Vannskader for millioner på norske kjøkken

11.29.2022, 12.17

Én av fire gjør ingen tiltak for å forebygge vannskader på kjøkkenet, viser ny undersøkelse. Tilårskomne oppvaskmaskiner og morkne vannslanger skaper vannkaos og ødeleggelser daglig.

Oppvaskmaskiner varer ikke evig. Svært mange av lekkasjene på norske kjøkken kommer fra oppvaskmaskinen. (Foto: If)

Hundrevis av skadene kunne vært unngått gjennom ettersyn og vedlikehold, ifølge forsikringsselskapet If.

– Gamle slanger og pakninger i oppvaskmaskinen er en årsak som går igjen når kjøkkenet eller hele etasjen flyter over av vann, ifølge kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Skader for 369 millioner kroner

I fjor var det 6687 vannlekkasjer og -skader knyttet til såkalte vanntilkoblede maskiner, viser bransjetall fra Finans Norge. Vannlekkasjene forårsaket skader for over 369 millioner kroner. De ni første månedene i år har det vært 4376 skader, så det kan ligge an til ny skaderekord.

– En god del av skadene blir veldig store fordi mange boliger mangler sluk på kjøkkenet til å håndtere vannet. Dette gjelder først og fremst eldre boliger, sier Clementz

Ni av ti mangler sluk

Bare 9 prosent har sluk på kjøkkenet hjemme.

Det viser en ny spørreundersøkelse YouGov har gjennomført for forsikringsselskapet If. 1004 personer har svart i den landsomfattende undersøkelsen.

23 prosent har ingen skadeforebyggende tiltak på kjøkkenet, og 24 prosent vet ikke om de har det eller ikke.

Men en god del forebygger vannskader: 36 prosent har automatisk vannstopper eller lekkasjestopper, 20 prosent vannlekkasjesensor og 16 prosent dryppbrett under oppvaskmaskin eller vaskemaskin på kjøkkenet.

Kjøleskap skader også

– Årsaken til at mange mangler sluk på kjøkkenet, er at dette er et bygningskrav som først har kommet i nyere tid. Bor du for eksempel i en gammel bygård, mangler kjøkkenet sluk, sier kommunikasjonssjefen i If.

– Slikt som kaffemaskiner med vanntilførsel og kjøleskap med isbitmaskin fantes ikke på norske kjøkken før, og disse nye innretningene er med på å dra opp skadetallene. På 70-tallet var det vanlig med oransje eller grønn linoleum på kjøkkengulvet. Belegget tålte en støyt. Nå har mange dyr parkett, og stua går gjerne i ett med kjøkkenet. Klart skadene blir større og mer kostbare, sier Clementz.