Meld brann- eller sotskader

Hvis du har fått brann- eller sotskader hjemme eller på hytta, kan du enkelt melde skaden her.

Dame sjekker røykvarsleren

Slik er prosessen når du melder en skade

  1. 1

    Meld skaden på nett

    Vi tar kontakt med deg når vi har mottatt skademeldingen din. Hvis det er nødvendig, sender vi en av våre samarbeidspartnere hjem til deg for å vurdere skaden.

    Meld brann- eller sotskader i hus eller hytte

    Meld brann- eller sotskader i borettslag eller sameie

  2. 2

    Befaring

    Hvis du får besøk av en av våre samarbeidspartnere, sender de en rapport fra befaringen til oss. Når vi har fått rapporten, tar vi kontakt med deg for å avtale veien videre.

  3. 3

    Din egenandel

    Når skaden er utbedret, får du en faktura på egenandelen din. Resten av regningen sender håndverkerne til oss.

Ofte stilte spørsmål ved brann- og sotskader

Hva dekker forsikringen?

Her finner du oversikt over hva forsikringen dekker:

Husforsikring
Hytteforsikring
Innboforsikring

Hva kan jeg få dekket hvis jeg må flytte ut av boligen min?

Noen ganger kan det bli såpass vanskelige forhold i hjemmet, at boligen faktisk blir vurdert som ubeboelig under utbedring av skaden. En bolig blir regnet som ubeboelig hvis du ikke har tilgang til kjøkken eller bad mens skaden repareres.

Både hus- og innboforsikringen kan dekke utgifter du får dersom du må flytte ut en periode.

Hva er egenandelen ved skade?

Da du kjøpte forsikringen valgte du hvilken egenandel du ville ha, men den kan også være bestemt ut ifra vilkårene for forsikringen din. Du finner din valgte egenandel og vilkårene dine på Mine sider.

Egenandelen betaler du når skaden er ferdig utbedret. Egenandel blir ofte trukket fra oppgjøret ditt, men hvis du har hatt bygningsskade kan den faktureres direkte fra vår samarbeidspartner som har vært på besøk hos deg. 

Hvis du ønsker en lavere egenandel, kan du selv avtale å gjøre noe av jobben på stedet. All egeninnsats relatert til skadesaken vil bli erstattet av oss.

Hva skjer når dere sender noen for å se på skaden min?

Vår samarbeidspartner tar kontakt med deg i løpet av kort tid, for å avtale tidspunkt for befaring. Samtidig vil de spørre deg litt om skaden, slik at de kan forberede seg før de kommer til deg.
Vår samarbeidspartner kommer på befaring til avtalt tid, skaden blir vurdert av fagfolk og nødvendige tiltak blir iverksatt.
Rapport fra befaringen blir sendt til oss, og vår skaderådgiver tar kontakt med deg for å avtale veien videre.

Kan jeg reparere skaden selv?

Vi har avtaler med ulike samarbeidspartnere som kan utbedre skaden som har skjedd hos deg. Det vil alltid være firmaer med riktige fagfolk, som har gode erfaringer med skader på bolig. Du er derfor sikret en trygg og god utbedring. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i taksten som blir utformet av våre samarbeidspartnere. 

Hva om jeg har en brannskade i leilighet i et borettslag/sameie?

Hvis du har brannskader i leiligheten din, er det viktig at du kontakter borettslaget eller sameiet ditt. De har en felles forsikring for hele bygget. Denne forsikringen gjelder skader på hele bygningen, både innvendig og utvendig. Her regnes alt som sitter fast i boligen som en del av bygget. 

Hvis du har skader på løse gjenstander i boligen din, og har forsikret innboet ditt hos oss, meld skaden til oss.
Meld skade på løse gjenstander 

Rabatt hos Viking Guard

Med Viking Guard får du rask varsling ved innbrudd, vannlekkasje og røyk. Som If-kunde får du fast lav pris på tjenesten.

Les om alarm fra Viking Guard