Kontakt pressevakt i perioden mandag 23. juni til og med søndag 13. juli.
Uke 28 (7. juli t.o.m 13. juli):
Petra Hallebrant - telefon +46 72 963 73 32 (10. juli-13. juli)
Et vanlig brannslukker vil aldri klare å slukke batteribrann i en elsykkel eller elsparkesykkel, ifølge branneksperter. Flesteparten lader farkostene innendørs, viser ny undersøkelse.
Tre av fire som eier en elsparkesykkel eller elsykkel setter den til lading innomhus i bolig, bod eller garasje. 32 prosent sier at de lader syklene av og til eller ofte om natta.
Det går frem av en spørreundersøkelse Kantar har gjort på oppdrag for Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If. Spørsmålene er stilt i forbindelse med den nasjonale Brannvernuka, som er denne uka.
– Batteripakkene til elsparkesykler og elsykler er store og inneholder stor brannenergi. Slike batteribranner består av små eksplosjoner og sveiselignende flammer. Batteribrann er som et hissig fyrverkeri som ikke lar seg slukke, sier Anders Rørvik Ellingbø. Han er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If.
– Et vanlig 6 kilos pulverapparat, som de fleste av oss har stående hjemme, vil ikke være i stand til å slukke en brann i et litium-ion-batteri. Det er likevel viktig å ha brannslokningsapparatet lett tilgjengelig, slik at man kan slå ned brannen og komme seg i sikkerhet før brannen har utviklet seg for mye, sier branningeniøren.
Han minner om at lading ikke bør skje i rømningsvei, som i gangen.
– Ved en slik brann er det viktig å komme seg ut, og raskt varsle brannvesenet og eventuelt berørte naboer, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen.
El-sparkesykler kan få en del slag og støt som kan skade batteriet. Sjekk derfor sparkesykkelen for skader, og vær oppmerksom på at den kan begynne å brenne både ved lading og utenom, oppfordrer brannekspertene.
– Hvis du opplever unormale temperaturer eller lukt fra batteriet, bør du koble det fra og få batteriet undersøkt, sier Søtorp.
De siste ukene har det vært flere branner i elsykler og elsparkesykler, blant annet i Tromsø, på Klepp, i Levanger og på Figgjo.
– Dersom det begynner å brenne når vi sover, er det viktig å bli vekket av røykvarsler tidligst mulig før røyk og flammer tar overhånd, sier Søtorp.
Brannvernforeningen, DSB og forsikringsselskapet If har utarbeidet de ti ladevettreglene. Første ladevettregel er «Lad i et rom med røykvarsler».
– Vi omgir oss med stadig flere saker og ting som lades, og det er viktig å bruke godt ladevett, sier Søtorp.
Ladevettreglene finnes på både bokmål, nynorsk, samisk og engelsk. I tillegg er de oversatt til 19 andre språk, blant annet polsk, dari, urdu, ukrainsk, somalisk og tyrkisk.
Ladevettreglene er utarbeidet av Brannvernforeningen, DSB og forsikringsselskapet If.
Uke 28 (7. juli t.o.m 13. juli):
Petra Hallebrant - telefon +46 72 963 73 32 (10. juli-13. juli)
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.