slette en tur selv, da må du kontakte oss gjennom appen. Du trykker på Mer, deretter hjelp - her kan du kontakte oss. Du kan alltid endre på en tur og endre fra om du var sjåfør til om du var passasjer, da teller ikke turen inn i scoren din.
Hva er den grå streken på kartet? Appen kan bruke et par minutter på å oppdage kjøring. Grå linje viser antatt rute tilbake til siste kjente posisjon.
Kan jeg sette appen på pause? Ja, aktiver standbymodus i innstillingene for valgt periode. Hvis du lukker appen helt (gjøres ved å sveipe opp fra bunnen av skjermen på iPhone og Samsung), så vil ikke kjøreturer registreres. Husk å logge inn og la appen virke i bakgrunnen når du skal øvelseskjøre igjen.
Hva om jeg bytter mobil? Last ned appen, trykk «Kom i gang» og motta ny PIN-kode på SMS.
Bruker appen mobildata? Ja, ca. 400-500 kB per kjøretime – det tilsvarer omtrent å åpne en epost.