Brann i båt

Har du hatt et uhell med båten? Vi håper det har gått bra, og vil gjøre alt vi kan for å hjelpe deg.

Du får hjelp på 1-2-3

1. Meld skaden

Start med å melde skaden på nett. Vi forteller deg hva forsikringen dekker, og avtaler veien videre.

2. Skaden vurderes

Vi får oversikt over ditt tap og eventuelle skader på båten.

3. Skaden erstattes

Vi erstatter ditt tap direkte til deg, og kostnader til eventuelle reparasjon av båten til verkstedet.

Nyttig å vite ved brann

Du må ha delkasko, kasko- eller Superforsikring for at brannskader skal dekkes. Er du usikker på hvilken forsikring du har, kan du sjekke dette på Mine sider eller ved å kontakte oss. Brannskader skal meldes til politi eller brannvesenet. De fleste brannskadene kan repareres. Dersom det er en stor skade må det vurderes om båten er kondemnert.

Se hva båtforsikringen dekker ved brannskader

Delkasko- og kaskoforsikring dekker:

  • Reparasjonskostnadene minus egenandelen som du må betale selv.
  • Skadesanering av røyk og bruk slukkemidler
  • Slep/ transport til nærmeste verksted, hvis skaden er så stor at du ikke kan kjøre båten til verkstedet selv.
  • Skadet bagasje inntil 50 000 kroner.
  • Gjenanskaffelseverdi dersom båten blir kondemnert

Hvis du har utvidet forsikringen til Superforsikring dekkes i tillegg:

  • Ferieavbrudd dersom du må avlyse en planlagt båtferie om sommeren p.g.a. at båten ikke er sjødyktig.
  • Kostnader til reise til bestemmelsestedet/ hjemreise for fører og passasjerer etter skade.
  • Merutgifter for å hente båten etter reparasjon
  • Skadet bagasje inntil 100 000 kroner.

Se hva båtforsikringen ikke dekker

  • Gamle skader.
  • Verdiforringelse.

Din egenandel

Da du kjøpte båtforsikringen bestemte du selv hvilken egenandel du ville ha. Du finner din valgte egenandel på Mine sider

Spørsmål vi ofte får ved brann

Hvilke verksteder kan jeg bruke?

Det er du som båteier som velger verksted. Er du i tvil etter å ha rådført deg med verksteder du har tidligere erfaring med, kan du gjerne ta kontakt med oss for tips om aktuelle verksteder.

Kommer det takstmann fra If?

I de fleste sakene avklares kostnadene ved at verkstedet sender prisoverslag til oss. Noen ganger benyttes takstmann. Når takstmann benyttes vil han/hun ta kontakt med verkstedet for å avtale befaring og oppfølging, eventuelt i samarbeid med deg.

Hvem bestiller reparasjon?

Det er alltid båteier som er oppdragsgiver til verkstedet og må bestille reparasjonen.

Hvor lang tid tar det vanligvis å få båten reparert?

Det er dessverre slik at de fleste skadene skjer om sommeren. Det er et begrenset antall verksteder og dermed begrenset kapasitet. Spesielt om sommeren vil det være ventetid på verkstedene. Det kan være smart å avklare forventet reparasjonstid før reparasjonen starter.

Kan jeg reparere skaden selv?

Vi er opptatt av at skader utbedres på en fagmessig god måte. Likevel ser vi at noen ønsker å utbedre skadene på egen hånd, mot en kontantutbetaling fra oss. Denne utbetalingen vil da ta utgangspunkt i hva en reparasjon ville kostet på et verksted.

Lønner det seg å bruke forsikringen?

Det er ikke bonustap på båtskader på samme måte som ved en bilskade. Dersom skaden er høyere enn egenandelen vil det lønne seg å bruke forsikringen.

Vi hjelper deg

Skriv til oss
Ring 21 49 24 00
Vår postadresse er:
If, Postboks 240, 1326 Lysaker

Fant du det du lette etter?

Vi vil gjerne ha din tilbakemelding. Det hjelper oss å lage et bedre nettsted. 

Gi din tilbakemelding