El-skade

Når du har fått skade på elektriske anlegg og apparater i hus eller hytte.

Vi hjelper deg på 1-2-3

1. Meld skaden

Vi tar kontakt med deg i løpet av kort tid. Hvis nødvendig, sender vi en av våre samarbeidspartnere hjem til deg for å vurdere skaden. 

Meld skade

2. Skaden vurderes

Hvis du har hatt besøk av en av våre samarbeidspartnere, sender de oss en  rapport fra befaringen. Når vi har fått rapporten, tar vi kontakt med deg for å avtale veien videre.

3. Skaden utbedres

Hvis våre partnere reparerer, får vi faktura for den delen forsikringen dekker, og du får din andel av regningen tilsendt direkte.

Viktig å vite ved skader på elektrisk anlegg

Hvis uhellet først er ute, er det viktig at du tar kontakt med oss så snart du kan. Dette gir oss mulighet til  å hjelpe deg på en best mulig måte. Ta også gjerne kontakt med din lokale strømleverandør eller en lokal elektriker ved skade på det elektriske anlegget ditt, sånn at du raskt får hjelp. Ved skader på elektriske kabler har vi også en del samarbeidspartnere som kan tilby hjelp på kort varsel. For andre maskiner og apparater som har skade, så avtaler vi i hver enkelt sak hva som må gjøres.

Se hva hus- og hytteforsikringen dekker ved skade på elektrisk anlegg

Hvis du har standard- eller Superforsikring dekkes

  • Skader forårsaket av lynnedslag
  • Kortslutning, lysbue, overslag og overspenning på elektriske komponenter
  • Brudd på bygningens elektriske kabler

Er du usikker på hvilken forsikring du har, finner du dette på Mine sider eller ved å kontakte oss. På Mine sider finner du også fullstendige vilkår for forsikringen din.  

Se hva hus- og hytteforsikringen ikke dekker

  • Feilmontering.
  • Oppgradering av elektrisk anlegg.
  • Slitasje og elde som gjør at de slutter å virke.

Din egenandel

I erstatningsoppgjøret fratrekkes en egenandel på 4 000 kroner, med mindre du har avtalt en annen egenandel med oss, eller det er spesielt bestemt i vilkårene for forsikringen din.

Så lenge du ikke har skader hos oss, opparbeider du deg en «egenandelsfordel». Hvis du har penger stående her, kan du bruke dem til å betale hele eller deler av egenandelen. Du finner din valgte egenandel og hvor mye du eventuelt har oppspart på egenandelsfordelen på Mine sider.

Spørsmål vi ofte får om skade på elektrisk anlegg

Hva skjer når dere sender noen for å befare skaden min?

  • Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. De vil spørre deg litt kort om skaden, slik at de er best mulig forberedt før de kommer ut til deg.
  • Firmaet vil komme på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
  • Rapport fra befaringen blir sendt til oss, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.

Kan jeg reparere skaden selv?

Det er viktig å bruke firmaer med riktige kompetanse ved skade på elektriske anlegg. Lokal el-leverandør og autorisert elektriker har slik kompetanse. Hvis du gjør el-reparasjoner selv, bør du være sikker på at du har lov til å utføre slikt arbeid. Hvis du velger kontantutbetaling vil vi ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere eller tilsvarende.

Når må jeg betale egenandelen min ?

Egenandelen betaler du når skaden er ferdig utbedret. Ofte vil du få en faktura på egenandelen direkte fra vår samarbeidspartner.

All egeninnsats relatert til skadesaken vil du få godskrevet, og vil bli erstattet av oss.

Vil jeg få dekket alle andre utgifter til reparasjon av elektrisk anlegg, apparater osv.?

Det kommer an på hvilke komponenter som er skadet. Det gjøres reduksjon i erstatningen på grunn av alder, forventet levetid, og slitasje på blant annet innbo, varmekabler, beredere,  integrerte hvitevarer og lignende. Det betyr at du i tillegg til egenandel vil få et fratrekk for at den skadde tingen ikke lenger har like høy verdi som nye ting.

Hva om jeg har en skade på elektrisk anlegg i leilighet i et borettslag/sameie?

Hvis du har skade på elektrisk anlegg i leiligheten din, er det viktig at du kontakter borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Her regnes alt som sitter fast i boligen som en del av bygget.

Hvis du har fått skader på elektriske maskiner og apparater (innbo), og har forsikret innboet ditt hos oss, meld skaden til oss.

Meld skade på løse gjenstander

Når kan jeg kaste de skadde tingene?

I mange tilfeller er det enkelt å få reparert tingene som er skadet. Det er derfor viktig at du ikke kaster noe før vi er ferdig med skadesaken. Tingene skal beholdes så lenge skadesaken behandles.

Hva dekkes hvis jeg må flytte ut av boligen min under utbedring av skaden?

Noen ganger kan det bli såpass vanskelige forhold i hjemmet, at boligen faktisk blir vurdert som ubeboelig under utbedring av skaden. En bolig blir regnet som ubeboelig hvis du ikke har tilgang til kjøkken, bad eller soverom mens skaden utbedres. I disse tilfellene finnes det en dekning for dette både gjennom husforsikring  og innboforsikring. Spørsmål rundt dette vil vår skaderådgiver hjelpe deg med.

Vi hjelper deg

Skriv til oss
Ring 21 49 24 00
Vår postadresse er:
If, Postboks 240, 1326 Lysaker

Slik unngår du skader ved tordenvær

Hver tredje nordmann har fått elektrisk utstyr ødelagt av lynet. 

Dette gjør du når tordenværet kommer

Fant du det du lette etter?

Vi vil gjerne ha din tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

Gi din tilbakemelding