Ny bærekraftsrapport: If reduserer flyreiser med 50%

05.02.2023, 07.16

Ny møtestrategi, bedre planlagte møter og flere videomøter er noen av tiltakene If Skadeforsikring har gjennomført for å redusere flyreiser med 50% og samtidig redusere utslipp fra jobbreiser.

Ifs konsernsjef Morten Thorsrud holder færre fysiske møter enn før. Flere av ledergruppens møter skjer digitalt.

Å redusere antall flyreiser med 50% sammenliknet med 2019 var et av Ifs bærekraftsmål for 2022. 2019 var det siste normale reiseåret før korona, og Ifs ledelse ønsket ikke å gå tilbake til «slik det var før», men ønsket å bruke pandemierfaringene til å styrke bærekraftstankegangen. En ny reiseinstruksjon og nye retningslinjer for møter ble laget for å sikre en mer bevisst planlegging rundt reiser og møter, og If, som er Nordens største forsikringsselskap, satte et mål om å redusere antall flyreiser med 50% i 2022.

Ifs bærekraftsrapport for 2022 viser at

• If har redusert reiser med 51%, fra 17 006 flyreiser i 2019 til 8354 i 2022.
  • Jobbreiser med bil er redusert med 40% sammenliknet med 2019.
  • Togreiser har økt med mer enn 16%.

- Gjennomsnittsreisen med fly er lenger enn før. Det viser at Ifs ansatte er blitt mer bevisste når de velger transportmiddel og planlegger møter. Vi møtes veldig mye digitalt – i 2022 ble det holdt mer enn 40 000 Teams-møter månedlig. I reiseinstruksjonen oppmuntrer vi folk til å velge tog og buss, og tallene for 2022 viser at bruk av egen bil på jobbreise har gått ned og at folk velger tog oftere enn før, spesielt i Sverige, sier Ifs leder for bærekraft, Philip Thörn.

Ifs konsernsjef Morten Thorsrud er glad for å se at de nye reisemålene ble nådd.

- Å reise mindre og velge andre måter å møtes på er konkrete, hverdagslige valg for å være mer bærekraftige. Vi ønsker å gjøre bærekraftige valg, uansett om effekten er liten eller stor. Det å fokusere på konkrete endringer i arbeidsdagen smitter over på andre ting vi gjør. Vi reduserer også utslipp fra investeringer og skadearbeidet vårt i tråd med at vi har forpliktet oss til å følge Science Based Targets-initiativet (SBTi), sier Thorsrud.

- I den nåværende økonomiske situasjonen og økte utgifter må alle selskaper tenke på kostnader. Men vi vet at det å redusere reisevirksomhet frigjør tid i våre ansattes hverdag og reduserer stress. Dette skaper en bedre balanse mellom jobb og privatliv og er bærekraftig på lang sikt, sier konsernsjefen.

Målet for 2023 er å redusere reisevirksomheten sammenliknet med 2019.

Flere bærekraftstiltak

I Bærekraftsrapporten for 2022 er det flere eksempler på hvordan If jobber strategisk for å integrere bærekraft i alle forretningsområder:

• If ferdigstiller snart selskapets mål innenfor Science Based Targets. If forpliktet seg til SBT i 2021, et sett av målsetninger for å redusere utslipp av klimagasser fra drift, skadebehandling og investeringer. Målene blir ferdigstilt og presentert i år.
  • Implementeringen av ESG i forsikringsvilkårene for bedriftskunder er ferdig. If har vurdert nesten 700 selskapskunder for å sikre at de etterkommer bærekraftskravene i FNs Global Compact-prinsipper.
  • 1000 If-ledere deltar på lederkurset Leadership Compass Program for å utvikle ledelseskunnskapen sin og sikre at alle ansatte i If er trygge på jobb og vet hva som forventes av dem.
  • Det er også en historie om kompetansesenteret for naturkatastrofer, Natural Hazards Competence Center, som er organisert for å samle og analysere informasjon om hvordan nathaz påvirker industrikundene våre og hvordan vi kan bistå i å begrense skader fra en naturkatastrofe rundt omkring i verden.
  • Andre historier handler om punktreparasjon, det svenske hjertestarter-initiativet og Ifs likelønnsanalyse som skal sikre lik lønn for likt arbeid.

Noen tall fra bærekraftsarbeidet vårt i 2022

• If har gjennomført 30 000 boligsjekker for boligeiere i Norden.
  • 53 000 bilfoto-inspeksjoner er fullført – noe som også innebærer at 53 000 kjøreturer til verksted for å vurdere en bilskade ble spart.
  • 93% av Ifs ansatte har deltatt i One Responsible If, et kurs i selskapsansvar.
  • If har nå investert 12 milliarder svenske kroner i grønne obligasjoner.

Her finner du bærekraftsrapporten.